Kære du,
Har du og i overvejet, om han lider af eller er begyndt at udvikle ludomani? Altså afhængighed af spil og håbet om belønning? For det lyder som meget karakteristisk ludomani-adfærd. Og hvis han har udviklet ludomani, har han brug for behandling. Han kan ikke bare stoppe, fordi han lover det. For han er afhængig.
I 2013 blev ludomani optaget i det amerikanske diagnosesystem som en adfærdsmæssig afhængighed, placeret i samme kategori som stof og alkoholmisbrug. Der er mange mekanismer der opretholder lidelsen, og faktisk har nye studier vist ændringer i hjernen. Kort fortalt har man blandt andet fundet at kontrollen af spiladfærden i starten styres af et hjerneområde, hvor man har bevidst kontrol. Efterhånden som afhængigheden udvikles, overgår kontrollen til et område af hjernen, der er uden for bevidst kontrol, og så bliver spiladfærden kompulsiv og uden for den syges kontrol.
Man ser samme hjerneændringer hos kokainmisbrugere. Jeg siger det ikke for at skræmme, for det kan behandles. Men for at sige, at hvis han har udviklet ludomani, så skal du afgøre med dig selv (og med din mand, han skal jo ønske behandling) om du vil kæmpe for det. For det ER en sygdom, det er en adfærd han ikke kan styre uden hjælp, og der vil med ret stor sandsynlighed ske tilbagefald.
Det er ikke sikkert det er det - men det var det første der dukkede op i mine tanker, da jeg læste dit indlæg.
Anmeld
Citér