Troldemommi skriver:
Overbekymret forældre? Jeg er bare interesseret i at give min datter den bedst muligt skolestart, skolen forventer mange ting af børn der starter i skolen i 2017, ting som jeg ikke mindes der blev forventet da jeg selv startede i skolen, og derfor ved jeg ikke om hendes koncentration kan blive et problem.
Ja må indrømme jeg sætter det i kategorien som overbekymret første gangs skoleforældre - ikke ondt ment og ikke nedladende men reelt overbekymret og jeg kan forstå det for "eksperter" udtaler sig i tide og utide om alle de krav, alt det de skal nå, kunne og præstere.
Virkeligheden er at skolen ved de får elever der netop er elever for aller aller første gang og det er noget man skal lære at være. Det forventes eleven er selvhjulpne med tøj overtøj - men ved godt alle ikke er det og slet ikke med snørebånd. Det forventes de har en forventningens glæde ved at skulle starte i den der fantastiske skole. Det forventes de kan blive instrueret i regler aå som de ikke må gå over den gule streg og de så overholder det, men man ved også en del glemmer tabulexen efter den første glæde ved friheden har lagt sig. Det forventes de har en eller anden form for respekt for de voksne, det forventes de kan indgå i legerelationer. Det forventes også at der vil være nogle der græder når de skal sige farvel, nogle der skal have hjælp led at få pakket tasken, huske madkassen skal i køleskabet, nogle skal huskes på man tage jakke på når det er -1 grad uden for, at nogle kan falde i søvn, at nogle spejlvender alle bogstaver, at ikke alle kender ugedagene, at nogle ikke ved hvor de bor eller hvornår de har fødselsdag - alt k alt der forventes der kommer 5-6 årige børn i skole som aldrig har prøvet det før og det er en fantastisk samsurium af helt igennem fantastiske børn som skal gøres til fantastiske elever. Ingen forventninger I har gjort det hjemme fra, ingen forventer I tager kontakt med en lærer 6 mnd før skolestart for at høre om hvad I kan gøre for at jeres barn måske lytter bedre efter - jeg ville simpelthen blive så overrasket så jeg ikke en gang ville kunne give et fornuftigt svar udover: lad hende nu nyde det halve år hun ikke er elev.
Anmeld
Citér