Tenesprog med den lille?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Ansemusen skriver:

Nej det har vi heller ikke tænkt os, for man skal jo også selv være konsekvent og bruge tegnene hver gang, og det gider jeg ikke med flere ord end højst nødvendigt! Men hvem ved når vi kommer igang, hehe!

Jeg LOVER dig, ligeså snart du oplever at din baby svarer dig, så får du top meget motivation

Det er bare SÅ dejligt. Og man får lyst til at fortsætte... Og man går glip af rigtig meget skrig og skrål og frustration

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2010

Vinker

Ansemusen skriver:

Jeg har hørt rigtig meget godt om, at bruge lidt regn, når man siger nogle bestemte ord til til barnet, fx ' Er du sulten?' eller 'Har du lavet i bleen?' Hvad ved jeg. De skulle lære at kommunikere hurtigere, da de vil kunne bruge tegnene langt hurtigere end de vil kunne tale. Jeg har slet ikke tænkt mig at bruge tegnsprog i alt hvad jeg siger til barnet, men i visse situationer. Så vi skal ud og have købt den bog der er med tegnsprog til babyer.

Har I tænkt på det og hvad synes I om det?

Vi havde også planer om at bruge babytegnsprog herhjemme, men vi har kun holdt fast i 2 tegn og det er en stor hjælp - specielt for Niklas Emil selv.

Han bruger tegnet for "drikke/tørstig" og for "spise/sulten". Drikketegnet bruger han også i vuggestuen og pædagogerne er opmærksom på når han laver det. I starten troede de blot at han vinkede, men vi fik forklaret dem at det altså betød at han var tørstig og at han i det hele taget drak meget vand og mælk. Nu er de blevet gode til at tilbyde ham noget at drikke når han laver tegnet.

Det er rart at vide at han selv kan sige til når han har brug for noget at drikke og nu også når han er sulten!

Jeg tror når vi får det næste barn så vil vi prøve at bruge lidt flere tegn nu hvor vi har fået så stor glæde af de 2 tegn Niklas Emil kan.

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Skouboe skriver:

Vi bruger babytegn med Freja på 8 måneder (vi startede da hun var 6 mdr.) og hun er tydeligt interesseret og MEGET opmærksom og smiler over hele hovedet når vi bruger tegnene. Hun er endnu ikke begyndt selv, andet end at hun sidder og laver håndstillingerne - vi har fået at vide at tegnene begynder at komme omkring 10 måneder.

Du skal være opmærksom på at der findes 2 forskellige sæt babytegn i Danmark. Et der er baseret på amerikansk tegnsprog og et der er baseret på dansk. Vi har valgt at Freja skal lære dansk - også fordi det ikke er forsimplede tegn eller lign., men rigtigt tegnsprog man bruger. Jeg har en døv kusine og flere i min familie taler tegnsprog, så det vil bare forvirre at tale et andet sprog.. iøvrigt mener jeg at hun er dansk, så hvorfor skulle hun lære et fremmed tegnsprog?

Jeg har researchet en del, og vi bruger DVD'en "Tal med tegn" der er lavet i samarbejde med Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation, der bl.a. også uddanner tegnsprogs tolke i Danmark. Det er en uddannet tolk der viser tegn på DVD'en og den er lavet så børnene kan se den.. Freja elsker den DVD.. hun er et stort grin når vi sætter den på og hun sidder og hviner og pludrer lykkeligt når hun ser den.

Den kan købes her:  http://www.kc.dk/default.aspx?pageId=23&action=details&productId=210. De har iøvrigt også kurser i babytegn.

Hvis du begynder at bruge tegn er det vigtigt at du er nogenlunde  konsistent med det. Dvs. du vælger de tegn du vil lære dit barn og så bruger du dem altid i forbindelse med det ord. Ellers bliver de bare forvirrede, ligesom du selv ville blive hvis du prøvede at lære et fremmed sprog og læreren blev ved med at kalde den samme ting 2 forskellige ord. Hvis du synes det er besværligt, kan du bare vælge nogle få ord/begreber fx mad, drikke osv. i stedet for at prøve at lære barnet 40 tegn.

Vælger du et system baseret på dansk tegnsprog, kan du finde de ord og begreber du skal bruge på tegnsprog.dk - det er en alletiders online ordbog, der viser tegnene.

Held og lykke med det

Hej, var lige i arkivet. Da jeg overvejer stærkt at begynde babytegn med Liam på 6 måneder.

Kan et så lille barn virkelige koncentrere sig om at se den dvd du beskriver?? Kunne jeres det?

Jeg tror Liam ville synes det var superskægt og fantastisk hvis man kunne slippe for 18måneders frustrationen.

Anmeld

21. januar 2010

Skouboe

Liams troldemor skriver:

Hej, var lige i arkivet. Da jeg overvejer stærkt at begynde babytegn med Liam på 6 måneder.

Kan et så lille barn virkelige koncentrere sig om at se den dvd du beskriver?? Kunne jeres det?

Jeg tror Liam ville synes det var superskægt og fantastisk hvis man kunne slippe for 18måneders frustrationen.

Freja har siden hun var 5 måneder ELSKET den DVD - hun sidder helt stille og bare kigger på den, noget som hun ikke gør ellers.

Vi har ofte Playhouse Disney kørende herhjemme og hun smiler og griner af sangene, men kravler hurtigt videre fordi hun har fået øje på et spændende stykke legetøj. Men ikke når hun ser Tal med Tegn - hun er helt væk i den og sidder stille i 20 minutter og bare kigger, og sådan har hun altid reageret på den.

Hun er nu et år lige om lidt, og hun forstår rigtigt mange tegn. Hun bruger nogle få - primært lege og sut (man har vel sine prioriteter i orden), og ellers klarer hun sig ved at pege. Hun er for doven til at sige drikke og spise, så hun peger bare på koppen/tallerknen, og det lader vi hende gøre. Hun kender tegnene og skal nok bruge dem, hvis hun føler det er nødvendigt for at gøre sig forståelig.

Vi bruger almindeligt dansk tegnsprog - fordi vi (udover at der er flere i familien der taler tegnsprog) mener det er logisk. Hendes far er ikke altid så konsekvent med tegnene, men jeg bruger dem for det meste. 

De tegn vi bruger er:

Spise

Drikke

sut

lege

bamse

bog

bad 

far

mor 

missekat

hund

Danse 

Synge

Hun forstår dem alle sammen, men bruger som sagt kun få endnu. Jeg har fået at vide at hun selv begynder at tage dem i brug efterhånden som hun føler behov for det.

Anmeld

21. januar 2010

TbCp

Ansemusen skriver:

Jeg har hørt rigtig meget godt om, at bruge lidt regn, når man siger nogle bestemte ord til til barnet, fx ' Er du sulten?' eller 'Har du lavet i bleen?' Hvad ved jeg. De skulle lære at kommunikere hurtigere, da de vil kunne bruge tegnene langt hurtigere end de vil kunne tale. Jeg har slet ikke tænkt mig at bruge tegnsprog i alt hvad jeg siger til barnet, men i visse situationer. Så vi skal ud og have købt den bog der er med tegnsprog til babyer.

Har I tænkt på det og hvad synes I om det?

Jeg har ikke selv brugt det men et af mine dagplejebørn har "lært det", jeg kender jo slet ikke tegnene så ved ikke hvor mange hun kan, men forældre har vist meget tegnet for tørstig/drikke og det bruger hun helt bevidst, det er lidt smart synes jeg Når vi sidder og spiser kigger hun på mælken og laver tegnet

Anmeld

21. januar 2010

Corn

Jeg skulle i en nødsituation en dag passe en gammel venindes dreng på halvandet. Han havde ikke set mig siden dåben, hvor han var nogle få måneder gammel, så det var lidt svært for os begge, men det løsnede lidt op, at mine to drenge var omkring ham.

Da vi sad ved bordet for at spise begyndte han pludselig at bruge forskellige tegn, som jeg havde brugt med mine unger, og pludselig fandt vi melodien, for jeg kunne spørge ham, og han kunne vise tegn - så der var endelig gensidig kommunikation.

Da han blev hentet af mor og far senere på aftenen, sagde jeg til hende at hun godt lige kunne have nævnt at han kunne det, når han nu ikke snakkede, for da først vi fandt ud af det, havde vi ingen problemer

Så super fantastisk.

Har en bog om det, men husker ikke lige hvad den hedder... Og så er min svigerinde tegnsprogstolk...

Anmeld

21. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Det lyder altså også bare fantastisk.

Det må vi igang med, tak for alle svarene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.