Vi valgte helt bevist alle scanninger fra ved første graviditet og også anden graviditet. Da jeg ventede vores 3. barn valgte vi NF fra, for jeg kan ikke bruge sandsynlighedsregninge og procenter til en dyt!!! Derimod valgte vi at få lavet en fostervandsprøve som med sikkerhed kunne sige om vi ventede et barn med downs eller ej (jeg var i mellemtiden blevet 38år, og der er risikoen jo væsentlig forhøjet). Og det siger næsten sig selv, at når man lægger sig op på briksen og får stukket en lang nål ind gennem maveskindet, så er det ikke for 'hyggens skyld´, sådan som nogle bruger scanningerne. Så er det en undersøgelse man vitterlig gerne vil have, og et resultat der skal 'bruges til noget'.
Til dit spørgsmål om jeg ville gå graviditeten ud med et barn der ikke var levedygtig uden for livmoderen, der må jeg sige: Det valg vil jeg ikke sætte mig selv i (og derfor vælger jeg også MD-scanningen fra).
For jeg tror på at det er psykisk er meget bedre og sundere at gå og glæde sig til den lille kommer, og så få et kæmpe chok, og ryge ned i en dyb sorg, og begrave sit barn, og alle omkring én forstå at man er dybt dybt ulykkelig og alle kan se det tragiske i det. End det ville være at finde ud af det under graviteten , og så skulle føle sig 'heldig' at det bleve opdaget, så man fik lov til at slå sit eget barn ihjel (for en sen abort af et levedygtigt foster er i mine øjne at slå det ihjel, jeg kan ikke se det på anden måde). Folk omkring én vil nok sige. Det var synd, men i samme åndedrag sige/mene: men hvor var det dog godt at det blev opdaget i tide. -og sådan ville jeg bare slet ikke føle det!!! Det var ikke spor godt at det blev opdaget i tide. Mit barns liv kunne have været dobbelt så langt!!! Det kunne have ligget inde i min livmoder og have hygget sig i 9 fulde månder, hvis der ikke var nogle læger der havde fundet ud af det skam ikke duede, og skulle smides væk!! Føj, den tanke kan jeg bare slet ikke med.
Omvendt ville jeg heller ikke, hvis jeg vidste det ikke var levedygtigt uden for livmoderen, kunne gå graviditeten ud. Det ville også være absurt, og man ville på ingen måde kunne nyde sin gravidtet. Det er jo derfor det hedder: at være lykkelig uvidende!! -derfor vil jeg slet slet ikke undersøges for om mit forster er sund og rask og om det er levedygtigt uden for livmoderen.
Anmeld