Kigger bare på :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2016

gokkelok

Prøv at følg Morten Elsøe på Facebook. Han er en klog mand!! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2016

Anonym trådstarter

EnGodMor skriver:

Jeg kan klart anbefale, at udskifte kartoflerne ud med gulerødder i stedet for

tak hvordan tilbereder du dem?

Anmeld Citér

11. juli 2016

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Jeg spiser også LCHF og træner Workout Pedersen.

LCHF er en livsstil, og du er nødt til at undvære al stivelse, som i bund og grund er det, du bliver fed af. På LCHF bliver dette dog fint opvejet af den lækre mad, og der er ingen på LCHF, der går rundt og er sultne, efter et stykke tid mister du sukkertrangen.

Det er dog nødvendigt, at du finder motivationen, hvad enten du vælger det ene eller det andet, så start med at være ærlig overfor dig selv.

Vil du prøve at dele en madplan med mig, hvad du feks spiser i løbet af dagen?

Anmeld Citér

11. juli 2016

Mullesmith

For mig handler det meget om at forberede maden, så jeg ikke kommer til at spise noget hurtigt og usundt. Spis salater, grønt og kød og så brug krydderier og Google en masse lækre salater mm. Til inspiration. 

Anmeld Citér

11. juli 2016

SaraSH

Jeg spiser efter vægtkonsulenternes principper - det er helt almindelig mad 

Anmeld Citér

11. juli 2016

Rockertand

Vil du prøve at dele en madplan med mig, hvad du feks spiser i løbet af dagen?

I dag spiste jeg kl 12 (og nej, når man er fedtadapteret er man som regel ikke sulten før): Blomkål og grønne bønner fra frost stegt i rigtig smør, når de er møre vendes flødeost og rød karrypasta i. Dertil en rest kød fra aftensmaden.

Kl. 18 spiste jeg fintsnittet spidskål med tomat, agurk og kebab, dertil ostechips og guacomole og fed dressing.

Nu har jeg så absolut ingen appetit til i morgen middag.

LCHF giver dig stabilt blodsukker, og det sikrer derfor, at du ikke får trang til sukker, samtidigt spiser vi så store mængder grønt og rent fedt, at du slet ikke har lyst til at spise andet.

Jeg har kun forfængelighedskilo, som næsten er umulige at komme af med, men normen er flotte vægttab for de lidt mere overvægtig.  Der er dog ikke plads til, at man snyder, din krop tager på med det samme, så det er altså ikke en kur, men en livsstil. 

Anmeld Citér

11. juli 2016

Pianisten

Anonym skriver:

Tak for input  

jeg drikker sleeeet ikk nok væske, måske et stort glas om dagen hva ska man gerne drikke? 

Jeg synes faktisk ikk jeg spiser ret meget af gangen, morgenmad, middagsmad og aftensmad. Jeg har bare en stor sukkertrang og har en mistanke til at det fordi jeg ikke får proteiner nok til ikke at få den trang. 

Jeg spiser ikke kød, så synes det rigtig svært at undvære pasta, ris og kartofler. Ellers vil der kun være grønsager på min tallerken 

hvordan ser en dag ud for dig? 

Minimum 2 liter om dagen. Mere hvis du begynder at røre dig Kan anbefale en "sund" drikkedunk (dem man gerne må genopfylde), og evt som kan "tælle" hvor mange gange du fylder den op i løbet af en dag. Det hjælper dig til at holde styr på hvor meget du har drukket  

Kan godt se det er problematisk ift at du ikke spiser kød. Må jeg spørge hvorfor? Er du vegetar? Either way, så findes der jo også masser af veganske opskrifter, f.eks har jeg smagt de lækreste bøffer som var lavet på kikærter, og så med nogle ovnbagte rodfrugter til, så kørte det bare 

Jeg står op omkring kl 6 og spiser en portion yoghurt eller skyr - man kan få cheasys nye yoghurt/skyr blandinger som er rigtig gode. De koster en arm, men ind i mellem kan man være heldig at få dem på tilbud, f.eks har fakta lige haft dem til 12 kr stykket. Ellers plejer jeg at købe den store bøtte skyr med vanilje fra Cheasy - 500g, til omkring 30 kr., der har jeg i hvert fald morgenmad til en uge. Jeg skærer så et stykke frugt ud og spiser oven på, et æble eller en pære - nogen gange putter jeg nødder på. Alt afhængig af hvad jeg vælger af de to "kategorier" så plejer jeg at vælge det modsatte som et hurtigt mellemmåltid kl. 9-halv 10. Kl. Halv 12-12 går jeg til frokost og køber som regel maden i vores kantine. De har en stor vej-selv afdeling med forskelligt slags kød og salater. De har også kartofler og brød, men det styrer jeg så udenom. Så sørger jeg for at øse godt op på tallerkenen af kød og masser af friske grøntsager  Love it Sådan en portion kan som regel sagtens holde mig kørende til kl 6 ca, hvor min kæreste og jeg spiser aftensmad. Vi går meget op i at have en madplan uge for uge, så vi handler ind én gang om ugen (altid om søndagen), så man undgår impulskøb og dermed alle de dårlige ting man kan falde over i supermarkedet (bonus info: handl ind lige efter du har spist, så har du ikke helt så stor lyst til at købe alt muligt junk ). Det er meget forskelligt hvad vi spiser - i dag fik vi f.eks sunde wraps med forskelligt fyld. Wrapsene var lavet på æg, mælk og kokosmel, og dermed var de stivelsesfrie. Så fyldte vi en god omgang krydret kød i sammen med lidt salsa, agurk, salat, tomat og rød peberfrugt. NØJ det smagte godt, og kokosmelet mætter vildt meget! Vi er også meget glade for fyldte kyllingebryster f.eks., hvor vi skærer dem op på langs og fylder med fedtfattig smøreost med krydderier. Man kan evt vikle parmaskinke om og så ind i ovnen. Nom nom nom Men kan selvfølgelig godt se det er en anelse problematisk hvis du ikke spiser kød. Men er sikker på at der findes en masse lækre veganske opskrifter derude Personligt er jeg jo kæmpe fan af alle mulige slags grøntsagssupper. Kan anbefale rød peberfrugt suppe  

Hvis jeg ikke kan holde den kørende helt til kl. 6, så plejer jeg at nuppe en af cheasys små skyr bøtter - de plejer at koste 9-10 kr i supermarkederne, og så følger der en ske med. Man kan også få mindre portioner hytteost med drys, hvis du er til den slags Dog er det drys der nok ikke helt stivelsesfrit, men så må man jo så vurdere hvor fanatisk man er - personligt spiser jeg jo også selv majs selvom de indeholder stivelse

Anmeld Citér

11. juli 2016

Rockertand

EnGodMor skriver:

Jeg kan klart anbefale, at udskifte kartoflerne ud med gulerødder i stedet for

Tilberedte gulerødder påvirker blodsukkeret i DEN grad, så absolut ikke et godt valg.

Anmeld Citér

11. juli 2016

EnGodMor

Rockertand skriver:

Tilberedte gulerødder påvirker blodsukkeret i DEN grad, så absolut ikke et godt valg.

Jeg vælger nu alligevel at hører hvad forskerne mener om gulerødder

det var denne læsning/artikel der fik mig til at bytte kartofler ud med gulerødder.

TS  jeg Koger mine gulerødder i 15-20 minutter

Gulerødder er en af de allersundeste grøntsager, vi kan sætte tænderne i, men vidste du, at måden man tilbereder dem på påvirker indholdet af næringsstoffer.

Den orange grøntsag indeholder masser af vitaminer, mineraler og antioxidanter. Den er især rig på betakaroten, der omdannes til A-vitamin i kroppen. A-vitamin er det perfekte vitamin for hudens cellefornyelse, og det har vist sig at have en foryngende effekt på huden. Derudover er A-vitamin godt for synet. Gulerødder er derudover rige på kalium og indeholder masser af fibre. Fibrene sikrer, at du holder dig mæt i længere tid, det er dels godt for fordøjelsen, men det er også med til at balancere dit blodsukker.

Uanset hvordan du spiser dine gulerødder, så er de sunde. Når det er sagt, så er det sådan, at spiser du gulerødderne rå, så får du ikke det maksimale af gulerøddernes næringsstoffer. Mange af de vitaminer, vi får, når vi tygger os igennem en hel gulerod passerer lige igennem systemet, uden at vi får glæde af dem. Kroppen kan ikke optage alle vitaminerne, der findes i frugt og grøntsager, når vi spiser dem ubearbejdet, forklarer forsker i plantefysiologi og bioaktive stoffer ved Syddansk Universitet Lars Porskjær Christensen til Forskning.no

Koger eller moser du derimod gulerødderne, frigøres der større mængder af vitaminer. Faktisk indeholder kogte og moste grøntsager tre gange så mange antioxidanter som rå gulerødder.

Efter en tur i blenderen vil de mest fedtopløselige af vitaminerne allerede blive optaget i mundhulen, forklarer Christensen.

Det er imidlertid ikke bare selve guleroden, der er sund at spise, du kan med fordel også spise stilken. Den skal selvfølgelig ikke spises rå, men man kan sagtens smide den i blenderen eller finhakke den. Stilken har en bitter, urtelignende smag, og den passer glimrende i for eksempel supper. Vælger du imidlertid at koge hele guleroden, så har forskning vist, at kroppen optager hele 25 procent mere af det kræftforebyggende stof falcarinol.

Anmeld Citér

11. juli 2016

Kattha

EnGodMor skriver:

Jeg vælger nu alligevel at hører hvad forskerne mener om gulerødder

det var denne læsning/artikel der fik mig til at bytte kartofler ud med gulerødder.

TS  jeg Koger mine gulerødder i 15-20 minutter

Gulerødder er en af de allersundeste grøntsager, vi kan sætte tænderne i, men vidste du, at måden man tilbereder dem på påvirker indholdet af næringsstoffer.

Den orange grøntsag indeholder masser af vitaminer, mineraler og antioxidanter. Den er især rig på betakaroten, der omdannes til A-vitamin i kroppen. A-vitamin er det perfekte vitamin for hudens cellefornyelse, og det har vist sig at have en foryngende effekt på huden. Derudover er A-vitamin godt for synet. Gulerødder er derudover rige på kalium og indeholder masser af fibre. Fibrene sikrer, at du holder dig mæt i længere tid, det er dels godt for fordøjelsen, men det er også med til at balancere dit blodsukker.

Uanset hvordan du spiser dine gulerødder, så er de sunde. Når det er sagt, så er det sådan, at spiser du gulerødderne rå, så får du ikke det maksimale af gulerøddernes næringsstoffer. Mange af de vitaminer, vi får, når vi tygger os igennem en hel gulerod passerer lige igennem systemet, uden at vi får glæde af dem. Kroppen kan ikke optage alle vitaminerne, der findes i frugt og grøntsager, når vi spiser dem ubearbejdet, forklarer forsker i plantefysiologi og bioaktive stoffer ved Syddansk Universitet Lars Porskjær Christensen til Forskning.no

Koger eller moser du derimod gulerødderne, frigøres der større mængder af vitaminer. Faktisk indeholder kogte og moste grøntsager tre gange så mange antioxidanter som rå gulerødder.

Efter en tur i blenderen vil de mest fedtopløselige af vitaminerne allerede blive optaget i mundhulen, forklarer Christensen.

Det er imidlertid ikke bare selve guleroden, der er sund at spise, du kan med fordel også spise stilken. Den skal selvfølgelig ikke spises rå, men man kan sagtens smide den i blenderen eller finhakke den. Stilken har en bitter, urtelignende smag, og den passer glimrende i for eksempel supper. Vælger du imidlertid at koge hele guleroden, så har forskning vist, at kroppen optager hele 25 procent mere af det kræftforebyggende stof falcarinol.

Det lyder meget fint og er også sundt i forhold til meget andet. Men spørgsmålet her var om vægttab og ikke så meget hvad man kan vælge der har mest vitaminer. Disse kan også sagtens fås ved et utal andre grøntsager, der så bare ikke indeholder nær så meget stivelse, der omdannes til sukker inde i kroppen, især efter kogning. Så guleroden indeholder en masse mere sundt end en kartoffel, men hjælper ikke på vægttabet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.