Når koncentration gør døv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.653 visninger
37 svar
105 synes godt om
4. februar 2017

Troldemommi

Johanne skal starte i skole til sommer og glæder sig meget, hun er en ret normal lille pige, der som så mange andre kommende skolebørn er godt igang med at lære, derfor har vi printet forskellige skoleopgaver ud til hende hun ligesom kan øve sig på, hun elsker det, men noget der bekymrer mig er, hun er svær at komme i kontakt med når hun sidder fuld koncentreret og "arbejder" 

Tit skal jeg sige hendes navn 3-4 gange inden hun reagerer, hun er ligesom bare helt væk i sin opgave.

Jeg kan jo ikke forlange at hendes kommende klasselærer skal give hende særlig opmærksomhed når de f.eks skal pakke sammen for at lave en ny aktivitet ved at kalde på hende flere gange, for ligesom at få hende op til overfladen igen.

Hendes hørelse er ellers hel normal, i ved selektiv hørelse...

overvejer om jeg skal kontakte hendes kommende lærer for at høre hvad hun syntes

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2017

Pikku Myy

Troldemommi skriver:

Johanne skal starte i skole til sommer og glæder sig meget, hun er en ret normal lille pige, der som så mange andre kommende skolebørn er godt igang med at lære, derfor har vi printet forskellige skoleopgaver ud til hende hun ligesom kan øve sig på, hun elsker det, men noget der bekymrer mig er, hun er svær at komme i kontakt med når hun sidder fuld koncentreret og "arbejder" 

Tit skal jeg sige hendes navn 3-4 gange inden hun reagerer, hun er ligesom bare helt væk i sin opgave.

Jeg kan jo ikke forlange at hendes kommende klasselærer skal give hende særlig opmærksomhed når de f.eks skal pakke sammen for at lave en ny aktivitet ved at kalde på hende flere gange, for ligesom at få hende op til overfladen igen.

overvejer om jeg skal kontakte hendes kommende lærer for at høre hvad hun syntes

Jeg tror aldrig jeg har hørt en lærer brokke sig over børn der fordyber sig for meget i opgaverne  Og jo, du kan godt "forvente" at læreren tager sig tid til at hjælpe din datter videre. Han/hun har sikkert et par tricks oppe i ærmet hvis det bliver et problem.

Anmeld Citér

4. februar 2017

TNBC

Troldemommi skriver:

Jeg vil sige at det er bedre at hun er sådan, end at hun ikke kan koncenterer sig...

Og jeg tror ikke en lærer har noget imod det, der er sikkert andre der er sådan, eller kan hun jo prikke hende på skulderen eller noget.

Det kan også være at det er anderledes, når hun kommer til at sidde sammen med sine klassekammerater.

Anmeld Citér

4. februar 2017

Babilooo

Ej problemet er meget større med drenge med krudt i røven der ikke kommer igang med opgaverne før pigerne har lavet 2 sider i hæftet. 

Lærene har helt sikkert erfaring til at takle det. Min søn  er svær at få igen med fællesbeskeder... andre taler som en skærebrænder og hele tiden. 0. Klasse handler om at lære at gå i skole og ikke om opgaverne. Min barns klasselærer sagde det drejer sig om at håndtere alle de forskellige "særheder" som alle børnene kommer med, så de I 2-3. Klasse er rigtig gode til at lære og gå i skole.

Du behøver slet ikke kontakte læreren. ... med mindre din datter har andre udfordringer og generelt ikke lystre sig navn og høre efter eller fortaber sig meget. Men det lyder ikke til at være tilfældet. 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

Pikku Myy skriver:

Jeg tror aldrig jeg har hørt en lærer brokke sig over børn der fordyber sig for meget i opgaverne  Og jo, du kan godt "forvente" at læreren tager sig tid til at hjælpe din datter videre. Han/hun har sikkert et par tricks oppe i ærmet hvis det bliver et problem.

Jeg tænker på at det bliver en stor klasse hun kommer til at gå i og hvis læreren skal give alle børnene særbehandling, så får hun travlt 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

TNBC skriver:

Jeg vil sige at det er bedre at hun er sådan, end at hun ikke kan koncenterer sig...

Og jeg tror ikke en lærer har noget imod det, der er sikkert andre der er sådan, eller kan hun jo prikke hende på skulderen eller noget.

Det kan også være at det er anderledes, når hun kommer til at sidde sammen med sine klassekammerater.

Jeg kan da håbe hendes sidemand lige giver hende en albue i siden når de skal stoppe 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

Smølfine123 skriver:

Ej problemet er meget større med drenge med krudt i røven der ikke kommer igang med opgaverne før pigerne har lavet 2 sider i hæftet. 

Lærene har helt sikkert erfaring til at takle det. Min søn  er svær at få igen med fællesbeskeder... andre taler som en skærebrænder og hele tiden. 0. Klasse handler om at lære at gå i skole og ikke om opgaverne. Min barns klasselærer sagde det drejer sig om at håndtere alle de forskellige "særheder" som alle børnene kommer med, så de I 2-3. Klasse er rigtig gode til at lære og gå i skole.

Du behøver slet ikke kontakte læreren. ... med mindre din datter har andre udfordringer og generelt ikke lystre sig navn og høre efter eller fortaber sig meget. Men det lyder ikke til at være tilfældet. 

Det er jo rigtigt, ungerne skal da have lov til at have lidt særheder 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Troldemommi skriver:

Rolig nu. Hun skal i 0. klasse om et halvt år. Hendes kommende lærer er cirka halvvejs med sin nuværende klasse og hverken kan eller skal bruge tid på at berolige forældre til børn, hun end ikke kender, vedrørende hypotetiske udfordringer. Til gengæld skal hun nok tage det op med jer, hvis det overhovedet bliver et problem - til den tid. 

Anmeld Citér

4. februar 2017

lineog4

Troldemommi skriver:

Du skal bare nyde din datter nu. Om lidt starter hun i mini SFO, mini 0. Eller hvad det hedder hos jer og der starter den første træning i at være det fællesskab skolen og SFOen er, fx man lytter efter om der er ændringer i aktiviteter og om de voksne er ved at give en besked. Ingen forventer de kan det dag 1, forventningerne er kun st der sker en udvikling hele tiden og de inden de går ud af 0. Klasse har lært de fleste af rutinerne og kravene i skolen. 

Der er en stor gruppe af børn som ikke hører alle beskeder og derfor bliver de gentaget en masse gange nogle gange med glæde i stemmen og andre gange med en smule irritation. 

Du skal ikke kontakte en kommende lærer, der er 6 måneder til den lærer skal være lærer for dit barn, og skal derfor ikke bruge tid på ting nu som måske slet ikke er tilfældet on 6 mnd. Når den tid kommer skal læreren nok sige til hvis det er en udfordring for din datter (hvilket jeg tvivler meget på). Hvad derimod kan være en udfordring er overbekymrede forældre 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Troldemommi

Mor og meget mere skriver:

Rolig nu. Hun skal i 0. klasse om et halvt år. Hendes kommende lærer er cirka halvvejs med sin nuværende klasse og hverken kan eller skal bruge tid på at berolige forældre til børn, hun end ikke kender, vedrørende hypotetiske udfordringer. Til gengæld skal hun nok tage det op med jer, hvis det overhovedet bliver et problem - til den tid. 

Det er ikke fordi jeg vil presse hendes lærer på nogen måde, jeg ville nok mere prøve at spørge om hun tror det vil blive er problem i klassen, og om hvad vi forældre kan gøre, jeg er nemlig lidt på bar bund, det er jo min og min mand's opgave at sørge for at hun får den bedst muligt skolestart.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.