Er lidt nitte - Stellas sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2009

bette

mikkel er heller ikke så god til det med at snakke,.. fanger da nogle ord ind imellem som giver mening.. som fx farfar traktor.. som han siger konstant..
men i det hele taget har mikkel været super dygtig motorisk men langsom med sproget.. jeg tror også det hænger sammen med at mikkel er den ældste i dp.. og derfor ikke har nogen andre børn at lære af.. kun dp og voksne..
så tror det ville gøre en stor forskel hvis der fx var en på mikkels alder eller ældre..

tror ik du skal være urolig for at hun måske er døv på øret.. for når hun forstår jer kan hun jo godt høre.. giv det tid søde.. det skal nok komme
'

fx mikkel nægter at sige vand.. han siger altid baa.. selvom han egentligt godt kan.. dp har hørt det flere gange.. såååå

måske hun bare er perfektionist... eller for ivrig med at fortællle jer en hel masse..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2009

birgittemarie

NM siger også dig i stedet for mig og den er virkelig svær at forklare dem ud af.

Jeg tror bestemt heller ikke, I har noget at bekymre jer over. Jeg tror ikke nødvendigvis, et lille barn, der desuden har mere travlt med motorikken, gider at beskæftige sig med sprog, når de ellers føler sig fint forstået. Og når både I og DP'en længe har forstået hende, har hun garanteret ikke set nogen grund til at gøre mere ved den sag.
At hun så nu er begyndt at blive frustreret, fordi hun ønsker at fortælle mere end hun lige er i stand til er sikkert bare det spring alle ungerne går igennem lige før de virkelig lærer at tale så gardinerne blafrer.
Den frustration er garanteret bare et udtryk for, at sproget er lige på trapperne. Hvis den ikke kom og hun blev ved med at være tilfreds med småvolapyk, var "det rigtige sprog" nok længere væk.

Hvis jeg var dig, ville jeg i hvert fald tage det fuldstændig roligt ind til videre, for så gamle er vores poder sgi heller ikke endnu. Men jeg kan godt forstå, du blev ked af det, for man bliver altid så bekymret, når nogle lufter mistanker om, at noget kunne være galt med ens øjesten.

Knus Birgitte

Anmeld

6. oktober 2009

ivfmarie

Uhh.. Søde Trine

Jeg kan mærke din frusration - og vil gerne give dig et  svar. Jeh har liiidt travlt, så jeg har ikke læst grundigt hvad andre har svaret, så på forhånd undskyld hvis jeg gentager de andre...

Det lyder meget som Malte. Vores DP har sagt at den pædagog hun har tilknyttet har sagt at Malte er lidt bagud i sproudviklingen. DP og jeg ved det godt (Freja talte rigtig flot da hun var 2 år, så det er lidt af en bet at have en sprogspasser som nr 2), men vi er ikke bekymrede - han skal nok komme efter det.

Nu har han været suttefri i dagtimerne i ca 14 dage, og du fatter ikke hvad der er sket med hans udtale i den periode!!

Måske skulle I starte med at tage sutten fra Stella? Så får hun garanteret styr på de fejlplacerede f'er... Det gjorde Malte i hvertfald.

Det kan da godt være at det er en god ide at få ørene tjekket, der er sikkert ikke noget galt, men så er der én ting mindre at bekymre sig om.

No worries...  Inden du får set dig om, så snakker hun så meget at du ville ønske dig tilbage til denne tid!

Marie

Anmeld

7. oktober 2009

Tikki

Hej du - har ikke lige læst de andre indlæg og har en sur malthe på armen, men jeg tror ikke, du skal være bekymret. Du siger selv, hun forstår alt, hvad I siger og det er det væsentlige...og betyder, at hun jo i hvert fald hører ok. Som regel siger man, at når de er 3 år, kan man sprogteste dem, for der skulle de helst kunne tale ok.

Min venindes datter var de også bekymret for - hun forstod alt, men sagde ikke et kvæk, før hun var 4. Så kom det meget hurtigt. Pædagogerne havde indstillet hende til test, da hun var 2, men talepædagogen ville ikke teste hende, før hun var 3 år. Og da hun blev 3, viste det sig at hun havde en sprogforståelse som en på 6 år, men bare ikke brugte udtalen så meget.  Så slå koldt vand i blodet....men forstår godt det nager dig. Det er sgu så træls når nogen skal påpege et eller andet ved ens barn  I know.

Anmeld

7. oktober 2009

Grynt

Hej Tyne.

Jeg kan rigtigt godt forstå dig, og dine bekymringer omkring hendes sprog, øre mm.

Alle udvikler sig i meget forskelligt tempo og Stella har helt hendes eget tempo!!!!!!! Jeg ville som pædagog i en vuggestue ikke være bekymret for hendes sprog. For mig lyder det som om det er i udvikling og det er dét der er det primære i sprogudviklingen (ordet siger ligesom sig selv her ik )

Jeg ville sige, få hendes øre tjekket hvis du er bekymret og så ellers bare hold øje med om sproget udvikler sig stille og roligt.

Freja har også været nær døv pga væske i ørene og fået lagt dræn i. Vi håbede også det ville ændre sig radikalt i hendes sprog men har måtte sande at hun måske ikke kan høre diskant og bas toner.....for at gøre en lang historie kort Frejas sprog er MEGET MEGET dårligt og hun gentager intet af hvad vi siger. Det eneste ord hun har kunne sige klart og det er kun siden juni er MOR.

Sådan har Stella det heldigvis ikke

Knus herfra

Anmeld

7. oktober 2009

Tynen

Ihhh!
I er sgu så søde allesammen!

Jeg ringer og får en tid til hende hos øredoktormanden imorgen.
Så er det da i hvert fald på det rene.

Jeg snakkede med SPen der var forbi igår om det.
Hun kiggede underligt på mig og spurgte derefter om hvem der havde bildt mig ind at børn på 2 år skulle kunne snakke rent..
Men som I siger - Man bliver bare så let grebet af stemningen og går lidt i baglås når andre synes at ens barn ikke er som "de andre"..

Jeg vil bare sige tusinde tak for alle jeres svar!
Det lettede altså rigtig meget da man sad som en tudemarie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.