mor:) skriver:
Leger han med jævnaldrende børn eller søger han de "små"?
Kan han selv finde ud af at sige fra når hans grænser bliver overtrådt og hvordan gør han det?
er det kun ift. din venindens dreng de mener han er socialt umoden eller generelt? Og hvordan ser de det?
En anden ting jeg ikke forstår - børnene er vel startet i skole, så er det til næste sommer han skal starte og de så synes han skal skoleudsættes? for der kan jo ske meget på et år.
Det der råd med at følge mavefornemmelsen har jeg det svært med, for mange forældre synes det er svært at ens barn skal skoleudsættes og det kan være svært at ligge følelserne væk og se på det hele lidt mere objektivt.
Men umiddelbart er det et tyndt grundlag - hvis altså deres observationer kun bygger på forholdet mellem dit barn og din venindes barn.
Han søger jævnaldrende og ældre børn. Jeg tror det skyldes at de små er dem der kan finde på at slå. Men han leger med alle får vi at vide i børnehaven.
Han er rigtig stærk i at sætte egne grænser men han måde at gøre det på er ikke altid god. Han har ikke den bedste evne til problemløsning. Han farer hurtigt op i det røde felt pga hans temperament. Men han slår eller sparker ikke ret tit. Jeg tror det er måske to gange han er slået sin bror. Et problem ift hans grænser er at han holder fast i sit. Hvis fx Oliver drillede i går og de allesammen skal lave en leg, så vil min søn ikke altid være med fordi Oliver driller. Han føler sig let som et offer. Men jeg har børnehave lederens ord på at mange at drengene i børnehaven er nogen slagsbrødre. Men min dreng er ikke sådan og kan ikke altid følge med i de vilde lege da han ikke bryder sig om dem. Det mener vi på hjemme fronten skal accepteres og rummes. Han er en meget eftertænksom type men det spænder desværre ben for ham i børnehaven, da han ikke altid er klar til aktiviteter som de andre børn. Fx er han den sidste der bliver færdig med at spise madpakke næsten hver dag . Han er rigtig god til at lege selv. Men pædagogerne synes han leger meget for sig selv. Hvis vi spørger ham hvorfor han leger selv, svare han at han havde brug for en pause. Eller ville lege super mario oppe i hovedet imens han hopper rundt på legepladsen, men at de andre børn kun ville lege fx katte fanger leg.
Men de store daglige konflikter er mellem ham og min venindes dreng. Pædagogerne er træt af det og det er jeg også. Min veninde siger at hendes søn er begyndt at søge ned ad i legen, og leger nu meget med de yngre børn. Men det er nok fordi min søn er vokset meget de sidste måneder. Og der er et helt år til skolestart, så jeg mener jo, at der er god tid.
Min mand arbejder i en børnehave i samme kommune. Og der er rygter om at vores børnehave skal ned normeres, da der er født færre børn de næste årgange. Og derfor bliver de nødt til at fyre hvis mere end 20 børn stopper til marts når de rykker over i mini sfo på skolen. Der er 26 på årgangen og de har kaldt 8 børns forældre ind til samtale. Min mand kender lederen og ved at de gerne vil beholde børn så de undgå en fyring. Det må jeg indrømme sidder lidt i baghovedet når jeg tænker på skoleudsættelsen. For 4 af de her børn er velfungerende og modne unger. 
Anmeld
Citér