Vi står med en træls situation herhjemme for tiden. Min ældste søn er snart 5 år og går i børnehaven. Han går i gruppe med en jævnaldrende dreng hvor jeg er venner med moderen. Vi snakker og ses tit da vi begge er på barsel. Vi ses oftest uden de store drenge, men en sjælden gang tager vi dem med.
Problemet ligger ved at kemien bare er dårlig mellem drengene. De er bare et dårlig match.
Min søn er en smule sensitiv. Han bryder sig ikke om for meget larm og hvis andre børn er voldsomme fysisk (slås-leg) eller reelt slår. Han husker hvis et barn har slået eller sparket ham og nægter at lege med barnet igen. Dette ser de som umodenhed i børnehaven, og derfor mener de at han skal skoleudsættes. Vi er som forældre bare ikke enige og står overfor et møde i næste måned omkring skoleudsættelse.
Min venindes dreng er en rigtig tumling. Han er meget fysisk. Overskrider tit min søns og mine grænser ved at gå helt op i hovedet af en. Han slår tit. Også sine mindre søskende. Han er dårlig sprogligt og min søn kan ikke altid forstå hvad han siger. Og det kan jeg egentlig heller ikke. Han tegnede på møblerne sidste gang han var her. Hoppede i sofaen selvom jeg havde bedt ham stoppe. Fik et hysterisk anfald fordi han ikke måtte side i babystolen da vi skulle spise. Han skal skoleudsættes pga dårligt sprog, krudt i bagenden og fordi han slår meget. Han er lidt udfordrende, men jeg synes det er blevet bedre. Og jeg tror simpelthen han har brug for noget mere positiv voksenkontakt, da hans små søskende fylder meget i hjemmet og faren ikke er tilstedeværende.
I børnehaven søger den anden dreng tit min søn. Men det ender altid i slåen og konflikter. Og jeg er ved at være træt. Pædagogerne er simpelthen fraværende. Jeg hentede en meget ulykkelig dreng i går der fortæller at den anden dreng have kørt ind i ham med en mooncar og min dreng havde slået munden. Det blødte og en tand er slået løs. Derefter havde den anden dreng kastede en bold i maven på ham og så reagerede min søn ved at løbe efter ham med en skovl, for sikkert at slå ham. Dette ser pædagogerne og stopper min dreng. Og skælder ham ud så han bliver helt utrøstelig. Det er her jeg henter. Pædagogen siger "ja,(min søns navn) du må altså ikke slå. Det kan godt være at den anden dreng truer med at slå men derfor må du ikke slå!". Og så vender hun sig om til mig og siger at netop denne reaktion er et tegn på umodenhed og at han ikke er klar til skole. Jeg blev simpelthen vred. Han er aldrig den der slår først og han slår kun igen overfor min venindes dreng fordi han beskytter sig selv. Jeg er helt enig i at han absolut ikke må slå og i stedet skal finde en voksen. Men han er altså kun næsten 5 år! Min søns grænser bliver overskredet og han blivet selvfølgelig frustrerer og så ender det desværre i en uhensigtsmæssig adfærd.
Min mand er selv pædagog og mener ikke at vi skal skoleudsætte vores søn, da han simpelthen ikke er enige med vores drengs pædagoger. Og jeg vil blive ked af at han skal gå i klase med min venindes dreng som jo skal skoleudsættes. Min søn er en glad dreng der leger rigtig godt med de fleste i børnehaven. Han er en god ven der hjælper de andre. Han har dog et temperament uden lige og er stædig. Men det har han ikke fra fremmede
. Jeg er i tvivl om skoleudsættelse pga hans reaktioner overfor min venindes dreng. Og min veninde presser på for legeaftale mellem drengene. Og jeg må indrømme at jeg ikke mener at de skal lege sammen længere. Jeg gider ikke ødelagte møbler og ulykkelige børn da han også kan finde på at slå min mellemste barn på halvandet år.
Hvad tænker i ift skoleudsættelse, børnehaven og hvad siger jeg lige til min veninde?
Hilsen en frustreret mor
Anmeld
Citér