Jeg hører ikke min baby om natten..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.789 visninger
43 svar
72 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2016

Anonym trådstarter

Hej kære mødre. Jeg har et problem.. Jeg hører ikke min snart 5 mdr. gamle baby, om natten. Nogle gange hører jeg hende, men falder i søvn igen. Andre gange er jeg heldig at jeg får stukket en babs i munden på hende. Dette sker tit.. Men efter jeg nu er startet i skole, sker det mere og mere, at jeg simpelthen ikke engang vågner. I nat skete det som bare ikke måtte ske. Min mand skulle hente min bror, der bor her pt. Han kører, og der er jeg allerede ved at falde i søvn, velvidende om, at baby nok ikke falder i søvn. Og så sover jeg..... Fik så at vide i dag, at hun har fået flyttet sig, med hovedet over i bedsidecrippen (hun sover ved siden af mig), med hovedet lige ved lampen. Hendes hovede var bare én stor vandpyt. Og har ikke registreret en skid. Spørg mig lige om min samvittighed...  Jeg hader det! Jeg føler mig som verdens værste mor. 

Jeg har altid sovet igennem flere alarmer. Igennem alt! Men "det ændre sig når den lille kommer".. NEJ! 

Hvad kan jeg gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2016

ErDuHerIkkeSnart

Hej med dig

Det må ikke være sjovt, kan godt forstå at du er frustreret. Jeg har aldrig før hørt om der problem - sover du selv hvis baby virkelig græder igennem lige ved siden af? 

Jeg tænker først og fremmest at det ikke dur med samsovning i jeres situation. Baby må ligges så den ligger trygt og uden at kunne møffe sig ud/rundt/over til noget farligt. Kan far ikke hjælpe med nattevagten? Og har du fået tjekker om du kan have en eller anden "søvnforstyrrelse"/apnø - eller tager du nogen medicin eller lignende, som påvirker dig?

En dårlig mor er du ikke - blot en mor med en udfordring som der må gøres noget ved. Kan du tale med din sundhedsplejerske?

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym

Til at starte med, så lad være og læg dig til at sov så længe baby er vågen? Som er sådan jeg tolker det du skriver. 

Det andet, ja kan jeg så ikke svare på, da jeg slet ikke kan forestille mig, ikke at høre når den lille græder. 

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hej med dig

Det må ikke være sjovt, kan godt forstå at du er frustreret. Jeg har aldrig før hørt om der problem - sover du selv hvis baby virkelig græder igennem lige ved siden af? 

Jeg tænker først og fremmest at det ikke dur med samsovning i jeres situation. Baby må ligges så den ligger trygt og uden at kunne møffe sig ud/rundt/over til noget farligt. Kan far ikke hjælpe med nattevagten? Og har du fået tjekker om du kan have en eller anden "søvnforstyrrelse"/apnø - eller tager du nogen medicin eller lignende, som påvirker dig?

En dårlig mor er du ikke - blot en mor med en udfordring som der må gøres noget ved. Kan du tale med din sundhedsplejerske?

Ofte vågner jeg når det er så vildt. Men det sker da at jeg bare sover, så manden må vække.

Samsovning er pt eneste mulighed, da jeg ammer liggende. Hun vil  IKKE tage flaske, så det er ingen mulighed. Jeg har  ALDRIG rullet på hende eller noget. Der er jeg meget opmærksom- men jeg er enig med dig. Vi havde ellers snakket om at hun skulle over i bedside/tremmeseng, men jeg falder jo i søvn, når jeg så har givet hende mad anyways, og igen, far kan slet ikke hjælpe med mad der. 

Tager ikke medicin.. Har ikke søvnapnø (er der ikke en slags?). Det har min mand.. Men måske der er noget andet. Kan være jeg skulle opsøge en.

Kan da nok godt skrive en besked til sp.. 

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Til at starte med, så lad være og læg dig til at sov så længe baby er vågen? Som er sådan jeg tolker det du skriver. 

Det andet, ja kan jeg så ikke svare på, da jeg slet ikke kan forestille mig, ikke at høre når den lille græder. 

Så tolkede du lidt forkert. Hun var på vej til at falde i søvn. Men at hun nok ikke vil sove.

Nej det er også ret pinligt 

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym

Anonym skriver:

Så tolkede du lidt forkert. Hun var på vej til at falde i søvn. Men at hun nok ikke vil sove.

Nej det er også ret pinligt 

Ville i hvert fald stadig vente med selv at lægge mig til at sove til jeg vidste baby sov.

Er det fordi du er så træt at du ikke kan lade være? Måske du så skulle få tjekket hos lægen om du mangler noget? Vitaminer eller måske der er noget med stofskiftet.

Anmeld Citér

19. november 2016

Kattha

Umiddelbar tanke: lad være med at have babyen i sengen med dig. Der er vel højere risiko for der kan ske noget slemt når du sover så tungt. Sundhedsplejersker advarer jo i forvejen mod det, det kan have fatale konsekvenser. Og det her lyder som et godt eksempel for advarslerne. Blev bare lige helt bekymret pga. din beskrivelse.

Er ikke sikker på hvad du ellers kan gøre for at sove mindre tungt. Måske forsøge at gå endnu tidligere i seng, for lyder som om det skyldes træthed, med skole osv. Håber du finder en løsning.

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ville i hvert fald stadig vente med selv at lægge mig til at sove til jeg vidste baby sov.

Er det fordi du er så træt at du ikke kan lade være? Måske du så skulle få tjekket hos lægen om du mangler noget? Vitaminer eller måske der er noget med stofskiftet.

Jeg falder bare i søvn  

Ja jeg er jævnt træt. God idé med lægen 

Anmeld Citér

19. november 2016

Anonym trådstarter

Kattha skriver:

Umiddelbar tanke: lad være med at have babyen i sengen med dig. Der er vel højere risiko for der kan ske noget slemt når du sover så tungt. Sundhedsplejersker advarer jo i forvejen mod det, det kan have fatale konsekvenser. Og det her lyder som et godt eksempel for advarslerne. Blev bare lige helt bekymret pga. din beskrivelse.

Er ikke sikker på hvad du ellers kan gøre for at sove mindre tungt. Måske forsøge at gå endnu tidligere i seng, for lyder som om det skyldes træthed, med skole osv. Håber du finder en løsning.

Som skrevet længere oppe, kan det bare ikke rigtig lade sig gøre, ikke at samsove. Hvis hun falder i søvn i egen seng, falder jeg bare i søvn når hun så skal have mad.. Har aldrig rullet over hende eller lign. 

Tidligere i seng: Dur heller ikke rigtig. Når jeg først er gået i seng, kan jeg ikke vågne en time efter, for at putte datter. Hun sover først til nat 22-23 tiden. 

Før skole, var det også sådan.. 

Anmeld Citér

19. november 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg synes ikke at du (eller andre!) skal slå dig selv i hovedet - der løser ikke problemet og du gør det jo for pokker ikke med vilje. Men en løsning skal der findes.

Måske må du droppe den liggende amning og simpelthen op og sidde rigtigt, så du ikke kan falde i søvn før du har lagt baby sikkert tilbage i sin seng? Det vil være hårdere for dig, men måske lette problemer lidt og forhåbentlig drejer det sig snart kun om enkelte gange pr. nat, hvis du får ammer ordentlig af.

Og ja, du skal da helt sikkert kontakte din sundhedsplejerske, det er derfor de er der!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.