Til trådstarter:
Jeg har selv 4 forskellige personlighedsforstyrrelser, heriblandt borderline. Udover dette har jeg også panikangst og periodevis depression (jep, det er en diagnose
)
Jeg blev gravid efter en meget stabil periode på ca 4 år. Jeg havde støtte fra hele familien og en kæmpe støtte i min mand. Alligevel lavede min jordemoder en underretning til kommunen som satte en socialrådgiver på sagen. Jeg fik også et besøg af sp før fødslen. Alt dette var jeg utrolig vred over. Jeg følte at de ikke kiggede på mig som enkeltperson, men kun tog udgangspunkt i diagnoserne.
Jeg fik en virkelig god snak med socialrådgiveren der kom ud, hvor hun forklarede, at mange kvinder med psykiske lidelser oplevede et opsving i forbindelse med graviditeten hvor de simpelthen følte de kunne klare det hele. Hormonerne i kroppen er med til at holde en på en virkelig stabil kurs. Den første tid efter fødslen oplever næsten lige så mange desværre at alt dette forsvinder. Og jeg sad der og tænkte "ja ja, blah blah, det sker hvert fald ikke for mig." Der blev lavet en aftale om at jeg skulle følges tæt af sp, med ca 2 ugentlige besøg, og så herefter kunne vi trappe det ned hvis jeg og sp var tryg ved det.
Vi gjorde det, at vi ansatte en rengøringskone der startede kort før fødslen. Hun skulle komme 2 gange om ugen og ordne vasketøj og gøre rent så jeg kunne koncentrere mig 100% om mig selv og baby. Det var virkelig godt givet ud! Vores kommune havde også andre tilbud om hjælp på dette område, det ved socialrådgiveren meget mere om.
Efter fødslen oplevede jeg 3 virkelig svære uger Du får slet ikke den søvn du er vant til, og så stiger stresshormonerne altså, især for en i forvejen sårbar mor. Det gjorde virkelig noget ved min angst og jeg var ved læge flere gange fordi jeg var sikker på jeg skulle dø. Jeg følte ikke jeg kunne kende min krop og det fik virkelig min angst op at ringe. Jeg var til samtaler hos min psykiater som også havde fulgt mig tæt i graviditeten (fordi jeg er på medicin) og han forsikrede mig om at alt hvad jeg oplevede var helt normalt. De første uger efter fødslen er VIRKELIG svære for de fleste kvinder, og vi er altså mere udsatte som psykisk syge hvad enten vi vil det eller ej. Det hjalp mig virkelig meget at sp kom så ofte i starten, hun gav mig ro i al min usikkerhed om jeg nu gjorde det godt som mor, og hun støttede mig igennem min angst også. Efter de første tre uger forsvandt min angst igen og jeg blev mig selv igen følte jeg. Da min søn blev tre måneder, var socialrådgiveren på besøg igen, og vi blev her enige om at den ekstra støtte ikke længere var nødvendigt fordi vi klarede det så fint selv.
Nåh, men for at runde den af, så tag imod al den hjælp du kan få. Det er aldrig sjovt at sidde der i starten og føle at man mister lidt af kontrollen fordi der kommer nogle ind over, men i sidste ende er det virkelig udelukkende for at hjælpe og man kan aldrig på forhånd sige "det får jeg ikke brug for".