At vælge amning fra

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2017

lilledittemor

Anonym skriver:

Tak for din mening
Jeg er helt enig i det du skriver med at vælge det fra, ud fra et oplyst grundlag. Jeg har allerede læst mig frem til, at der er påvist risko for allergi, infektioner, overvægt og samt hvordan barnet udvikler sig mentalt, når man giver mme frem for modermælk. Noget af det er kun teorier dog. Men det bekymrer mig selvfølgelig.

Jeg tror helt sikkert, at jeg vil give amning et forsøg uanset hvad. Jeg vil gerne prøve det, netop fordi at jeg reelt set ikke ved hvordan det føles.

Mht. de problematikker du nævner, så tror jeg personligt overhovedet ikke på den salgs - at det kan forårsages pga. MME  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2017

Anonym trådstarter

anonym12 skriver:

Jeg ville vente og så hvordan tingene går.

Da jeg var gravid, så tænkte jeg at jeg ville amme MAX 3 mdr, for det der amning var bare ikke mig. Jeg ville dog gerne amme 3 mdr, da det jo er bedst for barnet.

Mit barn endte med at blive født ved KS og vi kæmpede meget med amningen. Jeg endte med at malke ud de første 5 uger og derefter fik vi amningen i gang. Jeg kæmpede ekstra meget fordi han var KS barn, hvilket jo heller ikke er optimalt for barnet.

Det var ikke en dans på roser og jeg græd igennem flere amninger. Da amningen endelig kørte uden smerter, var han ca 3 mdr og jeg besluttede at når det endelig kørte så ville jeg fortsætte til 6 mdr. 

Nu er han 15 mdr og vi ammer stadig. Jeg er klar til at stoppe, men det er svært når jeg ser hvor glad ungen er for at amme. 

Min pointe er, at man aldrig ved hvad fremtiden bringer. hvis det slet ikke fungere for dig, så er det nemt at vælge det fra. Det er noget mere besværligt at vælge det til igen, hvis du fortryder at du ikke fik afprøvet amningen. Jeg kan anbefale ammenet på fb

Ahh, dejligt at høre om hvordan man kan blive "omvendt". Jeg er også overbevist om at jeg er nødt til at prøve det uanset hvad. Måske ender jeg ligesom dig Eller måske er det bare ikke mig, men så gav jeg det et forsøg.

Jeg må lige kigge efter den gruppe på fb, tak

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

lilledittemor skriver:

Mht. de problematikker du nævner, så tror jeg personligt overhovedet ikke på den salgs - at det kan forårsages pga. MME  

Nogle af påstandene, kan jeg også se, er ud fra lidt sparsomme undersøgelser. Så det skal helt sikkert lige tages med et gran salt

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

lilledittemor skriver:

Jeg har aldrig ammet og har termin med nr. 3 lige om lidt 

Jeg har selv fravalgt det og jeg føler ikke at jeg behøver at forklare mit valg overfor fremmede mennesker som bare vil prædike 

Gør hvad du føler for  

TAK nej - jeg synes også det er et personligt valg. Men folk (og familie) kan nemt have en mening om det.

Har du oplevet problemer med at bruge mme? Jeg kan læse mig til, at det er meget "normalt" at der kan være lidt med fordøjelsen ift. de forskellige mærker, men det er jo til at overkomme.

Anmeld Citér

30. januar 2017

Malene76

Jeg har en søn på 5 og mens jeg var gravid var jeg godt klar over at jeg nok ikke lige ville synes amning var det fedeste. Men tænkte at jeg var nødt til at give det et forsøg da jeg jo ikke anede hvad jeg snakkede om. Desværre kom min formodning til at holde stik. Det var det klammeste jeg nogensinde har forsøgt at påtvinge mig selv. Da min mand på et tidspunkt lagde min søn på brystkassen af mig og han (sønnen) lavede smaskelyde da blev jeg overvældet af "få ham væk fra mig nu". Da hylede jeg i langt tid og sammen med de fantastiske sygeplejersker på barselsgangen da besluttede jeg mig for ikke at amme og det var simpelthen den bedste beslutning for os. Nu kunne jeg med ro nyde min lille fyr og være nærværende og tilstede mens han spiste. Så han har været flaskebarn. 

Og bare for at afklare så synes jeg amning er noget af det smukkeste, bare det ikke er mig der skal udføre opgaven! 

Gør hvad der føles rigtig for dig. Det er det bedste for dit barn. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym

Hej TS

Besvarer lige som anonym da jeg er jordemoder og ikke vil genkendes af tidl.  patienter  

Først og fremmest er dine følelser helt ok. Jeg læser det som om du har lidt ambivalens.  Du har ikke lyst, men en lille del af dig vil ikke afvise det? 

Du har ret i at amning er langt det bedste for barnets fysisk,  for tilknytning og faktisk også for dig (forebygger brystkræft fx) og så er det meget nemmere praktisk - fx om natten. Men det skal naturligvis ikke være et overgreb at amme! 

Mit forslag er, at ringe til en gratis ammevejleder hos forældre og fødsel og snakke om dine tanker.  Dette for at finde fremtid HVORFOR tanken om amning giver dig de følelser som det gør.  Simpelthen blive klogere på dine følelser så du bedre forstår dem. Dette kan måske føre til, at du får lyst til at amme eller også hjælper det dig til en afklaring.  En ammevejleder presser ikke på!  Vejlederen vil også kunne informere dig om den gavnlige effekt ved fx at amme den første måned kontra slet ikke at amme eller om hvordan man kan amme delvist hvis man ønsker at give flaske når man er ude  

En del mødre oplever at de i graviditeten ikke tænker positivt om amning og overvejer at lade være,  men at når de så ligger med barnet i armene og ser det søge efter brystet for mad og tryghed,  er det den mest naturlige følelse i verden.  Måske det også sker for dig - hvem ved  

Du kan prøve at melde dig ind i gruppen "Netværk for amning 0-2 år..." på fb for at introducere dig selv for den verden

Pøj med dig "ammerejse" hvordan den end kommer til at se ud  

Anmeld Citér

30. januar 2017

Thp

Hvis det er usikkerheden omkring at skulle amme steder, hvor du ikke føler dig tryg, kan du jo vælge at amme delvist. Altså tage en flaske med til de gange, hvor du ikke har lyst til at amme. Måske det kan lette presset lidt.

Du vil helt sikker blive mødt at holdninger. Jeg havde  mange problemer med amningen, og da vi måtte overgå helt til flaske, så mødte jeg mange af de her holdninger. Og ved guder, kvinder er kvinder værst. Du skal love mig, at du er din mavefornemmelse tro - og er amning ikke for dig, så er det det rigtige valg at vælge det fra. 

Så have nogle svar klar til de tosser, der vælger at blande sig i det valg. Mit var: "Tak for dit sikkert velmenende input. Der er en række forhold, der gør, at jeg har valgt at gøre det på den her måde"

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej TS

Besvarer lige som anonym da jeg er jordemoder og ikke vil genkendes af tidl.  patienter  

Først og fremmest er dine følelser helt ok. Jeg læser det som om du har lidt ambivalens.  Du har ikke lyst, men en lille del af dig vil ikke afvise det? 

Du har ret i at amning er langt det bedste for barnets fysisk,  for tilknytning og faktisk også for dig (forebygger brystkræft fx) og så er det meget nemmere praktisk - fx om natten. Men det skal naturligvis ikke være et overgreb at amme! 

Mit forslag er, at ringe til en gratis ammevejleder hos forældre og fødsel og snakke om dine tanker.  Dette for at finde fremtid HVORFOR tanken om amning giver dig de følelser som det gør.  Simpelthen blive klogere på dine følelser så du bedre forstår dem. Dette kan måske føre til, at du får lyst til at amme eller også hjælper det dig til en afklaring.  En ammevejleder presser ikke på!  Vejlederen vil også kunne informere dig om den gavnlige effekt ved fx at amme den første måned kontra slet ikke at amme eller om hvordan man kan amme delvist hvis man ønsker at give flaske når man er ude  

En del mødre oplever at de i graviditeten ikke tænker positivt om amning og overvejer at lade være,  men at når de så ligger med barnet i armene og ser det søge efter brystet for mad og tryghed,  er det den mest naturlige følelse i verden.  Måske det også sker for dig - hvem ved  

Du kan prøve at melde dig ind i gruppen "Netværk for amning 0-2 år..." på fb for at introducere dig selv for den verden

Pøj med dig "ammerejse" hvordan den end kommer til at se ud  

Tusind tak for dit svar! Det sætter jeg pris på

Ja du har helt ret i at jeg er ambivalent, specielt fordi at jeg netop ved hvor godt barnet har af at blive ammet. Men jeg har rigtig svært ved at forestille mig selv gøre det. Jeg er dog kommet frem til den beslutning efter at jeg lavede mit første indlæg, at jeg gerne vil give det et forsøg. Jeg søger nok bare også en accept af at jeg godt må vælge det fra, hvis jeg bliver ved med at have det som jeg har det nu.

Rigtig godt råd med ammevejleder, jeg har allerede et nr. til mit hospitals ammerådgivning. Dem kunne jeg sikkert ringe til.

mange tak

Anmeld Citér

30. januar 2017

migxher

Jeg valgte amning fra ved min første, jeg havde det underligt med det i graviditeten og brød mig ikke om tanken. Meget hen af det du beskriver. Nøj hvor har jeg fortrudt sidenhen at jeg i det mindste ikke bare prøvet det inden jeg afskrev det. Især pga alle de maveproblemer min dreng fik. Vi var nødt til at give ham afføringsmiddel de første 6 måneder af hans liv pga forstoppelse. Og det er desværre en realitet for mange børn der får mme. Det er bare lidt hårdt for maven.

Nu sidder jeg med nummer 2 som er 3 måneder. Denne gang valgte jeg at give det en chance og prøve det. Nøj hvor jeg bare elsker at amme. Det er meget nemmere end flaske synes jeg og vi har ingen maveproblemer denne gang. jeg er så glad for at jeg gav det en chance denne gang. 

Så mit råd er, giv det en chance og prøv det inden du afskriver det. !  

Men der var nu ingen der så skævt til mig da jeg valgte det fra første gang. Hverken på barselsgangen eller min sundhedsplejerske. 

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

Thp skriver:

Hvis det er usikkerheden omkring at skulle amme steder, hvor du ikke føler dig tryg, kan du jo vælge at amme delvist. Altså tage en flaske med til de gange, hvor du ikke har lyst til at amme. Måske det kan lette presset lidt.

Du vil helt sikker blive mødt at holdninger. Jeg havde  mange problemer med amningen, og da vi måtte overgå helt til flaske, så mødte jeg mange af de her holdninger. Og ved guder, kvinder er kvinder værst. Du skal love mig, at du er din mavefornemmelse tro - og er amning ikke for dig, så er det det rigtige valg at vælge det fra. 

Så have nogle svar klar til de tosser, der vælger at blande sig i det valg. Mit var: "Tak for dit sikkert velmenende input. Der er en række forhold, der gør, at jeg har valgt at gøre det på den her måde"

Kan det godt fungere at variere mellem flaske og amning? jeg synes at have hørt noget med, at det er nemmere for baby at drikke af flaske og derfor kan blive utrænet/eller ikke gide drikke fra bryst fordi der er mere arbejde i det. Men det er helt klart noget jeg gerne vil, hvis jeg vælger at give amning et forsøg over længere tid. Det tror jeg også vil give mig mere lyst til at amme, hvis jeg ved at jeg behøver at gøre det over alt.

Åh ja, kan sagtens forestille mig at folk har mange "gode råd". Man må holde fast i, at man ved hvad der er bedst for en selv og ens barn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.