At vælge amning fra

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.255 visninger
30 svar
38 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. januar 2017

Anonym trådstarter

Jeg vælger lige at være anonym, selvom jeg er aktiv herinde

Jeg er knapt 27 uger henne, venter mit første barn og er begyndt at tænke mere og mere på det med amning. Jeg har fra start af tænkt "selvfølgelig skal jeg amme" så det har jeg uden tøven sagt til både jordemoder og kæreste. Min fornuft siger mig at jeg skal amme, fordi det er bedst for baby og ville være dumt ikke at gøre, hvis jeg har en hel fin mælkeproduktion.

Men hvis jeg mærker efter hvad jeg føler, så har jeg ikke lyst. Jeg ved ikke hvorfor, men tanken om at amme føles så unaturlig og næsten lidt angstprovokerende for mig. Hvilket selvfølgelig er fjollet, når det er noget af det mest naturlige i verden. Jeg bekymrer mig meget over at skulle amme andre steder end hjemme, hos familie og offentligt.

Men der er noget tabu (hvert fald for mig) over aktivt at vælge amning fra, fra start. Jeg er bange for at min kæreste og jordemoder vil synes det er egoistisk hvis jeg siger at jeg overvejer det - fordi det er jo egoistisk når det handler om at JEG ikke har lyst.

Er der nogle herinde som bevidst har valgt amning fra? eller bare har en mening om det? (jeg ved hvert fald at nogen må have en mening 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2017

Aristocats

Jeg har en mening der siger, at jeg synes man skal vælge amning fra på et oplyst grundlag. Bed din jordemoder om at fortælle dig om fordele og ulemper og så læs en helt masse selv, og så træf dit valg herefter. Derudover kunne det jo også være en idé at du prøvede det - måske bliver det noget helt andet for dig og noget du lige pludselig godt kunne forestille dig at gøre - eller så holder din originale tanke stik og så kan du jo altid stoppe. Jeg synes det ville være en god idé at starte ud med at amme (med mindre du selvfølgelig virkelig virkelig ikke kan fungere med tanken om det), især taget i betragtning af at det er dit første barn og du ingen erfaringer har med det. 

Derudover tror jeg heller ikke det er unormalt at føle at det er lidt ubekvemt og fremmed med hensyn til amning, når man er førstegangs gravid. Derfor synes jeg som udgangspunkt at du skal prøve det før du træffer dit endelige valg. 

Anmeld Citér

30. januar 2017

Carina:-)

Jeg er  amme fan i stor stil har ammet alle mine og ammer stadig den yngste på 13 mdr.

Men jeg er kun fan når både mor og barn trives med det.

Min Ex  svigerdatter havde det ligesom dig og jeg bad jordemor på fødeafdelingen om at give hende stop piller efter fødsel da hun græd fordi de pressede hende.

Du skal selvfølgelig ikke gøre overgreb på dig selv bare fordi det er naturligt at amme.

Sig til dit jordemor at  du har tænkt grundigt over det og at du gerne vil have de respektere din beslutning . 

En god mor sidder ikke i brysterne .

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

Jeg har en mening der siger, at jeg synes man skal vælge amning fra på et oplyst grundlag. Bed din jordemoder om at fortælle dig om fordele og ulemper og så læs en helt masse selv, og så træf dit valg herefter. Derudover kunne det jo også være en idé at du prøvede det - måske bliver det noget helt andet for dig og noget du lige pludselig godt kunne forestille dig at gøre - eller så holder din originale tanke stik og så kan du jo altid stoppe. Jeg synes det ville være en god idé at starte ud med at amme (med mindre du selvfølgelig virkelig virkelig ikke kan fungere med tanken om det), især taget i betragtning af at det er dit første barn og du ingen erfaringer har med det. 

Derudover tror jeg heller ikke det er unormalt at føle at det er lidt ubekvemt og fremmed med hensyn til amning, når man er førstegangs gravid. Derfor synes jeg som udgangspunkt at du skal prøve det før du træffer dit endelige valg. 

Tak for din mening
Jeg er helt enig i det du skriver med at vælge det fra, ud fra et oplyst grundlag. Jeg har allerede læst mig frem til, at der er påvist risko for allergi, infektioner, overvægt og samt hvordan barnet udvikler sig mentalt, når man giver mme frem for modermælk. Noget af det er kun teorier dog. Men det bekymrer mig selvfølgelig.

Jeg tror helt sikkert, at jeg vil give amning et forsøg uanset hvad. Jeg vil gerne prøve det, netop fordi at jeg reelt set ikke ved hvordan det føles.

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym

Jeg kunne have skrevet dit indlæg Ts! Jeg har det præcist på samme måde, og jeg føler mig presset af omverdenen. Jeg er førstegangs og har derfor ikke prøvet at amme før. Jeg er 35+0, og har siden for 10 uger siden altid været fuldt overbevist om, at jeg da skulle amme. Nu er jeg nået til den beslutning at jeg bliver nødt til at prøve det, men jeg frygter det bliver et nederlag, fordi jeg absolut ikke føler det er naturligt for MIG. Har du ikke prøvet det, så prøv det om ikke andet, så kan du eller andre da ikke sige at du ikke prøvede. Har du prøvet det før, så tænker jeg, du sagtens kan sige fra, du ved hvad du går ind til og hvad du fravælger  håber du tager det rigtigt valg for dig og ikke for omverdenen. 

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Jeg er  amme fan i stor stil har ammet alle mine og ammer stadig den yngste på 13 mdr.

Men jeg er kun fan når både mor og barn trives med det.

Min Ex  svigerdatter havde det ligesom dig og jeg bad jordemor på fødeafdelingen om at give hende stop piller efter fødsel da hun græd fordi de pressede hende.

Du skal selvfølgelig ikke gøre overgreb på dig selv bare fordi det er naturligt at amme.

Sig til dit jordemor at  du har tænkt grundigt over det og at du gerne vil have de respektere din beslutning . 

En god mor sidder ikke i brysterne .

Tak for dit svar. Jeg ville ønske at jeg også var ammefan, og jeg tror - som skrevet i mit andet svar - at jeg lige vil give det et forsøg. Om ikke andet for at have prøvet det, måske føles det langt bedre i virkeligheden. Godt du fik dem stoppet med at presse din ex-svigerdatter, det må ikke være sjovt at blive presset til det, hvis det bare føles helt forkert.

Jeg må snakke med min jordemoder om det næste gang

Anmeld Citér

30. januar 2017

Aristocats

Tak for din mening
Jeg er helt enig i det du skriver med at vælge det fra, ud fra et oplyst grundlag. Jeg har allerede læst mig frem til, at der er påvist risko for allergi, infektioner, overvægt og samt hvordan barnet udvikler sig mentalt. Noget af det er kun teorier dog. Men det bekymrer mig selvfølgelig.

Jeg tror helt sikkert, at jeg vil give amning et forsøg uanset hvad. Jeg vil gerne prøve det, netop fordi at jeg reelt set ikke ved hvordan det føles.

Nu skal du selvfølgelig heller ikke skræmmes fuldstændig væk, det er også vigtigt at pointere at MMA er et udemærket alternativ - og dit barn bliver højst sandsynligvis hverken tyk eller dum fordi de har fået MME! Om de teorier har vildt meget at sige i forhold til den virkelige verden, tvivler jeg på. Men udover det, så ér det også korrekt, at amning har visse fordele, som MME  ikke kan give. Men uanset hvad du beslutter dig for, tyder det på, at du ved hvad du går ind til  Og det er jo det vigtigste. Jo, din baby skal trives, men du skal du jo også. 

Og jeg synes det lyder godt du har tænkt dig at prøve. Måske bliver du overrasket. 

Anmeld Citér

30. januar 2017

anonym12

Jeg ville vente og så hvordan tingene går.

Da jeg var gravid, så tænkte jeg at jeg ville amme MAX 3 mdr, for det der amning var bare ikke mig. Jeg ville dog gerne amme 3 mdr, da det jo er bedst for barnet.

Mit barn endte med at blive født ved KS og vi kæmpede meget med amningen. Jeg endte med at malke ud de første 5 uger og derefter fik vi amningen i gang. Jeg kæmpede ekstra meget fordi han var KS barn, hvilket jo heller ikke er optimalt for barnet.

Det var ikke en dans på roser og jeg græd igennem flere amninger. Da amningen endelig kørte uden smerter, var han ca 3 mdr og jeg besluttede at når det endelig kørte så ville jeg fortsætte til 6 mdr. 

Nu er han 15 mdr og vi ammer stadig. Jeg er klar til at stoppe, men det er svært når jeg ser hvor glad ungen er for at amme. 

Min pointe er, at man aldrig ved hvad fremtiden bringer. hvis det slet ikke fungere for dig, så er det nemt at vælge det fra. Det er noget mere besværligt at vælge det til igen, hvis du fortryder at du ikke fik afprøvet amningen. Jeg kan anbefale ammenet på fb

Anmeld Citér

30. januar 2017

lilledittemor

Jeg har aldrig ammet og har termin med nr. 3 lige om lidt 

Jeg har selv fravalgt det og jeg føler ikke at jeg behøver at forklare mit valg overfor fremmede mennesker som bare vil prædike 

Gør hvad du føler for  

Anmeld Citér

30. januar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kunne have skrevet dit indlæg Ts! Jeg har det præcist på samme måde, og jeg føler mig presset af omverdenen. Jeg er førstegangs og har derfor ikke prøvet at amme før. Jeg er 35+0, og har siden for 10 uger siden altid været fuldt overbevist om, at jeg da skulle amme. Nu er jeg nået til den beslutning at jeg bliver nødt til at prøve det, men jeg frygter det bliver et nederlag, fordi jeg absolut ikke føler det er naturligt for MIG. Har du ikke prøvet det, så prøv det om ikke andet, så kan du eller andre da ikke sige at du ikke prøvede. Har du prøvet det før, så tænker jeg, du sagtens kan sige fra, du ved hvad du går ind til og hvad du fravælger  håber du tager det rigtigt valg for dig og ikke for omverdenen. 

Det er dejligt at høre, at jeg er ikke er helt alene om at have det sådan. Jeg har også været ret overbevist, men det er nok i takt med at jeg kommer længere og længere hen i graviditeten, at "virkeligheden" rammer mig lidt. Jeg har det som dig, og vil også give det et forsøg. Så kan man nemlig altid sige "Jeg har prøvet at amme, men det fungerede desværre ikke", hvis folk  (som man ikke har lyst til at indvie i hele årsagen) spørger. 
Tusind tak for dit svar, og ditto mht. at tage det rigtige valg.  Har du haft snakket med din jordemoder/partner om det?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.