Puha! Dyremishandling igen!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2008

Bamseboet :D

Forskelle mellem produktionen af økologisk og konventionel mælk

Økologisk Konventionelt
Krav om miljøvenligt økologisk foder Ja Nej
Gensplejset foder tilladt Nej Ja
Krav om mælkefodring af kalve Ja Nej
Skrappe krav til medicinering Ja Nej
Krav om daglig motion Ja Nej
Krav om afgræsning om sommeren Ja Nej
Krav om at kalves suttebehov dækkes Ja Nej
Krav om at køerne kan ligge blødt Ja Nej

se mere her: http://www.ecofoods.dk/fakta_maelk.htm

Kan desværre ikke fortælle SÅ meget om køer, da jeg har speciale i svin....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2008

ivfmarie

Bamseboet :D skriver:

...JEG har set hvordan de hygger, når 3-4 søer går sammen i en fælles faresti... nøj hvor de hygger :D (-selv om de er blevet kasteret!!...

Øhhh - nu er jeg ikke uddannet på landet, meeeen er der er vist noget her der ikke stemmer? ;)

Anmeld

8. april 2008

:)) LOL he he ja ja UNDSKYLD det er smågrisene der er blevet kastereret..... :)) sorry fik vist lige skrevet lidt forkert fnis...

Hellle
-der dog aldrig har kastereret en fuldvoksen so :D

Anmeld

8. april 2008

Juniors mor

og så Økomælk.... LOL Tror du køerne har det bedre, fordi de skal spise alt muligtder ikke er sprøjtet for lus og utøj??(- jeg drikker bare alm mini mælk...)

Det kan godt være, at det er mig der er helt forkert på den, men grunden til at folk vælger at spise og drikke økologisk er vel ikke udelukkende fordi de mener at dyrene skal have det godt. Det er vel i lige så høj grad, fordi de ikke selv ønsker at indtage rester af div. sprøjtegifte som kan virke hormonforstyrende og kræftfremkaldende..... Eller er det mig der er helt forkert på den???

Helle

Anmeld

8. april 2008

Louise mortil4

Jeg giver ikke en hujende papfis for økologi, der bliver snyt lige så meget på det område, som der bliver snyt med ting i chauffør branchen, så her køber vi ikke økologisk da vi lige så godt kan købe konventionelt da det i mange tilfælde er samme kvalitet, den økologiske er bare dyere. At side stille produktionsdyr med vores egne børn eller kæledyr, det kan man ikke sammenligne med. Men jo da jeg startede i lære sys jeg også det var barsk at skulle kasterere, men med tiden gjorde jeg erfaringer der idag gør at jeg sys det er mere humant at lave et 4 hurtige snit i grisen der tager 30 sek for en der er god til det end at udsætte smågrisen for den pine det er at skulle bedøves, stresses meget mere, og i det hele taget en hårdere omgang for grisen end den jeg gør ved den. Hvis man forestiller sig at et økologisk dyr flyver rundt på en sky og har det i og åhh så godt, så sys jeg måske det er et lidt forkert billede, jo der er krav der skal opfyldes, men i mange tilfælde bliver de også brugt i en konventionel besætning, og fordi reglerne er der, derfor er det ikke sikkert at dyret har det meget bedre.

Knus Louise- der ikke tror på økologi.

Anmeld

8. april 2008

Loggidut

hmmmm, her vælger jeg lige at springe over...for jeg har ikke en hujende fisende fornemmelse for hvad økologi i grunden er for noget, jeg køber det ikke, jeg indtager det ikke...men det har kun noget med prisen at gøre...overhovedet ikke andet, som jeg skrev tidligere, så ruller æggene lige fra transportbåndet og ned i min fede kæft...og jeg tænker ikke mere over det, og ikke fordi jeg ikke vil det, men fordi jeg slet ikke kan finde ud af hvordan vi vender vores ret syge samfund...

jeg ville ønske vi var tilbage i de gode gamle dage, hvor koen gik på marken, og grisen i stien...og hønsene på gårdspladsen, men som en af jeg skriver...så stresser man også hønsene når de skal indgfanges....hmmmm....

jeg syntes virkelig det er en svær situation, for vores dyr skal da for fanden have det godt, men så lang tid vi ikke kan finde til enighed (og her mener jeg hele danmark) om hvad "godt " betyder...så finder vi aldrig en løsning...

det jeg dog ikke kan lide er, at man kan bestemme så voldsom over bestandigheden af dyr,,,altså at det nu er menneskerne som har overtaget Vor herres plads...hmmm,

aj jeg ved slet ikke hvad jeg egentlig mener, for jeg kan godt se de forskellige synspunkter, men er bange for jeg har for lidt forstand på noget af det her til at komme med min mening !
dog syntes jeg det er fedt man kan snakke om problemerne uden at vride halsen om på modparterne...!

Anmeld

9. april 2008

mlbrydegaard skriver:

Jeg giver ikke en hujende papfis for økologi, der bliver snyt lige så meget på det område, som der bliver snyt med ting i chauffør branchen, så her køber vi ikke økologisk da vi lige så godt kan købe konventionelt da det i mange tilfælde er samme kvalitet, den økologiske er bare dyere. At side stille produktionsdyr med vores egne børn eller kæledyr, det kan man ikke sammenligne med. Men jo da jeg startede i lære sys jeg også det var barsk at skulle kasterere, men med tiden gjorde jeg erfaringer der idag gør at jeg sys det er mere humant at lave et 4 hurtige snit i grisen der tager 30 sek for en der er god til det end at udsætte smågrisen for den pine det er at skulle bedøves, stresses meget mere, og i det hele taget en hårdere omgang for grisen end den jeg gør ved den. Hvis man forestiller sig at et økologisk dyr flyver rundt på en sky og har det i og åhh så godt, så sys jeg måske det er et lidt forkert billede, jo der er krav der skal opfyldes, men i mange tilfælde bliver de også brugt i en konventionel besætning, og fordi reglerne er der, derfor er det ikke sikkert at dyret har det meget bedre.

Knus Louise- der ikke tror på økologi.

hvor er jeg glad for at du er herinde... (H)rart at være to landbrugs mennesker her inde, som ved hvordan det foregår i virkeligheden....

Kan kun give dig ret i det med økologi...

Anmeld

9. april 2008

Astrid P

Bamseboet :D skriver:

hvor er jeg glad for at du er herinde... (H)rart at være to landbrugs mennesker her inde, som ved hvordan det foregår i virkeligheden....

Kan kun give dig ret i det med økologi...

Det er muligt at jeg lever i en naiv fantasiverden, men jeg vælger nu stadig at tro på, at jeg ved at vælge økologiske varer, er med til at gøre mit for en bedre og mere bæredygtig produktion. Jeg vælger også at tro på at det er godt for mig og min familie at vælge madvarer som ikke indeholder konstige væksthormoner, stråforkortere, sprøjtegifte, hormonforstyrrende stoffer og andre grimme ting.
KH Astrid, som på ingen måde er religiøs i min holdning til økologi, og har overhovedet ikke råd til at købe øko hver gang. Men jeg vælger at stræbe efter at købe øko når det handler om de basisvarer vi bruger mest af, så som mælk, brød, kartofler, mel, gryn, grøntsager og en del frugt (især appelsiner).

Anmeld

9. april 2008

Astrid P

konstige?

jeg mener naturligvis kunstige...

Anmeld

9. april 2008

det er bare så godt, at vi mennesker er så forskellige..
for hvor ville det dog være trist, hvis vi alle var ens.
Der skal være plads til os alle...
øko/ikke øko, tykke/tynde, store/små, By/land, kat/hund, bil/tog, osv osv...

hvis vi ikke var så forskellige...

-NØØØJ hvor ville det være kedelige at "diskutere" fx dette emne...

(H) knus til alle i skønne tøzer,

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.