Øv hvor er jeg træt af det hele (økonomi)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2009

Anonym trådstarter

mortil4 skriver:

i kan ikke snakke med dem om at få beløbene sat ned så?? Hvis beløbene er store nok kan de få jer i fogedretten og har i ikke mulighed for at betale, så kommer de altså efter jeres ting, det eneste de ikke tager er børnenes ting, men alt andet kan de tage incl bil.

Hvis i vælger at få nr 3 så er i da heldigvis så heldige at ha udstyr fra de 2 andre til at bruge, vi genbruger pt alt det tøj vi har fra de andre tøser af til Nanna og sparer en hel del der og andet tøj køber i over qxl, dba, eller jeg syr det selv.

Det kan godt være i aldrig skulle ha haft de 2 i har i forvejen hvis det kommer an på pengene, men de er der jo, det eneste i kan lave om der er hva i gør i fremtiden.

mange knus her fra

Min bank er hverken til at hugge eller stikke i, de er tværtimod ved at dø af grin hvergang jeg spørger om en 5 kr... Og de andre ja det er henhold 2 gange Nordea Finans og AcceptCard og ja der betaler vi det mindste vi overhovedet kan betale.

Vi har heldigvis dobbelt barnevogn, og dobbelt af tremmesenge, til den helt har vi fået en Juniorseng foræret som vi lige skal have gjort lidt pæn, så får hun den ind og sove i måske om ½ år.

Vi har 7-9-13 gemt alt tøjet (og sko pusser osv) fra begge børn, så der skal vi heldigvis ikke ud og købe det helt vilde. Det er så kun hvis vi skulle være så (u)heldige at få tvillinger at vi får problemer.

Men uanset hvad så er det forsent at lave om på noget nu, spiralen kan ikke sættes op igen, og ja jeg skal have mens i morgen, men har ikke rigtigt nogen tegn på at noget er i gære, ud over en forbasket kvalme, det meste af formiddagen, ca 1½ time efter jeg har spist melder sulten og kvalmen sig...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2009

Louise mortil4

Anonym skriver:

Min bank er hverken til at hugge eller stikke i, de er tværtimod ved at dø af grin hvergang jeg spørger om en 5 kr... Og de andre ja det er henhold 2 gange Nordea Finans og AcceptCard og ja der betaler vi det mindste vi overhovedet kan betale.

Vi har heldigvis dobbelt barnevogn, og dobbelt af tremmesenge, til den helt har vi fået en Juniorseng foræret som vi lige skal have gjort lidt pæn, så får hun den ind og sove i måske om ½ år.

Vi har 7-9-13 gemt alt tøjet (og sko pusser osv) fra begge børn, så der skal vi heldigvis ikke ud og købe det helt vilde. Det er så kun hvis vi skulle være så (u)heldige at få tvillinger at vi får problemer.

Men uanset hvad så er det forsent at lave om på noget nu, spiralen kan ikke sættes op igen, og ja jeg skal have mens i morgen, men har ikke rigtigt nogen tegn på at noget er i gære, ud over en forbasket kvalme, det meste af formiddagen, ca 1½ time efter jeg har spist melder sulten og kvalmen sig...

det kan godt være i betaler det minste i kan i følge papirene, men hvis i ringer til dem og forklarer dem situationen helt ærlig som den er, så er erfaringen her fra at de for det meste er villige til at strække sig lidt, men det kræver man er villig til at gribe knoglen og kontakte dem og risikere et nej og selv om i har haft ringet før, så prøv igen. Hvis det kun er de steder i skylder penge så kan jeg regne ud at beløbene er rimelig store og der skal altså kun 15000 i gæld til at for at sende jer i fogedretten, måske endnu mindre, men vi var på vej den vej for 15000 kr.

Banken havde også smækket kassen her, men med hjælp af dirkelås fra mine forældre fik vi det redt ud med dem så vi kom til at sidde så vi havde are lidt til rådighed til mad, selvfølgelig kan vi ikke låne penge stadig og det er bestemt heller ikke en holdbar løsning, men de strak sig alligevel lidt for at hjælpe os.  Har i ikke en i kan tage med i banken til en snak, det kan da ikke skade, i kan aller højest få et nej.

Held og lykke med i morgen, spændene at se hva der sker.

Håber det bedste for jer.

Anmeld

2. oktober 2009

Anja

Spændende, spændende ! Tænk, hvis den er der i første hug

Anmeld

2. oktober 2009

Anonym trådstarter

mortil4 skriver:

det kan godt være i betaler det minste i kan i følge papirene, men hvis i ringer til dem og forklarer dem situationen helt ærlig som den er, så er erfaringen her fra at de for det meste er villige til at strække sig lidt, men det kræver man er villig til at gribe knoglen og kontakte dem og risikere et nej og selv om i har haft ringet før, så prøv igen. Hvis det kun er de steder i skylder penge så kan jeg regne ud at beløbene er rimelig store og der skal altså kun 15000 i gæld til at for at sende jer i fogedretten, måske endnu mindre, men vi var på vej den vej for 15000 kr.

Banken havde også smækket kassen her, men med hjælp af dirkelås fra mine forældre fik vi det redt ud med dem så vi kom til at sidde så vi havde are lidt til rådighed til mad, selvfølgelig kan vi ikke låne penge stadig og det er bestemt heller ikke en holdbar løsning, men de strak sig alligevel lidt for at hjælpe os.  Har i ikke en i kan tage med i banken til en snak, det kan da ikke skade, i kan aller højest få et nej.

Held og lykke med i morgen, spændene at se hva der sker.

Håber det bedste for jer.

Nej jeg har ikke nogen som kan rede trådene ud for mig, hvor end jeg gerne ville.

Okay, det jeg var så ikke lige klar over at man kunne komme i fogedretten med kun 15000 kr da de ikke har været efter min kæreste. Men nu er sagen jo den at udpanter de mig ja så har de et problem, for Kai hæfter ikke for min gæld og jeg ikke for han, da gælden er fra før vi blev gift og han har ikke sat hans underskrift nogen steder. Og så siger reglen jo også at de ikke kan udpante noget jeg ikke ejer så det bliver ikke til ret meget de kan rende med. Da det jo rent teknisk gerne skulle have samme værdi som jeg skylder dem. Men jeg ejer intet, jo min computer, men den er vidst ikke ret meget værd længere. Køleskabet må de tage. Fjernsynet er min fars. Bilen er manden's, og ja vi bor til leje så det er vist heller ikke noget problem... Jo min cykel kan de tage, den har lidt værdi. ca 1000 kr.

Men hvis jeg skal udskyde den lille ja så kan jeg lige så godt lade være, for manden har sagt nu eller aldrig...

Men hva jeg må bare tage det sure med det søde og ryger jeg i fogedretten tja så tager vi den der fra. 

Anmeld

2. oktober 2009

Louise mortil4

Nej jeg har ikke nogen som kan rede trådene ud for mig, hvor end jeg gerne ville.

Okay, det jeg var så ikke lige klar over at man kunne komme i fogedretten med kun 15000 kr da de ikke har været efter min kæreste. Men nu er sagen jo den at udpanter de mig ja så har de et problem, for Kai hæfter ikke for min gæld og jeg ikke for han, da gælden er fra før vi blev gift og han har ikke sat hans underskrift nogen steder. Og så siger reglen jo også at de ikke kan udpante noget jeg ikke ejer så det bliver ikke til ret meget de kan rende med. Da det jo rent teknisk gerne skulle have samme værdi som jeg skylder dem. Men jeg ejer intet, jo min computer, men den er vidst ikke ret meget værd længere. Køleskabet må de tage. Fjernsynet er min fars. Bilen er manden's, og ja vi bor til leje så det er vist heller ikke noget problem... Jo min cykel kan de tage, den har lidt værdi. ca 1000 kr.

Men hvis jeg skal udskyde den lille ja så kan jeg lige så godt lade være, for manden har sagt nu eller aldrig...

Men hva jeg må bare tage det sure med det søde og ryger jeg i fogedretten tja så tager vi den der fra. 

Jeg er ikke helt inde i de regler, men hæfter man ikke for hinandens gæld så snart man bliver gift også selv om det er fra før den tid?? J
eg håber i hvertfald det bedste for jer.

og følger spændt med de næste dage hva der sker på baby fronten, det er da vildt spændene, også i første hyg kan jeg læse spændene spændene.

Anmeld

2. oktober 2009

Anonym trådstarter

mortil4 skriver:

Jeg er ikke helt inde i de regler, men hæfter man ikke for hinandens gæld så snart man bliver gift også selv om det er fra før den tid?? J

og følger spændt med de næste dage hva der sker på baby fronten, det er da vildt spændene, også i første hyg kan jeg læse spændene spændene.

Det sagde de da i hvert fald her den anden dag i "luksusfælden" at man ikke gjorde.

Anmeld

2. oktober 2009

Anonym trådstarter

www.familieadvokaten.dk/Emner/525.html 

Selv om I har fælleseje, er der ikke tale om, at I hæfter i fællesskab for jeres gældsforpligtelser.

Lov om ægteskabets retsvirkninger indeholder i § 25 en regel, som går ud på det stik modsatte, nemlig at  hver ægtefælle hæfter med sin egen formue, dvs. sin egen bodel og med sit eget særeje for sine egne gældsforpligtelser - uanset om disse er opstået før eller under ægteskabet.

Ved bodel forstås den del af fællesformuen, som du selv råder over. Det kan du læse mere om på  emne nr. 524 - hvem råder over hvad? - og  emne nr. 526 - hvad er dit og hvad er mit?

Du kan som hovedregel kun komme til at hæfte for din ægtefælles gæld, hvis du selv udtrykkeligt har påtaget dig en forpligtelse hertil. Det mest almindelige eksempel på fælles hæftelse er den situation, at I optager et lån i en bank eller en sparekasse og BEGGE skriver under på lånedokumentet, dvs. gældsbrevet til pengeinstituttet.

Vi har mange gange set ulykkelige tilfælde, hvor en ægtefælle - næsten altid hustruen - uden nogen som helst overvejelser vedrørende konsekvenserne har skrevet under som medskyldner på sådanne lånedokumenter i den tro, at han eller hun i forvejen hæftede for sin ægtefælles gæld, når der var fælleseje. Dette er og bliver en alvorlig og ofte meget dyr misforståelse.

Vi vil råde dig til, at du i videst muligt omfang prøver at undgå at komme til at hæfte for din ægtefælles gæld. Er du f.eks. lønmodtager og din ægtefælle selvstændig, bør du ikke skrive under som medskyldner på din ægtefælles kassekredit eller andre lån, der vedrører virksomheden. Hvis du lader dig overtale til at skrive under, risikerer du at miste alt, hvad du ejer, selv om du ikke har noget som helst at gøre med driften af din ægtefælles virksomhed.

Hvis du allerede har dummet dig og i et letsindigt øjeblik har skrevet under som medskyldner på din ægtefælles gæld, bør du gøre alt, hvad der står i din magt, for i tide at blive frigjort for dine forpligtelser!

Jeg vil her til slut nævne 3 tilfælde, hvor du kan komme til at hæfte for din ægtefælles gældsforpligtelser, selv om du ikke har skrevet under på noget som helst.

1. Dette gælder for det første gæld, som hidrører fra sædvanlige indkøb til den daglige husholdning eller til børnene. Har din ægtefælle fx. købt dagligvarer på kredit hos den lokale købmand, hæfter I begge for betalingen. Som et kuriosum vil jeg nævne, at der fortsat gælder den besynderlige regel, at ægtemænd hæfter for deres hustruers retshandler til fyldestgørelse af hustruens særlige behov, f.eks. tøjindkøb. Der gælder ikke en tilsvarende regel den modsatte vej. Du kan læse reglen i  retsvirkningslovens § 11

2. Som det andet tilfælde, hvor hovedreglen om, at du ikke hæfter for din ægtefælles gæld, er fraveget helt automatisk, vil jeg nævne hæftelsen for din ægtefælles restskat. Det kan du læse mere om på  emne nr. 512 - skatten og os. 

3. Som det tredje tilfælde kan jeg nævne, at ægtefæller fra d. 01.07.1998 hæfter solidarisk for tilbagebetalingen af særlig støtte til dækning af udgifter til renter og afdrag vedrørende ejerboliger og andelsboliger. Dette fremgår af § 92, stk. 2 i lov om aktiv socialpolitik. Selv om det ikke fremgår af lovens tekst, gælder hæftelsen formentlig kun for hjælp, der er ydet under ægteskabet. Hæftelsen bortfalder ikke ved samlivsophævelse, separation eller skilsmisse, således som det er tilfældet med hæftelsen for den anden ægtefælles restskatter.

Anmeld

2. oktober 2009

Louise mortil4

Anonym skriver:

oki, tak, så blev jeg da så meget klogere  det kan være en god ting at vide.

Anmeld

2. oktober 2009

Anonym trådstarter

mortil4 skriver:

oki, tak, så blev jeg da så meget klogere  det kan være en god ting at vide.

det var da så lidt...

Anmeld

2. oktober 2009

Louise mortil4

jeg håber ikke jeg har tråt dig over tærene med mine svar, og jeg kan godt være blevet lidt for ivrig efter at gi dig gode råd, hvis det er tilfældet må du undskylde, Jeg svarede kun som jeg gjorde fordi jeg kender situationen og da bestemt ikke håber andre kommer i den.

Knus Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.