Hvordan får jeg manden mere på banen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2017

lineog4

Anonym skriver:

Hvis man mener far os skal deltage i alt med barnet dag og nat, mens han skal passe arbejde ved siden af, så fint nok. 

Men så syntes jeg da os at kvinderne skal Gøre  nogle af de ting mændene Gør  fx  skifte olie på bilen, skifte hjul på bilen, isolerer loftet, skifte tagplader, male træværk, klippe hækken, reparerer græsslåmaskinen eller bilen, kløve brænde, rense kloak, ligge fliser udenfor, sætte nye vinduer i huset, bygge garage skur legehus, ja jeg kunne faktisk blive ved. 

Hvis mændene skal hjælpe til når han arbejder, så skal kvinderne bestemt os lave de ting mændene laver, som rigtige kvinder overhovedet ikke regner for noget som helst!

Det var meget køns stereotyisk, jeg kender en del mænd der intet kan eller gør af det du lister op og kvinder der kan og gør 

Jeg vil dog sige at jeg heller ikke forstår den 50/50 deling mens den ene part er på barsel, for jo det r også et "arbejde" at gå hjemme med en baby, men man kan vælge at lade det hele sejle efter en hård nat og kun have fokus på baby, gå en lang tur med barnevognen, ligge og lege på gulvet, mens når man er på arbejde så er der et krav om du er på de 8 timer du er der (er der i hvert fald på mit).

Jeg kan sagtens forstå man er pisse træt og kunne råbe højt af den anden part der ligger og sover mens man selv føler søvn er en by i Rusland. Jeg kan sagtens forstå man mener weekender så er noget andet end hverdage. Jeg kan sagtens forstå især hvis det ikke er ens første at man oplever alt ens tid går med at være MOR (velkommen til virkeligheden de første mange år). OG jeg kan sagtens forstå man kan få følelsen af det e jo bare et arbejde, her sidder jeg med alt det andet. Og jeg kan forstå man må dele de praktiske opgaver. MEn jeg forstår ikke millimeter demokratiet og at man som den barslede (mand eller kvinder) ikke kan se at en del af at være på barsel er også nætterne.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2017

SPJ85

Ikke svar på dit spørgsmål, men here it goes.

Hvis du ammer og samsover kan du måske amme hver gang dit barn vågner og så kan i begge falde i søvn imens. Har fungeret upåklageligt hos os i 1,5 år.

Min mand har aldrig været oppe om natten, i hvert fald ikke siden den lille sluttede med at lave bæ om natten. Udelukkende fordi at jeg med de magiske bryster bare kunne få ham til at sove videre igen ret nemt.

Er i øvrigt også noget jeg har praktiseret om dagen, da vi også har været ramt af meget korte lure.

Anmeld Citér

4. februar 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Hvis man mener far os skal deltage i alt med barnet dag og nat, mens han skal passe arbejde ved siden af, så fint nok. 

Men så syntes jeg da os at kvinderne skal Gøre  nogle af de ting mændene Gør  fx  skifte olie på bilen, skifte hjul på bilen, isolerer loftet, skifte tagplader, male træværk, klippe hækken, reparerer græsslåmaskinen eller bilen, kløve brænde, rense kloak, ligge fliser udenfor, sætte nye vinduer i huset, bygge garage skur legehus, ja jeg kunne faktisk blive ved. 

Hvis mændene skal hjælpe til når han arbejder, så skal kvinderne bestemt os lave de ting mændene laver, som rigtige kvinder overhovedet ikke regner for noget som helst!

Fint med mig. Kan sagtens lave de basale ting på en bil såsom, hjulskift, olieskift, tændrør ja selv bremser. Kan også sagtens male stakit og tømme tagrender. Vi lever i det 21-århundrede hvor vi hjælper hinanden som familie på lige fod og ikke kønsopdelt. 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Anonym trådstarter

SPJ85 skriver:

Ikke svar på dit spørgsmål, men here it goes.

Hvis du ammer og samsover kan du måske amme hver gang dit barn vågner og så kan i begge falde i søvn imens. Har fungeret upåklageligt hos os i 1,5 år.

Min mand har aldrig været oppe om natten, i hvert fald ikke siden den lille sluttede med at lave bæ om natten. Udelukkende fordi at jeg med de magiske bryster bare kunne få ham til at sove videre igen ret nemt.

Er i øvrigt også noget jeg har praktiseret om dagen, da vi også har været ramt af meget korte lure.

Barnet vil ikke ligge ned og ammes, kun i mine arme og synes ikke man sover så godt siddendes op, i hvert fald ikke i længden  giver også noget at spise med det samme barnet vågner og 9/10 gange sover det videre. Og har da heller ikke noget imod at blive vækket 2-3 gange, selvfølgelig skal barnet have noget og spise. Men der er også bare de perioder hvor det ikke vil sove videre/vil sove på arm/vågner mange gange 

Anmeld Citér

5. februar 2017

Aristocats

Anonym skriver:

Sikke da en omgang fis. Mig bekendt lever vi (heldigvis) ikke længere i 1950'erne og i hvert fald blandt min mand og jeg er der absolut ikke kønsopdelt arbejde. "Hvis du tager baby om natten, så skifter jeg lige hjulene på bilen og renser fliserne, du ved, sådan rigtig mandearbejde! Så er vi vist kvit skat" - ej vel? 

Anmeld Citér

5. februar 2017

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Synes måske at der bliver kigget meget firkantet på tingene i denne tråd. Det første år er bare mega hårdt for mor og for far. Det handler vel om at alle i familien skal fungere på bedst mulige måde med de Ods man nu engang har. Børn og forældre er forskellige og hos nogen fungere det at mor tager det største slæb, men hos andre gør det ikke. Det handler vel i bund og grund om at man snakker om hvad ens behov er og man hjælper hinanden med at få det til at fungere. Er mor presset Max, jamen så må far mere på banen. Er far presset jamen så må mor tage den største tørn i en periode. Hos os, var det mig der tog langt det største slæb. Tog nætterne, handlede ind, lavede mad og gjorde rent. Det var det der fungerede hos os. Men var jeg i en periode presset, jamen så måtte far på banen, og så var det nok ikke lige der at han skulle til håndbold 3 gange om ugen, bygge garage og hjælpe svigerfar. Vi snakkede om tingene, og gjorde det aldrig til "hvem har det hårdest". Vi lyttede til hinanden og respekterede hinandens behov. Og spurgte jeg om hjælp ja så forventede jeg også at han gav mig den, det var jo ikke en joke.. 

Anmeld Citér

5. februar 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Du er nødt til at snakke med ham. Evt. Sige hvad han skal gøre...

og ja, jeg har været en af de egoistiske kvinder, hvor min mand tog en nat med vores datter, fordi jeg havde krise på, og han skulle på arbejde.

det gjorde vi, når jeg havde behov for det. min mand er sådan en, som falder i søvn inden han rammer puden, hvor jeg skal lægge 1-2 timer... hvilket betød jeg nada søvn fik... så jeg fik kriser på nogle gange, og han tog over. Ingen problem! 

Men for at han kunne hjælpe mig, så satte vi os ned og snakkede om det.. jeg fortalte jeg nok primært skulle tage hende om natten, men at der mok var en gang imellem hvor jeg havde brug fpr at sove..

vi har aldrig set firkantet på det herhjemme, men kigget på hvilke behov der har været. Selvf. Har det været indforstået med at jeg tog det meste med natteroderi osv

Når det gælder huslige ting, så var jeg faktisk nødt til at nævne hvad der lige skal laves.. ikke at jeg kom med en lang liste osv.. men bare lige nævnte det og spurgte om han ville hjælpe... 

min mand var en klovn til det med det huslige men Idag er han fantastisk til at hjælpe det lå ikke til ham..

Anmeld Citér

5. februar 2017

Anonym

Aristocats skriver:

Sikke da en omgang fis. Mig bekendt lever vi (heldigvis) ikke længere i 1950'erne og i hvert fald blandt min mand og jeg er der absolut ikke kønsopdelt arbejde. "Hvis du tager baby om natten, så skifter jeg lige hjulene på bilen og renser fliserne, du ved, sådan rigtig mandearbejde! Så er vi vist kvit skat" - ej vel? 

I  fabler om  at i skal have ret til at gå hjemme alle 32 uger, fordi ellers fungerer amningen ikke, sikke da en omgang fis, fordi barnet skal misse en amningen på dagen tror jeg vist både mor og barn overlever. 

Det er fuldstændig rigtigt at vi lever i år 2000 og rigtig mange kvinder forventer at mændene laver alt det hårde arbejde, det er os noget fis. 

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at hvis han tager baby om natten, så skal hun lave service på bilen, så er man kvit, hvor har jeg skrevet det? Jeg har skrevet, at hvis manden skal hjælpe til med baby og passe sit job ved siden af, så må kvinden os på banen, at mens hun passer baby, så må hun lave nogle af de ting manden plejer at lave.

Anmeld Citér

5. februar 2017

God-mor

Anonym skriver:

Jeg går på barsel med vores barn på 4 måneder. Barnet bliver ammet og "hænger på mig" 24/7. Når manden kommer hjem går tiden med madlavning og andre huslige gøremål, samt vi også har et ældre barn der skal puttes osv. Får som regel lige armene fri en halv times tid, og så hænger barnet i brysterne om aftenen og det er mig der tager mig af alle opvågninger i løbet af natten, hvilket jo varierer meget. Kan bare mærke at jeg er ved at være TRÆT! Det er stressende at blive vækket hele tiden, især når jeg ved at det altid er mig der skal fodre af og få barnet til at sove (barnet har ikke brug for at spise ved hver opvågning). Manden har lidt den holdning at han skal sove når han skal op på arbejde og jeg forventer heller ikke at han skal være vågen det halve af natten, men han har altså trods alt fået sine 7-8 timers søvn om natten siden fødslen og jeg kan bare mærke at jeg har brug for at blive aflastet lidt. Hvordan gør i andre?? 

Barnet tror at sutteflasken er en dødssynd, så den kan desværre ikke bruges. 

Jeg kan forstå både din mand og dig. Jeg ville bede manden tage nattevagten i weekenderne og så lade ham sove en time længere om morgenen. Men når du ammer så er det lidt svært for din mand at tage meget over, og du skriver tilmed at baby ikke vil tage flaske. Så bliver du jo nødt til at amme om natten, også i weekenderne, men din mand kan tage over når baby bare skal træstes eller skiftes om natten, så du kan sove videre.. Min mand havde vores datter 1 dag om ugen så jeg kunne sove længe og sove igennem, men jeg pumpede så ud til natten i en flaske. Man bliver sindsyg hvis man ikke får søvn, så jeg forstår SÅ godt at du er træt. 

Men det er også hårdt at have fuldtidsjob, uden mulighed for at tage et hvil i løbet af dagen, hvis man skal op hver nat. Så jeg syntes ikke at din mand primært skal være den der tager sig af baby om natten, det mener jeg er den der har barslen. Jeg lavede også mest husligt da jeg var på barsel, og nu er jeg igen på barsel og nu laver jeg igen klart mest herhjemme, men det ser jeg som fair. Men jeg syntes du skal snakke med din mand igen, så det ikke bliver til et kæmpe problem, men hvor i finder en fælles løsning sammen

Anmeld Citér

5. februar 2017

Aristocats

I  fabler om  at i skal have ret til at gå hjemme alle 32 uger, fordi ellers fungerer amningen ikke, sikke da en omgang fis, fordi barnet skal misse en amningen på dagen tror jeg vist både mor og barn overlever. 

Det er fuldstændig rigtigt at vi lever i år 2000 og rigtig mange kvinder forventer at mændene laver alt det hårde arbejde, det er os noget fis. 

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at hvis han tager baby om natten, så skal hun lave service på bilen, så er man kvit, hvor har jeg skrevet det? Jeg har skrevet, at hvis manden skal hjælpe til med baby og passe sit job ved siden af, så må kvinden os på banen, at mens hun passer baby, så må hun lave nogle af de ting manden plejer at lave.

Hvem hulan er "i"? Det har jeg ikke fablet om. Er du en mand som er bitter eller hvad? For det lyder sandelig sådan. 

Derudover er jeg da fuldstændig enig i at man skal yde en fælles indsats generelt all around, men jeg genkender bare ikke ting min mand plejer at lave og ting jeg plejer at lave. Hvem der laver stereotypt "mandearbejde" er 50/50, for ingen af os er sgu særligt gode til det  Det er sgu bare efterhånden en smule gammeldags at sætte forskelligt arbejde i bås i forhold til om man er mand eller kvinde. Jeg håber da at begge fikser dæk og lægger fliser, ligesom jeg også regner med at begge tager baby om natten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.