Hvordan får jeg manden mere på banen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.972 visninger
36 svar
95 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. februar 2017

Anonym trådstarter

Jeg går på barsel med vores barn på 4 måneder. Barnet bliver ammet og "hænger på mig" 24/7. Når manden kommer hjem går tiden med madlavning og andre huslige gøremål, samt vi også har et ældre barn der skal puttes osv. Får som regel lige armene fri en halv times tid, og så hænger barnet i brysterne om aftenen og det er mig der tager mig af alle opvågninger i løbet af natten, hvilket jo varierer meget. Kan bare mærke at jeg er ved at være TRÆT! Det er stressende at blive vækket hele tiden, især når jeg ved at det altid er mig der skal fodre af og få barnet til at sove (barnet har ikke brug for at spise ved hver opvågning). Manden har lidt den holdning at han skal sove når han skal op på arbejde og jeg forventer heller ikke at han skal være vågen det halve af natten, men han har altså trods alt fået sine 7-8 timers søvn om natten siden fødslen og jeg kan bare mærke at jeg har brug for at blive aflastet lidt. Hvordan gør i andre?? 

Barnet tror at sutteflasken er en dødssynd, så den kan desværre ikke bruges. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2017

AnoMom

Anonym skriver:

Jeg går på barsel med vores barn på 4 måneder. Barnet bliver ammet og "hænger på mig" 24/7. Når manden kommer hjem går tiden med madlavning og andre huslige gøremål, samt vi også har et ældre barn der skal puttes osv. Får som regel lige armene fri en halv times tid, og så hænger barnet i brysterne om aftenen og det er mig der tager mig af alle opvågninger i løbet af natten, hvilket jo varierer meget. Kan bare mærke at jeg er ved at være TRÆT! Det er stressende at blive vækket hele tiden, især når jeg ved at det altid er mig der skal fodre af og få barnet til at sove (barnet har ikke brug for at spise ved hver opvågning). Manden har lidt den holdning at han skal sove når han skal op på arbejde og jeg forventer heller ikke at han skal være vågen det halve af natten, men han har altså trods alt fået sine 7-8 timers søvn om natten siden fødslen og jeg kan bare mærke at jeg har brug for at blive aflastet lidt. Hvordan gør i andre?? 

Barnet tror at sutteflasken er en dødssynd, så den kan desværre ikke bruges. 

Kort og godt. Beder manden tage sig sammen oh komme ind i kampen. De gange barnet ikk har brug for mad om natten må han tage over og få til at sove igen. Når han kommer fra arbejde, tag e over og lege med børnene. I weekenden evt gå en tur på legepladsen med den ældste mens den yngste sover til middag så du kan få sovet. 

Forældreopgaven er for begge forældre uanset amning. 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Som ovenstående.. Ja han går på arbejde - du skal være på som mor 24/7. Hvad så når barslen er slut? Hvem har så mest ret til søvn om natten? Han må ind i kampen. Han er nødt til at lytte til dig og hjælpe til - også om natten, ellers har du ikke overskud til at være mor om dagen, på ligefod som han ikke har overskud til at være på job. Derfor må man dele tjansen, og vurderer om den ene i perioder er mere udkørt end den anden.. Fælles barn, fælles ansvar - hele døgnet.

Anmeld Citér

3. februar 2017

Frk.S

Hvad med om han tog lidt mere over i weekenden?

Jeg har selv haft den holdning at jeg nok skulle tage hverdagsnætterne når jeg var på barsel  (vores børn har i den alder så også primært vågnet for mad, så det var naturligt det var mig). Men i weekenden kom min mand mere på banen, fx skiftede ble hvis der også var behov for det. Desuden stod han - helt på eget initiativ - op med baby efter morgenamningen så jeg kunne sove lidt videre der. Og hvis jeg virkelig havde brug for at sove, fik jeg lov til at sove helt indtil næste amning. 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Førstegangsmor-88

Synes ikke man kan tillade sig at manden skal stå op i hverdagene når han skal på arbejde næste dag.. Men når han kommer hjem må han blive bedre til at hjælpe dig. Du må sætte ord på hvad du har behov for at han skal gøre.. Skal han passe baby mens du laver mad eller skal han lave mad? Og evt passe baby mens du tager dig en lur..

og så kan I lave en aftale om at han kan hjælpe mere til i weekenden så du kan få lidt mere søvn der..

Anmeld Citér

3. februar 2017

AnoMom

Førstegangsmor-88 skriver:

Synes ikke man kan tillade sig at manden skal stå op i hverdagene når han skal på arbejde næste dag.. Men når han kommer hjem må han blive bedre til at hjælpe dig. Du må sætte ord på hvad du har behov for at han skal gøre.. Skal han passe baby mens du laver mad eller skal han lave mad? Og evt passe baby mens du tager dig en lur..

og så kan I lave en aftale om at han kan hjælpe mere til i weekenden så du kan få lidt mere søvn der..

Hvorfor kan man ikk tillade sig det? Hvis mor ikk får søvn i hverdagene så er hun ikk frisk til at tage sig af baby i dagtimerne mens far er på job. Selvfølgelig skal far hjælpe om natten også. 

Anmeld Citér

3. februar 2017

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
AnoMom skriver:

Hvorfor kan man ikk tillade sig det? Hvis mor ikk får søvn i hverdagene så er hun ikk frisk til at tage sig af baby i dagtimerne mens far er på job. Selvfølgelig skal far hjælpe om natten også. 

Fuldstændig enig - må indrømme at jeg er temmelig rystet over at nogle seriøst kan mene at det er ok at far sover 8 stive timer hver nat mens mor må nøjes med langt mindre og afbrudt søvn  Godt jeg har en rigtig mand, der som den største selvfølgelighed altid har hjulpet da vi havde små børn og var udfordret på søvnen! 

Anmeld Citér

3. februar 2017

AnoMom

SØS skriver:

Fuldstændig enig - må indrømme at jeg er temmelig rystet over at nogle seriøst kan mene at det er ok at far sover 8 stive timer hver nat mens mor må nøjes med langt mindre og afbrudt søvn  Godt jeg har en rigtig mand, der som den største selvfølgelighed altid har hjulpet da vi havde små børn og var udfordret på søvnen! 

Forstår det heller ikke. Og forstår slet ikke at man  som far kan være så egocentreret. 

Da jeg stadig var sammen med min søns far. Der arbejdede han også. Jeg tog nætterne frivilligt så han kunne sove. Men alligevel hver gang sønnen græd så stod han op sammen med mig og overtog når jeg havde ammet. Så kunne jeg sove videre og han fik ham så til at sove igen inden han selv lagde sig :-)

Anmeld Citér

3. februar 2017

Førstegangsmor-88

AnoMom skriver:

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Anmeld Citér

4. februar 2017

FrkGranger

Førstegangsmor-88 skriver:

Fordi manden har et arbejde han skal passe i 8 timer hver dag.. Studier viser at hvis man er træt så er man i samme tilstand som hvis man var påvirket af alkohol. Jeg ville aldrig lade min mand sætte sig ud i en bil og køre på arbejde for at arbejde i 8 timer mens jeg går derhjemme. Ja self er det hårdt at undvære nattesøvnen men jeg har altså mulighed for at tage en lur når baby gør det kan min mand ikke..

Den der arbejder har ret til nattesøvn i hverdagene og jeg forstår ikke at man som kvinde kan være det bekendt at kræve af sin mand at han står op om natten når han skal op og arbejde..

Hvad gør man så når man har en baby der ikke sover...

Sådan en vandt jeg...

Jeg knækkede næsten på den manglende søvn, så jeg er da glad for min mand hjalp, da jeg åbnede munden efter 4 måneder, og så sagde at det skulle jeg da have bedt om noget før... Der er en grund til det bruges som tortur middel 

Så til ts sig til ham at du har brug for det, om ikke andet så i weekenden.. 

Der kan han jo som en anden skriver kan han jo tage begge børn ud af huset...

Så skal du melde klart ud hvad han kan hjælpe med når han kommer hjem... Aflastning om aftenen, kan blive svært, da mange amme børn, hænger i brysterne, for at tanke til natten 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.