Liams troldemor skriver:
Hej, var lige i arkivet. Da jeg overvejer stærkt at begynde babytegn med Liam på 6 måneder.
Kan et så lille barn virkelige koncentrere sig om at se den dvd du beskriver?? Kunne jeres det?
Jeg tror Liam ville synes det var superskægt og fantastisk hvis man kunne slippe for 18måneders frustrationen.
Freja har siden hun var 5 måneder ELSKET den DVD - hun sidder helt stille og bare kigger på den, noget som hun ikke gør ellers.
Vi har ofte Playhouse Disney kørende herhjemme og hun smiler og griner af sangene, men kravler hurtigt videre fordi hun har fået øje på et spændende stykke legetøj. Men ikke når hun ser Tal med Tegn - hun er helt væk i den og sidder stille i 20 minutter og bare kigger, og sådan har hun altid reageret på den.
Hun er nu et år lige om lidt, og hun forstår rigtigt mange tegn. Hun bruger nogle få - primært lege og sut (man har vel sine prioriteter i orden), og ellers klarer hun sig ved at pege. Hun er for doven til at sige drikke og spise, så hun peger bare på koppen/tallerknen, og det lader vi hende gøre. Hun kender tegnene og skal nok bruge dem, hvis hun føler det er nødvendigt for at gøre sig forståelig.
Vi bruger almindeligt dansk tegnsprog - fordi vi (udover at der er flere i familien der taler tegnsprog) mener det er logisk. Hendes far er ikke altid så konsekvent med tegnene, men jeg bruger dem for det meste.
De tegn vi bruger er:
Spise
Drikke
sut
lege
bamse
bog
bad
far
mor
missekat
hund
Danse
Synge
Hun forstår dem alle sammen, men bruger som sagt kun få endnu. Jeg har fået at vide at hun selv begynder at tage dem i brug efterhånden som hun føler behov for det.
Anmeld