Når koncentration gør døv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2017

Troldemommi

lineog4 skriver:

Du skal bare nyde din datter nu. Om lidt starter hun i mini SFO, mini 0. Eller hvad det hedder hos jer og der starter den første træning i at være det fællesskab skolen og SFOen er, fx man lytter efter om der er ændringer i aktiviteter og om de voksne er ved at give en besked. Ingen forventer de kan det dag 1, forventningerne er kun st der sker en udvikling hele tiden og de inden de går ud af 0. Klasse har lært de fleste af rutinerne og kravene i skolen. 

Der er en stor gruppe af børn som ikke hører alle beskeder og derfor bliver de gentaget en masse gange nogle gange med glæde i stemmen og andre gange med en smule irritation. 

Du skal ikke kontakte en kommende lærer, der er 6 måneder til den lærer skal være lærer for dit barn, og skal derfor ikke bruge tid på ting nu som måske slet ikke er tilfældet on 6 mnd. Når den tid kommer skal læreren nok sige til hvis det er en udfordring for din datter (hvilket jeg tvivler meget på). Hvad derimod kan være en udfordring er overbekymrede forældre 

Overbekymret forældre? Jeg er bare interesseret i at give min datter den bedst muligt skolestart, skolen forventer mange ting af børn der starter i skolen i 2017, ting som jeg ikke mindes der blev forventet da jeg selv startede i skolen, og derfor ved jeg ikke om hendes koncentration kan blive et problem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2017

Soonmom

Ej ro på. 

Det bliver næppe et problem og slet ikke noget du skal kontakte skolen på nu (hvordan ved du overhovedet hvem der skal være lære for hende?) 

- jeg forstår da godt hvorfor lære mener at forældre er blevet mere pylrede og culling artige,  hvis det er normen 

Anmeld Citér

4. februar 2017

lineog4

Troldemommi skriver:

Overbekymret forældre? Jeg er bare interesseret i at give min datter den bedst muligt skolestart, skolen forventer mange ting af børn der starter i skolen i 2017, ting som jeg ikke mindes der blev forventet da jeg selv startede i skolen, og derfor ved jeg ikke om hendes koncentration kan blive et problem. 

Ja må indrømme jeg sætter det i kategorien som overbekymret første gangs skoleforældre - ikke ondt ment og ikke nedladende men reelt overbekymret og jeg kan forstå det for "eksperter" udtaler sig i tide og utide om alle de krav, alt det de skal nå, kunne og præstere. 

Virkeligheden er at skolen ved de får elever der netop er elever for aller aller første gang og det er noget man skal lære at være. Det forventes eleven er selvhjulpne med tøj overtøj - men ved godt alle ikke er det og slet ikke med snørebånd. Det forventes de har en forventningens glæde ved at skulle starte i den der fantastiske skole. Det forventes de kan blive instrueret i regler aå som de ikke må gå over den gule streg og de så overholder det, men man ved også en del glemmer tabulexen efter den første glæde ved friheden har lagt sig. Det forventes de har en eller anden form for respekt for de voksne, det forventes de kan indgå i legerelationer. Det forventes også at der vil være nogle der græder når de skal sige farvel, nogle der skal have hjælp led at få pakket tasken, huske madkassen skal i køleskabet, nogle skal huskes på man tage jakke på når det er -1 grad uden for, at nogle kan falde i søvn, at nogle spejlvender alle bogstaver, at ikke alle kender ugedagene, at nogle ikke ved hvor de bor eller hvornår de har fødselsdag - alt k alt der forventes der kommer 5-6 årige børn i skole som aldrig har prøvet det før og det er en fantastisk samsurium af helt igennem fantastiske børn som skal gøres til fantastiske elever. Ingen forventninger I har gjort det hjemme fra, ingen forventer I tager kontakt med en lærer 6 mnd før skolestart for at høre om hvad I kan gøre for at jeres barn måske lytter bedre efter - jeg ville simpelthen blive så overrasket så jeg ikke en gang ville kunne give et fornuftigt svar udover: lad hende nu nyde det halve år hun ikke er elev. 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Troldemommi skriver:

Johanne skal starte i skole til sommer og glæder sig meget, hun er en ret normal lille pige, der som så mange andre kommende skolebørn er godt igang med at lære, derfor har vi printet forskellige skoleopgaver ud til hende hun ligesom kan øve sig på, hun elsker det, men noget der bekymrer mig er, hun er svær at komme i kontakt med når hun sidder fuld koncentreret og "arbejder" 

Tit skal jeg sige hendes navn 3-4 gange inden hun reagerer, hun er ligesom bare helt væk i sin opgave.

Jeg kan jo ikke forlange at hendes kommende klasselærer skal give hende særlig opmærksomhed når de f.eks skal pakke sammen for at lave en ny aktivitet ved at kalde på hende flere gange, for ligesom at få hende op til overfladen igen.

Hendes hørelse er ellers hel normal, i ved selektiv hørelse...

overvejer om jeg skal kontakte hendes kommende lærer for at høre hvad hun syntes

blot lige en beroligende kommentar:

Sådan har jeg det stadigvæk i dag ;)

jeg er snart 34 år og er kommet igennem folkeskole, HF, højskole, kontoruddannelse og er i gang med at blive slagter til trods for at når jeg læser/skriver opgave så er jeg på en helt anden planet...

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

Soonmom skriver:

Ej ro på. 

Det bliver næppe et problem og slet ikke noget du skal kontakte skolen på nu (hvordan ved du overhovedet hvem der skal være lære for hende?) 

- jeg forstår da godt hvorfor lære mener at forældre er blevet mere pylrede og culling artige,  hvis det er normen 

Jeg er udemærket i stand til at vurdere hvad man kan forvente af en 5 årig, du skal overhovedet ikke kalde mig en curlingforælder det er jeg ikke, men hvis jeg oplever at mit barn måske får et problem i skolen, så ville jeg da prøve at løse problemet inden skolestart. 

Jeg har mødt hendes klasselærer flere gange, vi bor i en lille by. 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

Wampires skriver:

blot lige en beroligende kommentar:

Sådan har jeg det stadigvæk i dag ;)

jeg er snart 34 år og er kommet igennem folkeskole, HF, højskole, kontoruddannelse og er i gang med at blive slagter til trods for at når jeg læser/skriver opgave så er jeg på en helt anden planet...

Tak for din positive kommentar, den hjalp 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

lineog4 skriver:

Ja må indrømme jeg sætter det i kategorien som overbekymret første gangs skoleforældre - ikke ondt ment og ikke nedladende men reelt overbekymret og jeg kan forstå det for "eksperter" udtaler sig i tide og utide om alle de krav, alt det de skal nå, kunne og præstere. 

Virkeligheden er at skolen ved de får elever der netop er elever for aller aller første gang og det er noget man skal lære at være. Det forventes eleven er selvhjulpne med tøj overtøj - men ved godt alle ikke er det og slet ikke med snørebånd. Det forventes de har en forventningens glæde ved at skulle starte i den der fantastiske skole. Det forventes de kan blive instrueret i regler aå som de ikke må gå over den gule streg og de så overholder det, men man ved også en del glemmer tabulexen efter den første glæde ved friheden har lagt sig. Det forventes de har en eller anden form for respekt for de voksne, det forventes de kan indgå i legerelationer. Det forventes også at der vil være nogle der græder når de skal sige farvel, nogle der skal have hjælp led at få pakket tasken, huske madkassen skal i køleskabet, nogle skal huskes på man tage jakke på når det er -1 grad uden for, at nogle kan falde i søvn, at nogle spejlvender alle bogstaver, at ikke alle kender ugedagene, at nogle ikke ved hvor de bor eller hvornår de har fødselsdag - alt k alt der forventes der kommer 5-6 årige børn i skole som aldrig har prøvet det før og det er en fantastisk samsurium af helt igennem fantastiske børn som skal gøres til fantastiske elever. Ingen forventninger I har gjort det hjemme fra, ingen forventer I tager kontakt med en lærer 6 mnd før skolestart for at høre om hvad I kan gøre for at jeres barn måske lytter bedre efter - jeg ville simpelthen blive så overrasket så jeg ikke en gang ville kunne give et fornuftigt svar udover: lad hende nu nyde det halve år hun ikke er elev. 

Jeg ser altså ikke mug selv som overbeskyttende, men ja, det er første gang jeg skal sende et barn i skole, jeg vil jo bare gerne have at hun opfylder de krav som skolen mener børnene skal kunne.

Anmeld Citér

4. februar 2017

2babygirls

Troldemommi skriver:

Johanne skal starte i skole til sommer og glæder sig meget, hun er en ret normal lille pige, der som så mange andre kommende skolebørn er godt igang med at lære, derfor har vi printet forskellige skoleopgaver ud til hende hun ligesom kan øve sig på, hun elsker det, men noget der bekymrer mig er, hun er svær at komme i kontakt med når hun sidder fuld koncentreret og "arbejder" 

Tit skal jeg sige hendes navn 3-4 gange inden hun reagerer, hun er ligesom bare helt væk i sin opgave.

Jeg kan jo ikke forlange at hendes kommende klasselærer skal give hende særlig opmærksomhed når de f.eks skal pakke sammen for at lave en ny aktivitet ved at kalde på hende flere gange, for ligesom at få hende op til overfladen igen.

Hendes hørelse er ellers hel normal, i ved selektiv hørelse...

overvejer om jeg skal kontakte hendes kommende lærer for at høre hvad hun syntes

Sådan er min datter også. Vi har intet nævnt overfor læseren, og ingen klager fået! Tror det er ret normalt!

Anmeld Citér

4. februar 2017

lineog4

Troldemommi skriver:

Jeg ser altså ikke mug selv som overbeskyttende, men ja, det er første gang jeg skal sende et barn i skole, jeg vil jo bare gerne have at hun opfylder de krav som skolen mener børnene skal kunne.

Vil sige du bare er helt normal - de fleste første gangsskole forældre er måske ikke overbeskyttende men i hvert fald overbekymrede (var egentlig også det jeg troede jeg havde skrevet). For ligesom deres børn skal lære at blive elever så skal forældrene lære at forælder til et skolebarn. Og puha der er så mange bekymringer; får de gode venner, vil de blive gode skolen, kan de leve op til kravene osv. mit bedste råd er at slå koldt vand i blodet og nyd jeres børn så længe de følger en normal udvikling. Bekymringen om fx hører hun nu efter når hun koncentrerer sig og skal vi gøre noget særligt kan forplante sig ned i de små dejlige børn og gøre det at gå i skole til en videnskab som er "farlig". 

Udover det kender jeg mange (mig selv inklusiv) der kan lukke verdenen ude hvis jeg laver noget der interesserer mig fx læse en bog, lave et nyt mønster, skrive her på baby til dig 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Pikku Myy

Troldemommi skriver:

Jeg tænker på at det bliver en stor klasse hun kommer til at gå i og hvis læreren skal give alle børnene særbehandling, så får hun travlt 

Alle børn får særbehandling. Heldigvis på forskellige tidspunkter. Ellers ville det være logistisk umuligt. Men børn er forskellige, og bliver behandlet derefter. Nogen har brug for støtte til det sociale, nogen til det faglige og nogen til at indgå i klassens rutiner. I de små klasser er der tid og rum til den al den støtte.

Hvis din pige er god til at koncentrere sig, bliver det hendes fordel i en stor klasse. Ikke en ulempe

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.