Føler mig Misbrugt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. marts 2016

Anonym

jeg var meget afhængig af et mobil spil. man kunne ikke vinde noget, men købe fordele og "evner" for at nå længere i spillet

det startede hyggeligt, men pludselig en økonomisk byrde og jeg brugte alt min fritid (efter børnene var puttet, på wc, pause i madlavning osv) blev brugt på en bane eller 2 i spillet. 

jeg startede i psykolog behandling. mit bunde i jeg har mistet et barn og aborteret 5 gange, så jeg havde virkelig brug for at være god til noget, brug for at kunne løse problemer. og jeg havde brug for kontrollen, for i mit eget liv var alt kaos. 

det er en afhængighed og man har brug for hjælp til at komme ud af det 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2016

Anonymor

Skouboe skriver:

Jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at det er ludomani eller afhængighed han har - er han meget stresset? Spil kan også være en flugt fra en verden man ikke lige orker at forholde sig til (især når du også nævner at han bruger meget tid på MMORPG), og pengene han har brugt, er en måde at fortsætte flugten på. Overspringshandlinger er faktisk et klassisk symptom på stress.

Hvis det er tilfældet, så tror jeg snarere at det drejer sig om at finde en anden måde at håndtere verden på, og prøve at få løst nogle af de ting, der gør at han føler behovet.

Jeg har skrevet lidt om det - sådan i forbifarten -  i sidste del af det her blogindlæg, hvis det har interesse:

http://skouboes.blogspot.dk/2015/12/fordelen-ved-ulempen.html 

Men afhængighed bunder jo netop ofte i en flugt fra noget andet, gerne en følelsesmæssig tilstand..

Anmeld Citér

30. marts 2016

Skouboe

Anonymor skriver:

Men afhængighed bunder jo netop ofte i en flugt fra noget andet, gerne en følelsesmæssig tilstand..

Det er jeg ikke enig i, selvom jeg sagtens kan se at resultatet er det samme.

Afhængighed er noget du gerne vil hen til, flugt er noget du gerne vil væk fra. Der er måske ikke den vilde forskel i praksis, men mekanismerne er forskellige og der er antageligvis også forskel på hvordan de behandles.

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonymor

Skouboe skriver:

Afhængighed er noget du gerne vil hen til, flugt er noget du gerne vil væk fra. Der er måske ikke den vilde forskel i praksis, men mekanismerne er forskellige og der er antageligvis også forskel på hvordan de behandles.

Det er jeg meget uenig i. Og jeg taler ikke af uvidenhed - jeg har pt et seminar på studiet om netop afhængighed (neurologisk perspektiv) med undervisning af psykolog der forsker i afhængighed og har udgivet forskningslitteratur om samme - ikke for at lyde hoven, det er bare vigtigt for mig at understrege, at det ikke bare er noget jeg tror.

Når en afhængighed opstår er adfærden meget ofte til at begynde med et resultat af en flugt fra noget psykisk - efterhånden får adfærden lov at fylde mere og mere, og der sker et skift i de områder af hjernen der medierer adfærden. I starten er der tale om et område der er under bevidst kontrol, men så overgår det til et område der er uden for bevidst kontrol, hvilket gør adfærden 'tvungen' og kompulsiv. 

Så de følelsesmæssige tilstande fungerer ofte som katalysator (noter: jeg skriver ikke altid!), men adfærden bliver så på et tidspunkt kompulsiv. Og når man når dertil, kan både steder man forbinder med afhængigheden (venner man plejer at spille med) udløse en trang efter at spille, men de følelsesmæssige tilstande man typisk har været under kan også udløse trangen. Fx ked af det hed, frustration, angst..

Jeg håber ikke, at jeg lyder helt vildt bedrevidende, det er ikke min hensigt. Det et bare en virkelig vigtig faktor i forhold til afhængighed, som ofte overses..

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonymor

Skouboe skriver:

Et af de diagnostiske kriterier for ludomani er faktisk:

5. Often gambles when feeling distressed (e.g., helpless, guilty, anxious, depressed)

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Har nu snakket med dem ved centeret for ludomani, og han er ikke ludoman, fordi det ikke er gevinst givende spil, ifølge hende og behandling var ikke muligt. Snakkede derefter med ludomani linjen, og han er ikke ludoman men der er nogle ting jeg kan arbejde med, for at se om der er nogle ting under opsejling, pga nogle bekymrings punkter og at vi bliver enige om et sæt regler og skriver dem ned. 

Samtidig fik jeg utrolig meget ros for min tackling af det hele og min støtte til ham, og at det var vigtigt vi ikke lavede et problem ud af noget som måske ikke var et problem. Så har nu nogle værktøjer at gå videre med, da det var bedre løsning, da en desideret behandling ikke er der han er, og det var vigtigt jeg ikke fik presset skyld over ham, men hvordan vi kan snakke  om det så han føler han kan åbne sig  

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Et af de diagnostiske kriterier for ludomani er faktisk:

5. Often gambles when feeling distressed (e.g., helpless, guilty, anxious, depressed)

Har snakket med 2 forskellige instanser som begge soger, at det ikke er ludomani, se evt mit svar ovenfor til skouboe 

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Har snakket med 2 forskellige instanser som begge soger, at det ikke er ludomani, se evt mit svar ovenfor til skouboe 

Det var et svar til en generel debat om afhængighed mellem Skouboe og jeg

Anmeld Citér

30. marts 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Det var et svar til en generel debat om afhængighed mellem Skouboe og jeg

Okay, mig som nok misforstod dialogen så 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.