Anonym skriver:
Har måske blandet rundt i noget i forhold til hvis jeg ikke kunne sidde alene i huset og vi måtte flytte til ny bolig. men fik et kortere uddrag af svarene i samtalen som jeg lige vedhæfter
Gift med fællesbørn
Er du gift, og har du og din ægtefælle kun fællesbørn, kan I med et testamente sikre hinanden betydeligt bedre, end hvad der følger af arveloven.
Den længstlevende ægtefælle beholder som udgangspunkt 3/4 af fællesboet (i såkaldt boslod og legal arvelod), mens afdødes børn får 1/4 til deling. Ved et gensidigt testamente kan lodden til ægtefællen stige til 15/16 (93,75%), således at afdødes børn kun skal dele 1/16 (6,25%). Det er muligt for den længstlevende af jer at sidde i uskiftet bo, men hvis længstlevende af en eller anden grund ikke kan eller vil sidde i uskiftet bo i resten af sine dage, f. eks. fordi længstlevende vil indgå nyt ægteskab, kan arven til længstlevende øges med et testamente. En anden vigtig grund til at oprette testamente kan være, at I ønsker at sikre, at arven til børnene kommer til at tilhøre dem personligt som særeje, således at den ikke skal deles med svigerbørnene i tilfælde af separation og skilsmisse mv.
Det er korrekt, at det selvfølgelig ikke er sikkert, at den længslevende har råd til at blive i boligen, når man kun er en til at betale regningen, men som du siger har du nok fået blandet tingene lidt sammen, da uskiftet bo ikke har noget gøre med om man kan blive i boligen. Jeg kan dog godt se, at det er nemt at blande betegnelserne sammen, når den juridiske betegnelse er et uskiftet bo.
Hvis I ikke allerede har det, vil jeg råde jer til at få lavet livsforsikringer, så længslevende midt i sorgen ikke også skal tænke på, om man kan blive siddende i boligen. Det kan desværre komme før man tror (min veninde har lige mistet hendes mand på kun 34, så man kan desværre gå bort før man bliver gammel og grå).
Det du sender med der, er helt korrekt. Med testamente og særeje kan børnenes arv endda reduceres til 31/32.
Vi har forberedt os med testamente og særeje, så vores børn kun arver 31/32, da vi ikke har planer om at sidde i uskiftet bo pga. de ulemper, der trods alt er. Med livsforsikringer og en reduktion af arven efter førstafdøde har vi sikret, at længslevende har råd til at fortsætte livet økonomisk som før på trods af, at vi planlægger, at børnene skal have deres arv med det samme. Så må de vente med resten af arven til længstlevende er væk.