Er lidt nitte - Stellas sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

904 visninger
15 svar
0 synes godt om
6. oktober 2009

Tynen

Tja, for at gøre en lang samtale kort, så nævnte DPén imorges at hun havde tænkt over at Stellas sprog ikke er så godt og at vi måske skulle overveje at få hende høretjekket.
Det er der måske ikke så meget drama i, men jeg kan faktisk mærke at det går mig meget på og blev ked af det da jeg kom hjem.

Der er ikke noget nyt i at Stella var rigtig lang tid om at komme i gang med at snakke - Specielt da vi fandt ud af (Da hun var 1½) at hun næsten var døv på begge ører pga. væske.
Vi troede dog at det ville blive perfekt når hun fik dræn i.

Hun forstår alt hvad vi siger til hende og siger en masse ord og sætninger som vi og Dpén forstår, men som sikkert ville være det rene volapyk for dem der ikke kender hende.
Heste udtaler hun "Aigge", madder hedder "mjadder", udenfor hedder "fufor", sove hedder "faove", kat hedder "miav" osv.
Vi kan simpelthen ikke få hende til at tale "klart".
Tit er det den rene gætteleg at finde ud af hvad hendes nye ord betyder og man kan se på hende hvor irriteret og frustreret hun bliver når vi gang på gang ikke forstår hvad det er hun mener.

Hun har det meget med at gentage sætninger 100 gange, men vi kan ikke få hende til at ændre ordene hvis hun siger forkert.
Hun siger "Din" istedet for "min - Fx. Din miav = min kat.
Argh!

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg vil med det her indlæg, måske bare at få det ud?!
Jeg synes faktisk det er dybt frustrerende og er bange for at det ikke når at ændre sig før hun skal i BH.
Det vil simpelthen slå mig ud hvis hverken børn eller voksne kan forstå hvad det er hun siger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2009

Kaufie

Hmmm - det med sproget kan jo komme meget pludseligt - men jeg kan godt forstå din bekymring - -og Stellas frustration....

Der er vel længe til de igen skal til tjek hos lægen, men kan du ikke tage hende med til Paw's undersøgelser - og så måske lige vende det kort med lægen, som enten kan berolige dig eller give dig en henvisning til noget tjek?

Jeg troede faktisk først de (fagfolkene) begyndte at bekymre sig når de små starter i børnehave - men hvis der nu ER noget, så er det da fint at der allerede nu kommer lidt fokus på det, så det evt kan rettes inden bh.

Øøøøjjj, det er så synd når de bliver kede og frustrerede når mor og far fatter minus....

Anmeld

6. oktober 2009

linemus

Det er aldrig sjovt at få at vide, at der er "noget galt" med ens børn. Selv den mindste ting.

Nu er jeg ikke ekspert, og jeg ved ikke, hvad det har gjort for Stella, at hun har haft svært ved at høre i starten, men jeg kan fortælle, at Sebastian var meget sen til at tale. Han snakkede volapyk i rigtig lang tid og fandt på sine egne ord. Da han startede i børnehave 3 mdr. før sin 3 års fødselsdag, kunne han fortælle om ting i laaange sætninger volapyk, hvor man bare måtte vente spændt på de sidste 2-3 ord, som så var rigtige ord. Vi var også noget bekymrede, da han startede, for hvordan ville det ikke gå, hvis hverken børn eller voksne kunne forstå ham. Det hjalp ham bare SÅ meget at komme i børnehave, og i løbet af nogle få måneder var hans sprog aldersvarende, og der var aldrig nogle problemer med det.

Så faktisk noget video fra hans 3 års fødselsdag for kort tid siden og var meget overrasket over hans sprog. Det var dårligere end Nanna og Signes er nu.

Så jeg synes ikke, du skal være ked af det. Stella skal nok komme efter det, når hun er klar/vil.

Knus Line

Anmeld

6. oktober 2009

Plysbjørnen

Det er lidt øv med hendes sprog, men jeg kunne godt forestille mig at det nok skal komme... Laura's sprog har også været længe undervejs, men det er endelig kommet i gang...

Men det kan godt være en rigtig god ide at få tjekket hendes hørelse...

Anmeld

6. oktober 2009

Lise

MAN (pædagogger, tante og min mor) har sgat NØJAGTIG det samme til os. "Er i nu sikker på at han kan høre" og "Han taler meget dårligt" etc.

Selv kan vi da godt høre at sproget er langt fra perfekt, men der er en udvikling i det. Og det er det vigtigste. Har selvfølgelig talt med min onkel ørelæge, og han var ikke bekymret. Har også talt med vores praktiserende læge, og hun var heller ikke bekymret.

Vi tog ham på opfordring til ørelægen, og fik konstateret at hans ører er fine, og drænene sidder som de skal og der er hul igennem. Desuden er hans sprog udviklet sig eksplosivt de seneste uger... Men er dog stadig meget babyet.

NÅ! Nok om Simon. Jeg vil bare sige at hun jo sagtens kan være forsinket med sproget - men efter hvad jeg kan forstå er hun meget fysisk, så måske er det bare det hun har fokuseret på først, og nu kommer så sproget? Og at hun altså ikke er den eneste

Men du kan jo få en tid hos en ørelæge, og få hende tjekket - så er det i hvert fald gjort. Ellers vent og se - det skal nok komme. Og så husk at læg mærke til om der kommer nye ord, eller efterligner hun hvad i siger til hende etc. Prøv evt at hviske med hende - når vi hvisker til Simon, hvisker han tilbage til os. Eller prøv at tal til hende bagfra, og se om hun reagerer... mv.

Lise

Anmeld

6. oktober 2009

linemus

Lise skriver:

Jeg vil bare sige at hun jo sagtens kan være forsinket med sproget - men efter hvad jeg kan forstå er hun meget fysisk, så måske er det bare det hun har fokuseret på først, og nu kommer så sproget? Og at hun altså ikke er den eneste

Det var nemlig også lige det, Sebastian var, så jeg tror også, det betyder en hel del. Stella er jo en fysisk krudtugle, så hun har jo slet ikke tid til det med sproget

Anmeld

6. oktober 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Det lyder lidt som min lillebror. Han nægtede nærmest at tale før hanblev ca. 3½. Han var til alle undersøgelser, han kunne komme af sted til der i slutningen af 80´erne, og min far, der er pædagog, prøvede diverse metoder til at få ham i gang. Men knægten stod bare og stirrede mistænksomt på dem, og legede så videre.

Da han var 3½ havde min mor så SP på besøg hos min lillesøster, og pludselig kom min bror ind og sagde meget klart "mor, jeg vil gerne have en rugbrødder (rugbrødsmad) ". Min mor var rimelig chokket, men SP mente, at han havde været alt for stædig til at ville snakke. Han skulle ikke snakke, før det kunne gøres ordentligt

Så måske hun bare er perfektionist, og pludselig en dag taler i hele sætninger?  

Anmeld

6. oktober 2009

Muffinmus

Hmm, jeg ville nu heller ike bekymre mig endnu.... så vidt jeg ved kan deres sprog udvikles langsomt nogle gange helt ind til 3 års alderen hvor de så pludselig bare snakker fint
Men kan godt forstå du er træt af det, det er bare så øv når man selv synes man har den dejligste unge, at folk så liiige kan kritisere lidt.
Men ellers få hende til en høre prøve så har i da gjort jeres.

Anmeld

6. oktober 2009

Nadi

Jeg ville nok også ta det med en grand salt inden du begynder at male fanden på væggen. Min første tanke var også at så er hun sikkert motorisk dygtig eller har fokus på noget andet end hendes sprog.

Jeg har også været frustreret over at jeg har ændret Oliver's sætninger gang på gang uden at der sker noget, men wupti så kommer det bare.
Giv det lidt tid!

Anmeld

6. oktober 2009

..

Kan sagtens forstå du er ked af det, det ville jeg også være..

Men jeg er helt sikker på at det nok skal komme lige pludselig når hun er klar til det, indtil da er jeg overbevist om at hun nok skal klare sig med sit charmerende og kønne udseende - pyt så være med om man ikke forstår 100% hvad hun siger - det kommer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.