Tilknytningsproblemer er på ingen måde unormale, og kan skyldes mange ting, lige fra en efterfødselsreaktion til omstændighederne omkring fødslen.
Jeg læste på et tidspunkt en undersøgelse nogle jordmødre havde lavet, hvor de kiggede på bl.a. brugen af epidural og problemer med tilknytning. Det de fandt var, at en epidural i nogle tilfælde kunne hæmme frigivelsen at oxytocin hos moderen, hvilket kunne give tilknytningsproblemer.
Jeg fik også at vide i forbindelse med begge mine fødsler (den ene ved AKS, den anden ved PKS pga. UK) at det er mere normalt ved KS at man har tilknytningsproblemer, fordi der bliver frigivet en række hormoner i kroppen i forbindelse med en almindelig fødsel, der blandt andet fremmer tilknytningen. Disse ses slet ikke i samme grad ved KS, som jo egentligt mere er en operation end en fødsel.
Jeg følte ikke den der overvældende kærlighed til nogle af mine unger, da de kom ud (indrømmet, med den ældste var jeg så mærket af 4 dages igangsættelse og en milliard forskellige kemiske stoffer, at jeg ikke følte ret meget), men den kom snigende i løbet af nogle uger.
Du er bestemt ikke unormal, og heller ikke en dårlig mor - det skal nok komme 
Anmeld
Citér