Anonym skriver:
I fabler om at i skal have ret til at gå hjemme alle 32 uger, fordi ellers fungerer amningen ikke, sikke da en omgang fis, fordi barnet skal misse en amningen på dagen tror jeg vist både mor og barn overlever.
Det er fuldstændig rigtigt at vi lever i år 2000 og rigtig mange kvinder forventer at mændene laver alt det hårde arbejde, det er os noget fis.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at hvis han tager baby om natten, så skal hun lave service på bilen, så er man kvit, hvor har jeg skrevet det? Jeg har skrevet, at hvis manden skal hjælpe til med baby og passe sit job ved siden af, så må kvinden os på banen, at mens hun passer baby, så må hun lave nogle af de ting manden plejer at lave.
Det er vist en anden tråd
her hjemme spørger vi ikke om kønnet før vi uddeler opgaverne, vi spørger hvad vi er bedst til. Fx er min mand ifølge eget udsagn bedst til at fylde opvaskermaskinen og han synes også han er bedst til at støvsuge, og jeg synes han er Best til at stryge, så det må han da hjertens gerne.
Vi har hverken fliser eller tagrender så det har vi ikke diskuteret hvem der er bedst til endnu.
Men jo rollerne er nogle gange meget faste for hvorfor skulle jeg dog lave stikkontaker når jeg er gift med en elektriker og hvorfor skulle han dog læse med dem 15 minutter om dagen når nu jeg er lærer og han forresten ikke har dansk som modersmål. Og hvorfor skulle han dog stå for tøjet når nu jeg elsker at sy det?
Vi lever rigtignok i 2000 + og vi behøver ikke tage bh'en af og svejse hver dag for at stadfæste vi ikke vil de traditionelle kønsroller. Jeg kan tåle at være en kjolepige og sy tøj uden jeg føler mig undertrykt. Og min kære mand behøver hverken at sove i natkjole eller lære at strikke for at jeg føler mig lige med ham.
Jeg har været heldig, jeg har en mand som kunne rumme når jeg var kørt helt ned på søvnkontoen og så kunne jeg fx gå i seng om aftenen når de bare ville være på arm og hans arm var mindst lige så god. Men jeg havde også en forståelse af at så længe jeg var på barsel så var natteroderiet ikke 50/50 men hang mest på mig.