Hej baby.dk
Er der nogen herinde, der har valgt kun at få et barn?
Hvorfor valgte i det?
Åesag? Osv?

Jeg er enebarn og har også kun selv et barn.
Min (eks)mand meldte meget klart ud inden vi prøvede at blive gravide at han kun ønskede et barn. Hans årsag var at vi er mennesker som går meget op i vores mobilitet og frihed. Vi har begge et arbejde som ind imellem kan have sene møder, vi elsker at rejse, vi elsker at være sociale og hænge ud med venner etc. Han ønskede at kunne fortsætte et liv som indeholdt disse ting og mente at det ville være markant nemmere med kun ét barn.
Jeg var skruk i et par år efter vores første barns fødsel, men nu hvor vores søn er snart 5 et halvt, er jeg overbevist om at det var den rigtige beslutning. Jeg ønskede egentlig ikke flere børn, men følte lidt at vi "burde" gøre som de andre og få én til. Jeg er vildt glad for den fleksibilitet som livet med ét barn giver. Samtidig med at jeg har fået den store gave det er at være mor.
Jeg har aldrig selv savnet søskende - hvilket nok også er hvorfor jeg har haft det ret OK med at mit barn blev enebarn.
Jeg har hørt andre ældre enebørn sige at når ens forældre begynder at blive syge og dør, så savner man at have en anden eller nogle andre at dele sorgen med. Men samtidig mener jeg ikke at det ville være forsvarligt at sætte et barn til verden udelukkende for at mildne et andet barns sorg xx antal år nede af vejen.
Jeg har et ekstremt godt og tæt forhold til mine forældre, som med garanti ikke ville have været det samme hvis jeg havde haft søskende. Og de har et meget tæt forhold til min søn som de elsker over alt i hele verden. Dette er virkelig en fordel ved at være enebarn som jeg ser det - hvis og såfremt ens forældre og bedsteforældre er gode, omsorgsfulde mennesker, så er det altså en kæmpe resource at få deres uforbeholdne opmærksomhed og kærlighed - og TID.
Anmeld
Citér