Føler mig Misbrugt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.632 visninger
58 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. marts 2016

Anonym trådstarter

Jeg er så ked af det. 

For 1/2 år siden brugte min mand, over 10.000 kr på spil (samme spil) over en kort periode. Var utrolig large og tilgav ham og nå ja godtog hans forklaring om misforståelse af valuta osv og tilgav. Han lovede ikke at gøre det igen. Allerede i jan brugte han så ca 1000kr og blev så såret. Vi snakkede det igennem, for ca 2 uger siden viste det sig så at han af 2 omgange indenfor få dage havde gjort det igen, sammenlagt ca 1500kr han lovede mig og banken at det var slut ellers ville vi få hævekort, hvilket er meget problematisk da meget tøj til børnene osv køber jeg meget billigt i udlandet. 

Nu kom han så og sagde, som om det intet problem var at han har brugt 150kr og for mig er jeg ligeglad med beløbet( er glad for det ikke er mere) men er så såret og skuffet over han har brudt sit løfte. Er så ked af det 

han lægger den over på mig, og er fornærmet over han nu åbenbart ikke må bruge penge, men sammenlagt er der siden efteråret brugt over 13.000 kr til det dumme spil 

var det ikke for hus og børn havde jeg nok valgt en periode at flytte og så se hvor vores ægteskab var på vej hen, men vi har været sammen 10 år og smider jeg jo heller ikke bare væk

har ikke hidset mig op og synes jeg har taget det pænt, og er bare så ked af det.  Føler han pludselig er ved at ændre sig og gør mig bange i forhold til vores fremtid og det her er bare meget at rumme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2016

Anonym

Puha, det lyder til at du har taget det pænt, jeg var flejnet fuldstændigt skråt. 

Min kæreste har engang gjort noget lignende, han brugte ikke penge på et spil, men noget andet (ved ikke hvad) og pengene var ikke hans egen, så vi stod nogen gange en hel måned uden penge fordi han skulle betale tilbage (og det er selvfølgelig forståeligt), hold nu op jeg havde bare lyst til at sparke ham af helveds til. 

Jeg ved ikke om han er blevet bedre som sådan, men pt har han ikke muligheden for at gøre sådan noget - heldigvis! 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonymor

Kære du,

Har du og i overvejet, om han lider af eller er begyndt at udvikle ludomani? Altså afhængighed af spil og håbet om belønning? For det lyder som meget karakteristisk ludomani-adfærd. Og hvis han har udviklet ludomani, har han brug for behandling. Han kan ikke bare stoppe, fordi han lover det. For han er afhængig. 

I 2013 blev ludomani optaget i det amerikanske diagnosesystem som en adfærdsmæssig afhængighed, placeret i samme kategori som stof og alkoholmisbrug. Der er mange mekanismer der opretholder lidelsen, og faktisk har nye studier vist ændringer i hjernen. Kort fortalt har man blandt andet fundet at kontrollen af spiladfærden i starten styres af et hjerneområde, hvor man har bevidst kontrol. Efterhånden som afhængigheden udvikles, overgår kontrollen til et område af hjernen, der er uden for bevidst kontrol, og så bliver spiladfærden kompulsiv og uden for den syges kontrol.

Man ser samme hjerneændringer hos kokainmisbrugere. Jeg siger det ikke for at skræmme, for det kan behandles. Men for at sige, at hvis han har udviklet ludomani, så skal du afgøre med dig selv (og med din mand, han skal jo ønske behandling) om du vil kæmpe for det. For det ER en sygdom, det er en adfærd han ikke kan styre uden hjælp, og der vil med ret stor sandsynlighed ske tilbagefald. 

Det er ikke sikkert det er det - men det var det første der dukkede op i mine tanker, da jeg læste dit indlæg. 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er så ked af det. 

For 1/2 år siden brugte min mand, over 10.000 kr på spil (samme spil) over en kort periode. Var utrolig large og tilgav ham og nå ja godtog hans forklaring om misforståelse af valuta osv og tilgav. Han lovede ikke at gøre det igen. Allerede i jan brugte han så ca 1000kr og blev så såret. Vi snakkede det igennem, for ca 2 uger siden viste det sig så at han af 2 omgange indenfor få dage havde gjort det igen, sammenlagt ca 1500kr han lovede mig og banken at det var slut ellers ville vi få hævekort, hvilket er meget problematisk da meget tøj til børnene osv køber jeg meget billigt i udlandet. 

Nu kom han så og sagde, som om det intet problem var at han har brugt 150kr og for mig er jeg ligeglad med beløbet( er glad for det ikke er mere) men er så såret og skuffet over han har brudt sit løfte. Er så ked af det 

han lægger den over på mig, og er fornærmet over han nu åbenbart ikke må bruge penge, men sammenlagt er der siden efteråret brugt over 13.000 kr til det dumme spil 

var det ikke for hus og børn havde jeg nok valgt en periode at flytte og så se hvor vores ægteskab var på vej hen, men vi har været sammen 10 år og smider jeg jo heller ikke bare væk

har ikke hidset mig op og synes jeg har taget det pænt, og er bare så ked af det.  Føler han pludselig er ved at ændre sig og gør mig bange i forhold til vores fremtid og det her er bare meget at rumme 

Hvor kan jeg virkelig godt følge dig!! 

Jeg står i næsten samme situration.. 

Min mand har de sidste 6 mdr brugt Rigtig mange penge på et bestemt spil (går jeg ud fra?) men han nægter at han bruger penge på spil 

Det eneste jeg kan se, er at der på vores konto blir trukket til 'iTunes...'.. Og tit de samme beløber over 100 kr! 

Han siger at banken ikke kan fortælle hvad pengene er brugt på, så derfor kan pengene ikke betales tilbage.. Hm! 

Samtidig med må jeg ikke tjekke hans mobil for køb..? 

Jeg ved at min mand spiller rigtig meget (han ved det osse selv) men jeg er bare så gal over at han skjuler at han bruger penge. 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Kære du,

Har du og i overvejet, om han lider af eller er begyndt at udvikle ludomani? Altså afhængighed af spil og håbet om belønning? For det lyder som meget karakteristisk ludomani-adfærd. Og hvis han har udviklet ludomani, har han brug for behandling. Han kan ikke bare stoppe, fordi han lover det. For han er afhængig. 

I 2013 blev ludomani optaget i det amerikanske diagnosesystem som en adfærdsmæssig afhængighed, placeret i samme kategori som stof og alkoholmisbrug. Der er mange mekanismer der opretholder lidelsen, og faktisk har nye studier vist ændringer i hjernen. Kort fortalt har man blandt andet fundet at kontrollen af spiladfærden i starten styres af et hjerneområde, hvor man har bevidst kontrol. Efterhånden som afhængigheden udvikles, overgår kontrollen til et område af hjernen, der er uden for bevidst kontrol, og så bliver spiladfærden kompulsiv og uden for den syges kontrol.

Man ser samme hjerneændringer hos kokainmisbrugere. Jeg siger det ikke for at skræmme, for det kan behandles. Men for at sige, at hvis han har udviklet ludomani, så skal du afgøre med dig selv (og med din mand, han skal jo ønske behandling) om du vil kæmpe for det. For det ER en sygdom, det er en adfærd han ikke kan styre uden hjælp, og der vil med ret stor sandsynlighed ske tilbagefald. 

Det er ikke sikkert det er det - men det var det første der dukkede op i mine tanker, da jeg læste dit indlæg. 

Har selv tænkt tanken men det er ikke den slags spil, for han kan ikke vinde noget. Det er på et mobilspil, hvor man så køber nogle bonusser så man kan bygge ting hurtigere osv så forstår det ikke helt 

men er bekymrende han er begyndt at vende den mod mig, og gør mig til synderen  

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvor kan jeg virkelig godt følge dig!! 

Jeg står i næsten samme situration.. 

Min mand har de sidste 6 mdr brugt Rigtig mange penge på et bestemt spil (går jeg ud fra?) men han nægter at han bruger penge på spil 

Det eneste jeg kan se, er at der på vores konto blir trukket til 'iTunes...'.. Og tit de samme beløber over 100 kr! 

Han siger at banken ikke kan fortælle hvad pengene er brugt på, så derfor kan pengene ikke betales tilbage.. Hm! 

Samtidig med må jeg ikke tjekke hans mobil for køb..? 

Jeg ved at min mand spiller rigtig meget (han ved det osse selv) men jeg er bare så gal over at han skjuler at han bruger penge. 

Forstår dig og man bliver jo magtesløs  

Anmeld Citér

28. marts 2016

Rauw

Jeg er selv gået fra min eks fordi han er ludoman. Han nåede så at blive tilgivet mange gange, og bruge over 150 tusind i løbet af et par år tiltrods for han selv var på kh- så det var mine penge han bare smed i kloakken. Jeg måtte sælge arvestykker og børnenes legetøj nogle måneder for at putte mad på bordet og beholde tag over hovedet. Tilsidst var min kærlighed og respekt erstattet af frygt og foragt for ham. Han tømte også sønnens dåbskonto. Du bliver nødt til enten at få noget hjælp til ham via læge og kommunen. Eller at forlade ham, for det kan ende så grimt hvis du bare bliver ked af det og handlingslammet og tror på hans løgne om at stoppe. De stopper sgu ikke. 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Newsence

Det lyder som om han har et problem.. Du skal se det som en afhængighed præcis som tig han stoffer.. Man stopper ikke bare fra dag til dag.. Man skal have prof. Hjælp.. Måske var det en ide at han kun fik hævekort.. Men kan godt forstå din skuffelse men måden du skriver han reagere på lyder meget som en der er dybt afhæning.. Han forsøger at give dig dårlig samvittighed så han kan spille. Ikke fordi han er ond men fordi han bliver ædt op inde fra af sin afhæninghed.. 

Jeg ville få ham til prof hjælp og så ville jeg tage et møde i banken hvor I for en periode begrænser hans adgang til jeres midler. Evt at han får kontanter hver uge til forbrug. Men det kræver han selv indser at han har et problem.. Så du må have en god snak med ham hvor du uden at fordømme fortæller ham at du er bekymret både for ham men også for jeres fremtid.. Undgå at pege fingre det vil han stejle på.. Kontakt evt et center for spille misbrug og få nogle råd til hvordan du tager snakken bedst muligt 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonym trådstarter

Rauw skriver:

Jeg er selv gået fra min eks fordi han er ludoman. Han nåede så at blive tilgivet mange gange, og bruge over 150 tusind i løbet af et par år tiltrods for han selv var på kh- så det var mine penge han bare smed i kloakken. Jeg måtte sælge arvestykker og børnenes legetøj nogle måneder for at putte mad på bordet og beholde tag over hovedet. Tilsidst var min kærlighed og respekt erstattet af frygt og foragt for ham. Han tømte også sønnens dåbskonto. Du bliver nødt til enten at få noget hjælp til ham via læge og kommunen. Eller at forlade ham, for det kan ende så grimt hvis du bare bliver ked af det og handlingslammet og tror på hans løgne om at stoppe. De stopper sgu ikke. 

Min eks var ludoman og mistede også mange penge dengang og havde en gæld på 60.000 pga ham jeg betalte ned. Men er i tvivl om det hører under ludomani når det "bare er fordele" han køber i et mobil spil 

Anmeld Citér

28. marts 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Har selv tænkt tanken men det er ikke den slags spil, for han kan ikke vinde noget. Det er på et mobilspil, hvor man så køber nogle bonusser så man kan bygge ting hurtigere osv så forstår det ikke helt 

men er bekymrende han er begyndt at vende den mod mig, og gør mig til synderen  

Jamen så kan det lige så vel være spil afhængighed. Det er man ved at forske i lige nu, og det bliver formentlig optaget som officiel diagnose næste gang diagnosesystemet opdateres, da man også her ser mange af de samme handlinger og ændringer i hjernen.. Uanset hvad er det jo tydeligvis ude af kontrol, han kan ikke stoppe sig selv. Og jeg synes du skal tale med ham om at søge hjælp - når i er derude hvor banken er inde over, er det alvorligt, og han har ikke kunne stoppe af egen fri vilje. Du kan ikke blive ved at give chancer, det har ikke virket, og han risikerer at kuldsejle jeres økonomi.

Prøv at tage den snak. Forklar ham om dine bekymringer, men på en kærlig og omsorgsfuld måde, hvor du holder bolden på din halvdel. Lad være at angrib og anklage, for vi mennesker går som regel i forsvar, når vi mødes på den måde. Og så kommer du ingen steder med det. Er du klar på at støtte ham hvis han skal have hjælp udefra? For så kan du jo sige til ham, at du har tænkt på at "VI har brug for hjælp for at VI kan komme igennem det sammen". Men så skal du også være sikker på, at du vil gøre hvad du kan for at støtte ham gennem processen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.