Hvordan får jeg manden mere på banen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2017

lilledittemor

Førstegangsmor-88 skriver:

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Der er også forskel på om man har ét barn eller tre 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2017

lineog4

Anonym skriver:

I  fabler om  at i skal have ret til at gå hjemme alle 32 uger, fordi ellers fungerer amningen ikke, sikke da en omgang fis, fordi barnet skal misse en amningen på dagen tror jeg vist både mor og barn overlever. 

Det er fuldstændig rigtigt at vi lever i år 2000 og rigtig mange kvinder forventer at mændene laver alt det hårde arbejde, det er os noget fis. 

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at hvis han tager baby om natten, så skal hun lave service på bilen, så er man kvit, hvor har jeg skrevet det? Jeg har skrevet, at hvis manden skal hjælpe til med baby og passe sit job ved siden af, så må kvinden os på banen, at mens hun passer baby, så må hun lave nogle af de ting manden plejer at lave.

Det er vist en anden tråd  

her hjemme spørger vi ikke om kønnet før vi uddeler opgaverne, vi spørger hvad vi er bedst til. Fx er min mand ifølge eget udsagn bedst til at fylde opvaskermaskinen og han synes også han er bedst til at støvsuge, og jeg synes han er Best til at stryge, så det må han da hjertens gerne. 

Vi har hverken fliser eller tagrender så det har vi ikke diskuteret hvem der er bedst til endnu. 

Men jo rollerne er nogle gange meget faste for hvorfor skulle jeg dog lave stikkontaker når jeg er gift med en elektriker og hvorfor skulle han dog læse med dem 15 minutter om dagen når nu jeg er lærer og han forresten ikke har dansk som modersmål. Og hvorfor skulle han dog stå for tøjet når nu jeg elsker at sy det? 

Vi lever rigtignok i 2000 + og vi behøver ikke tage bh'en af og svejse hver dag for at stadfæste vi ikke vil de traditionelle kønsroller. Jeg kan tåle at være en kjolepige og sy tøj uden jeg føler mig undertrykt. Og min kære mand behøver hverken at sove i natkjole eller lære at strikke for at jeg føler mig lige med ham. 

Jeg har været heldig, jeg har en mand som kunne rumme når jeg var kørt helt ned på søvnkontoen og så kunne jeg fx gå i seng om aftenen når de bare ville være på arm og hans arm var mindst lige så god. Men jeg havde også en forståelse af at så længe jeg var på barsel så var natteroderiet ikke 50/50 men hang mest på mig. 

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg går på barsel med vores barn på 4 måneder. Barnet bliver ammet og "hænger på mig" 24/7. Når manden kommer hjem går tiden med madlavning og andre huslige gøremål, samt vi også har et ældre barn der skal puttes osv. Får som regel lige armene fri en halv times tid, og så hænger barnet i brysterne om aftenen og det er mig der tager mig af alle opvågninger i løbet af natten, hvilket jo varierer meget. Kan bare mærke at jeg er ved at være TRÆT! Det er stressende at blive vækket hele tiden, især når jeg ved at det altid er mig der skal fodre af og få barnet til at sove (barnet har ikke brug for at spise ved hver opvågning). Manden har lidt den holdning at han skal sove når han skal op på arbejde og jeg forventer heller ikke at han skal være vågen det halve af natten, men han har altså trods alt fået sine 7-8 timers søvn om natten siden fødslen og jeg kan bare mærke at jeg har brug for at blive aflastet lidt. Hvordan gør i andre?? 

Barnet tror at sutteflasken er en dødssynd, så den kan desværre ikke bruges. 

Min mand og jeg har 2 børn sammen som begge er blevet ammet frem til de var ca 1 år. Jeg har meget naturligt taget en stor del af natteroderiet i starten, hvor uroen skyldes sult. Min mand har dog hjulpet til når det var muligt, dvs når natteroderiet ikke kunne afhjælpes med amning. Så synes da bare du skal fortælle din mand at du har brug for hans hjælp engang imellem om natten så du også kan hænge sammen om dagen! Det er hårdt at være oppe 10 gange hver nat og samtidigt skulle fungere hele dagen. I weekenden kan han så stå op med baby så du lige kan få en halv-hel time ekstra, nogen gange er det nok til at gøre en forskel på om man fungere resten af dagen.

Så vær ærlig overfor din mand men uden at bebrejde ham. I har begge et arbejde og passe, dit er bare hjemme, i har begge brug for søvn, så hjælp hinanden.

Anmeld Citér

6. februar 2017

Guldlok88

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Jeg havde en baby der sov Ca 6 timer i døgnet.. Jeg var heldig hvis jeg fik 2-3 timers søvn om natten.. Om sagen sov han 10-20 min af gangen, de eneste tidspunkter han kunne sove mere var hvis jeg gik med barnevognen.. Jeg fik 2-3 timers søvn i døgnet.. Og nej, det kunne jeg ikke leve af.. Så jo, mændene skal hjælpe mere til.. Det er også deres børn, så de skal også lave noget.. 

Anmeld Citér

6. februar 2017

migxher

Her hjemme er der ikke nogen der har krav på noget som helst. Det er VORES børn og vi hjælpes ad. Jeg har natte tjansen da den bette på 3 måneder ammes, så tager far storebror der stadig godt kan vågne om natten. Men han hjælper gerne med den bette hvis jeg beder ham om det om dagen aflaster han gerne når han kan. Og i weekenden er han næsten på lige så meget som mig.

Jeg synes man skal hjælpe hinanden i det omfang man kan. Far har faktisk taget meget af natte roderiet med storebror fordi han er meget bedre til at få sin søvn afbrudt end jeg er. Så er jeg tilgengæld stået op med ham i weekenden og ladet far sove længe. 

Anmeld Citér

7. februar 2017

Anonym

Det var da et mærkeligt svar. Det du siger er at det er ok at skulle tage sig af sit barn hele døgnet i 6-12 stive måneder under "alkoholpåvirket" tilstand? For det går vel begge veje, det er vel ikke kun mænd der påvirkes af manglende søvn!!

Anmeld Citér

7. februar 2017

Førstegangsmor-88

Jeg har egentligt lidt ondt af mange af jeres mænd. Det lyder til at de har en langt større byrde i parforholdet end mange af jer..

Ja self går det begge veje med at søvn giver en alkohol lignende følelse. Men jeg står stadig fast i at kvinden har mulighed HELE DAGEN igennem for at få sig en lur når baby sover eller i det mindste slappe af. Når manden så kommer hjem så kan han passe baby mens man tager sig en ordentlig lur.. Der er kæmpe forskel på at gå hjemme og have et arbejde at passe..

For mig ligger ansvaret hos den der er på barsel lige meget om det er manden eller konen. Når man så starter på arbejde igen skal det self deles op ligeligt så det går lige meget ud over begge. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.