Specielle navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2017

Anonym trådstarter

Jeg vil lige oplyse at det ikke er fordi vi søger det mest specielle eller mindst brugte navn. Dette er simpelthen navne vi synes godt om, og som skrevet har nogen af dem stor betydning for os.

I forhold til hvor mange der hedder det, så er navnet Theo det navn med flest tal af alle navnene, inde på Danmarks statistik side om "hvor mange hedder" og der ligger navnet Theo på 1101. De andre navne er alle under 100.

For os er det smukke navne, og i vores øre lyder de ikke specielle, de lyder som hverdags navne, jeg skriver "specielle" da jeg tænkte at andre måske ville tænkte de var lidt for specielle da de ikke er så brugt her i Danmark.

Jeg takker for jeres kommentarer og for at i holder tonen ren. Det er nu spændende at hører hvad andre tænker om de navne man selv sidder og snakker om. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2017

ErDetSnartNU

Hvis du får tvillinger kan du kalde dem Alpha og Omega 

Ud ad de navne ville jeg kun kalde mine børn for Theo og Rosa (stavet med s!) Tiden, hvor folk brugte z i navnene er vist forbipasset, og jeg tror ikke at jeg er den eneste med en fordom om lavere socialklasse blandt dem, hvor s'erne er skiftet ud med z'er.

Jeg ville mindst af alt vælge Alpha - for mig giver det negative associationer til alphahanner, mænd, der opfører sig på en vis måde for at få alpha-status osv. Lidt bandemiljø-agtigt. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg har oplevet rigtig mange børn med specielle navne. Deres sociale baggrund var meget blandet.
Det var både børn af kontanthjælpsmodtagere fra sociale boligbyggerier og af højtuddannede der boede i kæmpe villaer i Holte og kørte i Tesla, Audi og Jaguar.

Så jeg tror ikke det knytter sig til en særlig gruppe af mennesker alene. 

Begge mine børn har specielle navne, fra henholdsvis nordisk og græsk mytologi.
Det stammer ikke fra noget ønske om et specielt navn. Faktisk ville jeg have min ældste søn skulle hedde Mikkel. 

Min yngste søns navn starter med Z, men det er nu fordi det er sådan det staves og ikke noget jeg selv har fundet på.

I bund og grund har jeg ikke mange fordomme på det her punkt. Dog synes jeg ikke man skal begynde at stave navnene markant anderledes end normalt. Mere fordi det er så besværligt for barnet. Det er besværligt nok for Annette/Anette & Charlotte/Chalotte. 

Men gør hvad I synes. Uanset hvad vil der altid være folk, der ikke alene dømmer navnet, men også bygger en historie op om forældrene, deres motiver og baggrund. Det er alt for anstrengende at gå op i hvad andre tænker og man bliver alligevel ikke mere lykkelig af den grund. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

ErDetSnartNU

RGN skriver:

Jeg har oplevet rigtig mange børn med specielle navne. Deres sociale baggrund var meget blandet.
Det var både børn af kontanthjælpsmodtagere fra sociale boligbyggerier og af højtuddannede der boede i kæmpe villaer i Holte og kørte i Tesla, Audi og Jaguar.

Så jeg tror ikke det knytter sig til en særlig gruppe af mennesker alene. 

Begge mine børn har specielle navne, fra henholdsvis nordisk og græsk mytologi.
Det stammer ikke fra noget ønske om et specielt navn. Faktisk ville jeg have min ældste søn skulle hedde Mikkel. 

Min yngste søns navn starter med Z, men det er nu fordi det er sådan det staves og ikke noget jeg selv har fundet på.

I bund og grund har jeg ikke mange fordomme på det her punkt. Dog synes jeg ikke man skal begynde at stave navnene markant anderledes end normalt. Mere fordi det er så besværligt for barnet. Det er besværligt nok for Annette/Anette & Charlotte/Chalotte. 

Men gør hvad I synes. Uanset hvad vil der altid være folk, der ikke alene dømmer navnet, men også bygger en historie op om forældrene, deres motiver og baggrund. Det er alt for anstrengende at gå op i hvad andre tænker og man bliver alligevel ikke mere lykkelig af den grund. 

Men hvis dit barns navn originalt staves med Z så er det jo heller ikke fordi du har været ude og været "tihi-opfindzom" ved at vælge en "speciel" stavemåde? 

Anmeld Citér

9. marts 2017

RGN

Profilbillede for RGN
ErDetSnartNU skriver:

Men hvis dit barns navn originalt staves med Z så er det jo heller ikke fordi du har været ude og været "tihi-opfindzom" ved at vælge en "speciel" stavemåde? 

Nej, det har du zelvfølgelig ret i. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg vil lige oplyse at det ikke er fordi vi søger det mest specielle eller mindst brugte navn. Dette er simpelthen navne vi synes godt om, og som skrevet har nogen af dem stor betydning for os.

I forhold til hvor mange der hedder det, så er navnet Theo det navn med flest tal af alle navnene, inde på Danmarks statistik side om "hvor mange hedder" og der ligger navnet Theo på 1101. De andre navne er alle under 100.

For os er det smukke navne, og i vores øre lyder de ikke specielle, de lyder som hverdags navne, jeg skriver "specielle" da jeg tænkte at andre måske ville tænkte de var lidt for specielle da de ikke er så brugt her i Danmark.

Jeg takker for jeres kommentarer og for at i holder tonen ren. Det er nu spændende at hører hvad andre tænker om de navne man selv sidder og snakker om. 

Men det eneste, der gør Roza ualmindeligt er vel det pinlige Z? Har I et særligt tilhørsforhold til det Z? Ellers fravælg det og kald hende Rosa. 

Jeg tror personligt ikke, at ens liv bliver mere specielt af at hedde noget specielt. Faktisk hedder nogle af de mest berømte danskere jo noget meget almindeligt: Hans Christian Andersen, Søren Kierkegaard, Georg Jensen, Viggo Mortensen, Asta Nielsen - jeg kunne blive ved.

Jeg møder en del Zelina'er, Hailey'er, Hope'er, Veronique'er - de er alle børn af kontanthjælpsmodtagere med BMI højere end IQ. De ligner IKKE kommende verdensstjerner. 

Der ER social stigmata forbundet med de 'specielle' navne, når det handler om Z'er og meget amerikanske navne (helt generelt). 

Gør jeres barn en tjeneste. Kald hende Rosa eller ham Theo.

Anmeld Citér

9. marts 2017

RGN

Profilbillede for RGN
Abracadabra skriver:

Men det eneste, der gør Roza ualmindeligt er vel det pinlige Z? Har I et særligt tilhørsforhold til det Z? Ellers fravælg det og kald hende Rosa. 

Jeg tror personligt ikke, at ens liv bliver mere specielt af at hedde noget specielt. Faktisk hedder nogle af de mest berømte danskere jo noget meget almindeligt: Hans Christian Andersen, Søren Kierkegaard, Georg Jensen, Viggo Mortensen, Asta Nielsen - jeg kunne blive ved.

Jeg møder en del Zelina'er, Hailey'er, Hope'er, Veronique'er - de er alle børn af kontanthjælpsmodtagere med BMI højere end IQ. De ligner IKKE kommende verdensstjerner. 

Der ER social stigmata forbundet med de 'specielle' navne, når det handler om Z'er og meget amerikanske navne (helt generelt). 

Gør jeres barn en tjeneste. Kald hende Rosa eller ham Theo.

Haha.. Du er simpelthen så grov, at jeg af og til kan få mine fødder ned i en lille størrelse 28, men du forstår som regel også at gøre det på en humoristisk måde.
Din humor må siges at være din styrke. 

Nu har jeg lige skrevet, at jeg er relativ fordomsfri på området, men når det så er sagt, har jeg faktisk gjort mig samme observationer med hensyn til meget amerikanske navne. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Abracadabra

RGN skriver:

Haha.. Du er simpelthen så grov, at jeg af og til kan få mine fødder ned i en lille størrelse 28, men du forstår som regel også at gøre det på en humoristisk måde.
Din humor må siges at være din styrke. 

Nu har jeg lige skrevet, at jeg er relativ fordomsfri på området, men når det så er sagt, har jeg faktisk gjort mig samme observationer med hensyn til meget amerikanske navne. 

Uh, jeg er da ked af, at jeg giver dig krympefod... 

Jeg tror såmænd de fleste forældre vil deres børn det bedste med navnevalg - men der er jo ikke grund til at gøre sit barn til en Brian allerede ved dåben. 

I øjeblikket sker der en flugt fra det almindelige - som om det specielle og usædvanlige pr definition er bedre. Men man bliver desværre ikke popstjerne af at hedde Beyoncé... Både Marie Key og Simon Kvamm har klaret sig strålende med almindelige fornavne. Jørgen Leth hedder endda JØRGEN! Og mange statsministre hedder Rasmussen...

Anmeld Citér

9. marts 2017

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Hej

Vi sad i dag og snakkede navne, og kom til at snakke om specielle navne som man ikke hører særlig tit her i Danmark og som der måske ikke er særlig mange der hedder. Det er både pige, drenge og unisex navne.

Hvad tænker I om disse navne?

Vær sød at holde en ren tone, jeg ønsker ikke grimme ord da nogen af navnene har stor betydning for mig og ønsker dem ikke svinet til.   

Jeg har en søn som hedder Theo og en datter der hedder Vilje.

Derudover har vi også en Theis  (da han blev født var det også et sjældent navn)

Jeg syntes nogen specielle navne er flotte og er også derfor vores børn har deres navne.

Der findes også navne jeg tænker det er lidt for opfindsomt som kan være svær at finde ud af hvordan man egentlig skal udtale dem.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Troldemommi

Har aldrig forstået konceptet med specielle navne, det er da ikke navnet der gør barnet speciel, det er barnet i sig selv der er noget specielt, syntes tit navnene er direkte fladpandede og skriger til himlen om at der er nogle forældre der mangler noget opmærksomhed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.