Vi bruger babytegn med Freja på 8 måneder (vi startede da hun var 6 mdr.) og hun er tydeligt interesseret og MEGET opmærksom og smiler over hele hovedet når vi bruger tegnene. Hun er endnu ikke begyndt selv, andet end at hun sidder og laver håndstillingerne - vi har fået at vide at tegnene begynder at komme omkring 10 måneder.
Du skal være opmærksom på at der findes 2 forskellige sæt babytegn i Danmark. Et der er baseret på amerikansk tegnsprog og et der er baseret på dansk. Vi har valgt at Freja skal lære dansk - også fordi det ikke er forsimplede tegn eller lign., men rigtigt tegnsprog man bruger. Jeg har en døv kusine og flere i min familie taler tegnsprog, så det vil bare forvirre at tale et andet sprog.. iøvrigt mener jeg at hun er dansk, så hvorfor skulle hun lære et fremmed tegnsprog?
Jeg har researchet en del, og vi bruger DVD'en "Tal med tegn" der er lavet i samarbejde med Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation, der bl.a. også uddanner tegnsprogs tolke i Danmark. Det er en uddannet tolk der viser tegn på DVD'en og den er lavet så børnene kan se den.. Freja elsker den DVD.. hun er et stort grin når vi sætter den på og hun sidder og hviner og pludrer lykkeligt når hun ser den.
Den kan købes her:
http://www.kc.dk/default.aspx?pageId=23&action=details&productId=210. De har iøvrigt også kurser i babytegn.
Hvis du begynder at bruge tegn er det vigtigt at du er nogenlunde konsistent med det. Dvs. du vælger de tegn du vil lære dit barn og så bruger du dem altid i forbindelse med det ord. Ellers bliver de bare forvirrede, ligesom du selv ville blive hvis du prøvede at lære et fremmed sprog og læreren blev ved med at kalde den samme ting 2 forskellige ord. Hvis du synes det er besværligt, kan du bare vælge nogle få ord/begreber fx mad, drikke osv. i stedet for at prøve at lære barnet 40 tegn.
Vælger du et system baseret på dansk tegnsprog, kan du finde de ord og begreber du skal bruge på tegnsprog.dk - det er en alletiders online ordbog, der viser tegnene.
Held og lykke med det
Anmeld