Gunderso (2009): Borderline personality disorder: ontogeny of a diagnosis
"Results: Borderline personality disorder has moved from being a psychoanalytic colloquialism for untreatable neurotics to becoming a valid diagnosis with significant heritability and with specific and effective psychotherapeutic treatments. "
Little (2014): Borderline personality disorder: neuroscience and responsibility
"Biological advances, including a larger than expected heritability, raise questions as to whether the person with borderline personality disorder can reasonably be held responsible for, or realistically change, their behavior."
Distel et al. (2009): The five-factor model of personality and borderline personality disorder: A genetic analysis of comorbidity.
Et studie der viser, at visse personlighedstræk (neuroticisme og lav 'agreeeableness') hænger sammen med udviklingen af BPD, personlighedstræk er for en stor del arvelige.
New & Stanley (2010): An opioid deficit in borderline personality disorder: Self-cutting, substance abuse, and social dysfunction
Studie der diskuterer neurobiologiske fund af, at der er en sammenhæng mellem opioid-deficitter og BPD, hvoraf disse deficitter kan være arvelige.
Jeg prøver ikke at være en asshole, og det er jo i virkeligheden off topic, jeg vil simpelthen bare ikke have skudt i skoene, at jeg bare sidder og finder på. Der er mange, mange, mange flere forskningsartikler og studier end dem nævnt ovenfor, jeg vil anbefale, at man prøver at søge lidt på psychinfo, hvis man er nysgerrig. I kan ikke tilgå artiklerne, hvis i ikke er tildelt adgang, men man kan typisk få lov at læse et abstract, som opsummerer studiets fund og konklusioner. Så det vil jeg anbefale, hvis man er forvirret eller nysgerrig omkring arvelighed i BPD.
Pointen jeg egentlig prøvede at lave med alt det her er, at det ALTID er en god idé at være opmærksom på, hvis man er psykisk sårbar, at der er en hvis grad af arvelighed. Grunden til det er så vigtigt at være opmærksom på er, at det selvfølgelig betyder, at det er ekstra vigtigt at overveje, om man selv er psykisk robust og klar nok til at skabe de rette betingelser for sit barn, som måske også kan være sårbart.
Ingen tvivl om, at man kan være en fantastisk mor, hvis man er behandlet og velreguleret i sin BPD - Men man kan ikke være forberedt på, hvordan man reagerer, når man er søvnløs, brugt og ikke har tid til at pleje sine egne behov. Så der er nogle ting, man bør overveje, ligesom vi alle har ting vi skal overveje, når vi tænker på at få børn. Det er egentlig første skridt, tænker jeg: At man er moden nok til at overveje, om man er moden og stærk nok til at løfte opgaven. Selvfølgelig kan man ikke forberede sig 100%, men man kan gøre sig nogle vigtige overvejelser.