Kære du
Det din sundhedsplejerske blandt andet kan hjælpe dig med, at at give dig noget vejledning i forhold til to konkrete måder at sikre dit lidt aflastning til dine problemer:
1. Du skal have mere søvn: Derfor er du nødt til at lære at ligge dig og tage en lur i løbet af dagen, når baby sover. Det er helt logisk at du ikke kan hænge sammen på afbrudt nattesøvn alene - og har i mine øjne ikke nødvendigvis noget med en fødsels-depression at gøre. Det ville vi andre også drukne i over en længere periode.
2. Du skal aflastes: Derfor er du nødt til at arbejde med at turde overdrage baby til en anden. Det er lige meget om det er far, veninde, eller mor, men det bliver kun bedre når du lærer at bede om hjælp og får arbejdet med ikke at stresse over at være væk. Start i det små, så du kan få et bad, eller bare smide benene op et øjeblik.
Ovenstående er nemmere skrevet end gjort, det er jeg klar over. Men når jeg læser alt det du skriver, ser jeg intet underligt i at du er ved at knække sammen under de nuværende "rutiner". Du bliver nødt til at undersøge, om ikke løsningen ligger i noget så "simpelt" som ovenstående.
Glem for en stund alle forklaringer på hvorfor det ikke kan lade sig gøre (mors mand er syg, veninder arbejder meget, du tør ikke sove, osv.) - prøv nu bare at gøre det alligevel og se om det rent faktisk ikke var lige præcis dét der skulle til for at du kunne klare det hele lidt igen.
Held og lykke med det hele - det bliver bedre!
Anmeld
Citér