Puha! Dyremishandling igen!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. april 2008

Louise mortil4

Bamseboet :D skriver:

det er bare så godt, at vi mennesker er så forskellige..
for hvor ville det dog være trist, hvis vi alle var ens.
Der skal være plads til os alle...
øko/ikke øko, tykke/tynde, store/små, By/land, kat/hund, bil/tog, osv osv...

hvis vi ikke var så forskellige...

-NØØØJ hvor ville det være kedelige at "diskutere" fx dette emne...

(H) knus til alle i skønne tøzer,

Ja det er dejligt at vi er forskellige og kan få en god diskution uden at det hele ender i kage, vi er heldigvis forskellige med forskellige meninger, hurra for det :D

Ja jeg er også glad for at jeg ikke er den eneste landbrugs arbejder her inde (H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2008

..

Nå, nu har jeg tænkt og tænkt, og nu svarer jeg alligevel, for som du selv skriver: "fordi det ligger mig så meget på sinde at jeg ikke kunne lade være at skrive mine synspunkter..."

Hvordan kan man se sig selv i øjnene når man har kastreret smågrise uden bedøvelse og i det hele taget har arbejdet i en svinestald? Håber da i det mindste at det var en stald hvor dyrene havde lidt mere end et frimærke at bevæge sig på?

Jeg ser det som et arbejde, og en nødvendighed at kasterere grisene... (ellers kan de kasseres når de kommer til slagteriet, og lugter grimt...) Det med bedøvelsen... ja som jeg sagde før... så synes jeg det er mere syndt at stresse dem to gange... Jeg har arbejdet med grise, som efter DIN mening nok har boet på et frimærke, men i mit sprog: løbestalden i båse, i drægtigheds stald (både løsgående, og i båse) Farestalden i alm farestier, klimastaldene de gamle etager og de alm. stor stier, slagtesvin og polte/gylte alm gruppe stier.... Jeg har ikke rigtig arbejdet med friland, og vil faktisk heller ikke gøre det, rissikoen for at komme til skade er størrer på fri land, og så KAN grisene faktisk godt hygge sig enormt når de er inden for... tro det eller la være... (JEG har set hvordan de hygger, når 3-4 søer går sammen i en fælles faresti... nøj hvor de hygger :D (-selv om de er blevet kasteret!!...)
- at se det som et arbejde, ja det er det selvfølgeligt også - det er det også at arbejde for læger uden grænser men derfor bliver de berørt alligevel..

At de glemmer hurtigt.. tja prøv at klip en tå af dit barn eller kastrerer din hund uden bedøvelse, de vil også glemme det men derfor gør du det ikke alligevel!! En gris er lige så intelligent som en hund så at de bliver behandlet på den måde er så skrækkeligt - prøv at opdrætte hunde som vi opdrætter grise og se et ramaskrig!!

Helt ærligt, så kan jeg ikke forstå hvad du mener... Der er en mening med at kasterere smågrisene... kan ikke se hvad meningen sku være at klippe en tå af mit barn (?)
Jeg ved godt at en gris er klog, faktisk så siger man, at den er klogere end hunden... Har selv haft et hygge hængebue svin :P
mht opdræt af hunde som svin, har jeg kun et spørgsmål.... Vil du spise en hundehvalp???? Det kan slet slet ikke samlignes!!

Jo, det kan godt sammenlignes.. Bare fordi du spiser en gris behøver den da ikke leve under kummerlige forhold! Nej jeg spiser ikke hundehvalpe men efter min mening behøver grisene som er lige så kloge som hunde sq da ikke ha det så meget dårligere bare fordi folk ikke syntes de er nuttede og fordi man tjener flere penge jo flere man stopper sammen. Lærer ALDRIG at forstå man kan se på et dyr som en ting og blive ligeglad - skræmmende syntes jeg

Ja, jeg er stor dyreven, adfærdsbehandler og har taget grønt bevis på en landbrugsskole. Jeg køber alt mit kød ude på landet hvor jeg kan se med egne øjne at dyrene har det godt, æggene hos naboen der har hønsene gående frit i haven og altid økomælk!

Jeg er også en stor dyre ven.
Jeg køber mit kød hos købmanden, ( griner lige for mig selv... når jeg ser din sætning: ...hvor jeg kan se med egne øjne at dyrene har det godt... Du ved ikke hvad der sker når dørene lukkes, og hvad med vaccinationer, foder osv osv.. Tror det er meget sjælden at, dyrene lever på en lyserød sky hele deres liv)
- Nej, det ved jeg ikke det har du fuldstændigt ret i. Men jeg prøver da i det mindste at gøre en forskel og jeg ved at dyrene jeg spiser har haft meget plads og har kunnet udøve en stor del af deres naturlige adfærd. Hvad der sker når jeg går hjem kan jeg naturligvis ikke vide, men jeg ved en hel del mere end hvis jeg havde købt en flæskesteg til 15 kr pr ½ kg i brugsen. Du behøver såmend ikke sidde og grine for dig selv, så naiv er jeg ikke at jeg tror de får en lille pude at sove på og at de har det som mine egne hunde men som sagt så har de pladsen og mulighederne for at udfolde sig.

Fritgående høns... Hmm tror ikke jeg skal fortælle dig, hvordan man fanger hønsne, og hvor meget man stresser dem..... (Har haft en kæreste der har arbejdet på en kyllinge farm/hønserri, og har selv hjulpet til.... -ved du man faktisk kan holde 10 høns på een gang???)
- Det behøver du ikke, jeg ved godt hvordan det foregår på en kyllingefarm - det er uhyggeligt at man tager 10 høns på en gang og at de er lavet sådan at de vokser så hurtigt at benene ikke kan følge med og de brækker. Har gået på gymnasiet m en hvis far har et hønseri, hader hader hader det og fatter simpelthen ikke hvordan nogen mennesker kan tage skyklapper på og arbejde sådan et sted, man må da være et følelseskoldt menneske uden empati for andre væsener? De æg jeg køber bliver lagt af naboens høns, de har 10 stk som går nede i haven og hygger sig - jeg kan se dem fra mit stuevindue..

-og så Økomælk.... LOL :)) Tror du køerne har det bedre, fordi de skal spise alt muligtder ikke er sprøjtet for lus og utøj??(- jeg drikker bare alm mini mælk...)

- Nej det tror jeg heller ikke men som der står skrevet: "Reglerne for medicinsk behandling af økologiske køer er langt skrappere end for konventionelle køer*. Desuden har økologiske køer adgang til et blødt leje at ligge på, daglig motion, og adgang til græsmarker om sommeren" - og det vil jeg gerne bidrage til. Så ja de har det bedre end alm køer.. Så meget ved du vist heller ikke LOL

Anmeld

9. april 2008

..

Forskelle mellem produktionen af økologisk og konventionel mælk
Økologisk Konventionelt
Krav om miljøvenligt økologisk foder Ja Nej
Gensplejset foder tilladt Nej Ja
Krav om mælkefodring af kalve Ja Nej
Skrappe krav til medicinering * Ja Nej
Krav om daglig motion Ja Nej
Krav om afgræsning om sommeren Ja Nej
Krav om at kalves suttebehov dækkes Ja Nej
Krav om at køerne kan ligge blødt Ja Nej

Blot til info :)

Anmeld

9. april 2008

..

Hmm.. Det skema virkede ikke her.. Kan ses på : http://www.ecofoods.dk/fakta_maelk.htm
Økologisk Konventionelt

Anmeld

9. april 2008

Bamseboet :D

Macrolf skriver:

Hmm.. Det skema virkede ikke her.. Kan ses på : http://www.ecofoods.dk/fakta_maelk.htm
Økologisk Konventionelt

kik øverst på side 3... det er den jeg har sat ind.... ;) men som mlbrydegaard også skriver: Hvis man forestiller sig at et økologisk dyr flyver rundt på en sky og har det i og åhh så godt, så sys jeg måske det er et lidt forkert billede, jo der er krav der skal opfyldes, men i mange tilfælde bliver de også brugt i en konventionel besætning, og fordi reglerne er der, derfor er det ikke sikkert at dyret har det meget bedre.

Anmeld

9. april 2008

..

Sorry.. Det havde jeg ikke set..

Anmeld

9. april 2008

Bamseboet :D

det er bar ok ;)

Anmeld

9. april 2008

Louise mortil4

Macrolf skriver:
Har gået på gymnasiet m en hvis far har et hønseri, hader hader hader det og fatter simpelthen ikke hvordan nogen mennesker kan tage skyklapper på og arbejde sådan et sted, man må da være et følelseskoldt menneske uden empati for andre væsener?

Ja undskyld mig, men jeg bliver altså lidt små sur når jeg bliver kaldt for følelses koldt menneske bare fordi jeg arbejder i en svinestald >(. Det kan godt være du mener det, men hvis du har nogensom helst form for er faring fra en svinestal, så er du jo ikke selv en skid bedre, da du jo har grønt bevis. Hvor længe siden er det du blev færdig?? Der er sket så meget for at forbedre dyrenes velfærd bare siden efter jeg blev uddannet i 04. Som jeg har skrevet før så kan jeg godt leve med at kasterere grisen i de ca 30 sek det tager at kasterere en gris, jeg har sværre ved at leve med de følger der kommer efter at skulle til at bedøve grisen også, for det er ikke bare at bedøve den, det må du også selv vide hvis du har været på en svine farm. Skal vi så også til at give den smertestillende 3 gange om dagen i 3-5 dage for at være helt ikker på at den bliver behandlet som vores kæledyr, så er det da først folk begynder at råbe op om at vi i landbruget bruger alt for meget medicin, og om hvor farligt det er. Så kører møllen igen. Jeg ser ikke mig selv som et føfølelseskoldt menneske, netop fordi jeg på mange måder gør dyrenes liv lettere og mere naturligt, også i forbindelse med kasteration.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.