Kvinde med Borderline 32 år og vejer for meget.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2017

Mrsopsand

Jeg ville nødig ødelægge tråden men jeg synes bare hun kommer med et relevant spørgsmål og en hurtig googling viser desuden at borderline kan være arvelig. 

http://www.psykiatrifonden.dk/viden/diagnoser/personlighedsforstyrrelser/borderline/borderline.aspx

Jeg tror bare ikke du forstår.

Borderline er arveligt i den forstand, at du KAN vidergive nogle sårbarheder til dit barn. Disse sårbarheder kan helt raske mennesker også give videre til deres børn. Derfor KAN du også give dem videre dit barn selvom du ikke har nogle psykiske lidelser. Jeg er selv ud af en familie der intet fejler, men jeg blev misbrugt seksuelt igennem hele min barndom, og det udløste, at de sårbarheder jeg havde, kom frem og udviklede sig til personlighedsforstyrrelser.

Det der giver udslaget, er at man kommer ud for nogle ting som udløser disse sårbarheder. Det vil sige, at selvom jeg videregiver disse sårbarheder til min søn, så er det ikke givet at de bliver udløst på et tidspunkt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mrsopsand skriver:

Jeg tror bare ikke du forstår.

Borderline er arveligt i den forstand, at du KAN vidergive nogle sårbarheder til dit barn. Disse sårbarheder kan helt raske mennesker også give videre til deres børn. Derfor KAN du også give dem videre dit barn selvom du ikke har nogle psykiske lidelser. Jeg er selv ud af en familie der intet fejler, men jeg blev misbrugt seksuelt igennem hele min barndom, og det udløste, at de sårbarheder jeg havde, kom frem og udviklede sig til personlighedsforstyrrelser.

Det der giver udslaget, er at man kommer ud for nogle ting som udløser disse sårbarheder. Det vil sige, at selvom jeg videregiver disse sårbarheder til min søn, så er det ikke givet at de bliver udløst på et tidspunkt. 

Men du kan også udvikle borderline UDEN at have traumatiserende oplevelser i rygsækken, så I har begge to lige meget - eller lige lidt - ret. Arvelighed KAN spille ind, og traumer kan ligeså. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mrsopsand

Men du kan også udvikle borderline UDEN at have traumatiserende oplevelser i rygsækken, så I har begge to lige meget - eller lige lidt - ret. Arvelighed KAN spille ind, og traumer kan ligeså. 

Nu var min mand og jeg på en ret intensivt kursus i personlighedsforstyrrelser, og her fik vi denne forklaring. Opvæksten har hovedårsagen her. Der blev ikke nævnt at man kan udvikle den uden grund, så det vil jeg da meget gerne læse mere om hvis du har nogle kilder?

Anmeld Citér

22. februar 2017

Jullesnulle

Jeg stiller det faktisk som et spørgsmål... og ja der er en arvelig komponent ved borderline. Og ja opvækst  påvirker det også.. det er i hvert fald det der står de steder man læser om det.  Men at man har sårbare forældre kan vel netop være den tilstand som gør at man får aktiveret svagheden. ...? Jeg kender da personligt en som har haft en helt normal barndom uden svigt, der har borderline. 

Jeg har selv en sygdom som har gjort at jeg har måtte få ægdonation. Jeg ville selv om jeg kunne få børn faktisk have overvejet ægdonation alligevel. Det var derfor at jeg sagde at det kunne være en overvejelse om borderline ikke er arveligt. Ikke for at ts skulle undvære børn.

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mor og meget mere

Mrsopsand skriver:

Nu var min mand og jeg på en ret intensivt kursus i personlighedsforstyrrelser, og her fik vi denne forklaring. Opvæksten har hovedårsagen her. Der blev ikke nævnt at man kan udvikle den uden grund, så det vil jeg da meget gerne læse mere om hvis du har nogle kilder?

http://www.sind.dk/borderline - bemærk: "Op mod 70 procent"

http://www.gomentor.dk/artikler/Borderline-personlighedsforstyrrelse

Samspillet mellem genetiske, psykosociale og biologiske faktorer er i sagens natur komplekst og for indeværende umuligt at kortlægge. Men klart vil man da fokusere på netop barndomstraumer, når patienten har sådanne i bagagen - præcis, som det er oplagt at pege på arvelighed som årsag, hvis der er åbenlyse indikationer for dét. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mrsopsand

http://www.sind.dk/borderline - bemærk: "Op mod 70 procent"

http://www.gomentor.dk/artikler/Borderline-personlighedsforstyrrelse

Samspillet mellem genetiske, psykosociale og biologiske faktorer er i sagens natur komplekst og for indeværende umuligt at kortlægge. Men klart vil man da fokusere på netop barndomstraumer, når patienten har sådanne i bagagen - præcis, som det er oplagt at pege på arvelighed som årsag, hvis der er åbenlyse indikationer for dét. 

Jeg læser det måske forkert, men for mig at se er arveligheden slet ikke omtalt i dine links, mere opvæksten? Du mener at de resterende 30% er arveligheden? 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mor og meget mere

Mrsopsand skriver:

Jeg læser det måske forkert, men for mig at se er arveligheden slet ikke omtalt i dine links, mere opvæksten? Du mener at de resterende 30% er arveligheden? 

http://www.psykiatrifonden.dk/viden/diagnoser/personlighedsforstyrrelser/borderline/borderline.aspx

- "Undersøgelser har også vist, at sygdommen har en arvelig komponent. Det vil sige, at risikoen for at udvikle lidelsen er større, hvis familiemedlemmer også har borderline. Selvom et familiemedlem har borderline, er det dog langt fra ensbetydende med, at man selv udvikler sygdommen, ligesom en arvelig komponent heller ikke er den eneste årsag til, at man udvikler lidelsen (Kaess et al 2014). 

Nej, så enkelt er det jo overhovedet ikke - det er ikke enten/eller, det kan være både og, det kan være obektivt uforklarligt. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mrsopsand

- "Undersøgelser har også vist, at sygdommen har en arvelig komponent. Det vil sige, at risikoen for at udvikle lidelsen er større, hvis familiemedlemmer også har borderline. Selvom et familiemedlem har borderline, er det dog langt fra ensbetydende med, at man selv udvikler sygdommen, ligesom en arvelig komponent heller ikke er den eneste årsag til, at man udvikler lidelsen (Kaess et al 2014). 

Nej, så enkelt er det jo overhovedet ikke - det er ikke enten/eller, det kan være både og, det kan være obektivt uforklarligt. 

Okay, ja her står det. Tak for det  Så har jeg lært noget nyt. 

Men nej, det er jo netop ikke simpelt når så mange faktorer spiller ind. 

Anmeld Citér

9. marts 2017

Den flyvende vibe

Jullesnulle skriver:

Ikke for at gøre det endnu mere uoverskueligt. Men borderline - er det ikke arveligt..? Det er måske også et aspekt du skal overveje. 

Hej Jullesnulles

Det kan være arveligt, men opvækst har også meget med det at gøre og mange andre ting. 

Helt klart noget som skal tages med i betragtning. 

Men man skal tage rigtigt mange ting med i betragtning. 

Man skylder sine kommende børn, at overveje alle aspekter. Da det er dem som er uskyldig i sådan beslutning og det er dem som det rammer hvis der er noget som går galt.

Anmeld Citér

9. marts 2017

Anonymor

Mrsopsand skriver:

Okay, ja her står det. Tak for det  Så har jeg lært noget nyt. 

Men nej, det er jo netop ikke simpelt når så mange faktorer spiller ind. 

Distel et al (2008) finder i deres studie (heritability of borderline personality disorder features is similar across three countries) at noget med omkring 42% af variansen i BPD kan forklares af genetik. Så det er absolut en relevant faktor. 58% kan forklares af miljø.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.