Hvordan får jeg manden mere på banen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2017

FrkGranger

Førstegangsmor-88 skriver:

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Og hvem skal så tage den når begge arbejder? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2017

Zelinasmor

Jeg synes også det er rimeligt at jeg tager nætterne i hverdagene da far har et hårdt fysisk job og tjener størstedelen til føden nu når jeg er på barsel. Vores datter græder gerne 3-4 timer i streg mellem kl. 1 og 4. Men så sover jeg om dagen når hun tager lur. Min store pige går i børnehave så jeg har indtil kl 15 ca til at sove af flere omgange. Her ordner far så en masse husligt som jeg ikke når i løbet af dagen når han kommer hjem og så tager han natten til lørdag of natten til søndag. Og det fungere fint. Også selvom jeg ikke får mere end maks 3 timers søvn i streg. Men når baby sover, så sover jeg. Så det bliver da en 8-9 timer samlet på 24 timer 

Anmeld Citér

4. februar 2017

quindelist

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Men du ville godt lade en i samme tilstand som en alkoholpåvirket være alene med dit barn en hel dag 

Min store pige sov aldrig mere end 1/2 times lure om dagen -så der var ikke den store mulighed for at indhente søvn.

jeg var blev skør hvis ikke min mand havde taget sin del af nætterne. Han har (og havde) den holdning at han passede sit arbejde og mens jeg var på barsel var det mit arbejde at passe baby i dagtimerne, når han så kom hjem var vi to om det.

Anmeld Citér

4. februar 2017

AnoMom

Og hvad så hvis man har et barn der ikke sover i løbet af dagen? Eller når barsel er slut? Hvem skal så tage nætterne når begge arbejder igen? 

Jeg har f.eks en dreng der som spæd aldrig sov mere end maks 30-40 min til middag. Og når han var faldet i søvn var det i mine arme så man kunne ikke bare sove. For lagde man ham fra sig vågnede han. Det er først nu efter han er startet i vuggestue at han sover 2-3 timer til middag. 

"Fordi manden har et job han skal passe i 8 timer"? Og mor har så et job der skal passes 24/7. Og ja studier viser hvis man er træt så er det som at være påvirket af alkohol. Men der skal meget mere til end som så. Men så er mor jo også "påvirket" når hun passer baby. 

Dårligt argument 

Anmeld Citér

4. februar 2017

lineog4

quindelist skriver:

Men du ville godt lade en i samme tilstand som en alkoholpåvirket være alene med dit barn en hel dag 

Min store pige sov aldrig mere end 1/2 times lure om dagen -så der var ikke den store mulighed for at indhente søvn.

jeg var blev skør hvis ikke min mand havde taget sin del af nætterne. Han har (og havde) den holdning at han passede sit arbejde og mens jeg var på barsel var det mit arbejde at passe baby i dagtimerne, når han så kom hjem var vi to om det.

Nu er det ikke fordi det skal blive en kønsrolle spørgsmål eller en kæmpe debat, men må indrømme jeg også havde den ide, at jeg var den primære om natten fordi jeg netop bedre kunne tilrettelægge min egen tid hjemme med de små trolde, mens min mand jo skulle først i en bil (dødsfælde hvis man falder i søvn), derefter på arbejde som elektriker (var han alle 3 gange) også en dødsfælde hvis man ikke er opmærksom. Jo mit og mine børn skal også have en opmærksom voksen og jeg skulle fungere men jeg kunne lettere vælge aktiviteter som ikke var dødsfælder for hverken mit barn eller jeg. 

Nu skal det så også tilføjes at har haft er barn der sov af h..... til, men brystet virkede hver gang selv 16. Gang hun vågnede kunne jeg placere brystet i hendes mund og så sov vi videre - ja til sidst sov hun bare med brystet i munden  og da vi havde et flaskebarn stod min mand faktisk op og lavede flasken mens jeg startede med at amme. Og de hårde perioder med tænder, stop med bryst osv der har han været ligeså nærværende som jeg. Så det har slet ikke været så opdelt og jeg kunne også sige: jeg er ved ar dø af træthed, kan du hjælpe i nat. Men selvom han var fantastisk og selvom jeg kunne slå han ihjel når jeg sad for 7. Gang og ammede en nat og han bare sov (og endda snorkede), så forstod jeg der var en logik i at han skulle have søvn (i hvert fald 5 timer i streg) for at klare et arbejde, når nu det kunne lade sig gøre. For da vi så begge arbejdede kunne det jo ikke lade sig gøre for os begge to og har da selv været på arbejde efter 2 timers søvn og klaret mig igennem dagen.

Anmeld Citér

4. februar 2017

Anonym trådstarter

Jeg ved godt at der er mange forskellige holdninger til hvor meget manden nu skal hjælpe til/kønsrolle fordelingen, men er glad for at se, at andre også synes mændene skal hjælpe til engang i mellem  jeg sover altid sammen med barnet til middag, men vågner efter en halv time og ligger derefter i mine arme/ved brystet så det hjælper ikke så meget på søvnen. Må prøve at blive bedre til at sige hvad jeg gerne vil have hans hjælp til. 

PS. Min mand er i lære, så det er faktisk mig "der tjener mest til føden" selvom jeg går hjemme på barsel 

Anmeld Citér

4. februar 2017

EnGodMor

Enig. 

Nogle glemmer at man har stor mulighed når man går hjemme hele dagen, til lige at ligge sig på gulvet med baby eller sætte sig i sofaen med baby og så videre, den mulighed har faren ikke lige når han er på arbejde, der skal han være på meget mere end den der går hjemme. 

Jo ja rolig nu, moren skal os være på hjemme med baby, men det er altså på en helt anden måde. 

Og kan manden ikke passe sit job, bliver han muligvis fyret, hvis han sider og sover i arbejdstiden

Anmeld Citér

4. februar 2017

nielsen80

Jeg har også taget natteroderiet herhjemme begge gange på barsel(er 3 mdr inde i nr 2). Dels fordi jeg ved, hvor hårdt det er at skulle fungere på et arbejde uden søvn(og nej det er ikke det samme, som at gå hjemme med baby), og dels fordi jeg jo ammmede/ammer og alligevel var oppe og et bleskift fra eller til, gjorde ikke det store udslag for min søvn.

Min mand har dog altid sørget for - indkøb til hele ugen, aftensmad hvis baby har bøvle dag, hjulpet med rengøring m.m. Har jeg haft nogle hårde nætter, så sørger han for aflevering/morgenmad m.m. til den store pige, således jeg kan sove lidt videre om morgenen. Derudover er han oftest på om morgenen i weekenden. Synes det er en helt fair fordeling. 

Når barsel(og natamning forhåbentlig også) slutter, gjorde vi det, at vi tog hveranden nat. Vi havde en pige, som vågnet gennemsnitlig 10 gange HVER nat de første to år af hendes liv. Da vi begget skulle på arbejde, tog vi hver en nat med hende i vores gæsteværelse, så vi vidste at man i det mindste hver anden nat kunne få en fuld nats søvn.

Anmeld Citér

4. februar 2017

nielsen80

FrkGranger skriver:

Og hvem skal så tage den når begge arbejder? 

Der skiftes man selvsagt!

ligeledes som når manden er på barsel, så tager han nætterne udfra samme argumentation. Det er selvfølgelig forudsat, at natamningen er slut - hvis ikke den er det, må man jo finde ud af, hvilket fordeling der så giver det mest optimale familieliv i den periode det står på.

Anmeld Citér

4. februar 2017

Anonym

Hvis man mener far os skal deltage i alt med barnet dag og nat, mens han skal passe arbejde ved siden af, så fint nok. 

Men så syntes jeg da os at kvinderne skal Gøre  nogle af de ting mændene Gør  fx  skifte olie på bilen, skifte hjul på bilen, isolerer loftet, skifte tagplader, male træværk, klippe hækken, reparerer græsslåmaskinen eller bilen, kløve brænde, rense kloak, ligge fliser udenfor, sætte nye vinduer i huset, bygge garage skur legehus, ja jeg kunne faktisk blive ved. 

Hvis mændene skal hjælpe til når han arbejder, så skal kvinderne bestemt os lave de ting mændene laver, som rigtige kvinder overhovedet ikke regner for noget som helst!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.