12 uger: Ikke megen øjenkontakt eller leg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.979 visninger
40 svar
75 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. februar 2016

Thp

Jeg er meget bekymret for min dreng på 12 uger. Jeg føler ikke, hans udvikling er, hvor den skal være. Han rækker ikke ud efter ting, og han er heller ikke synderligt interesseret i legetøj eller hans aktivitetstæppet. Her ligger han egentlig bare og stirrer forbi legetøjet på bøjlen. Herudover undgår han øjenkontakt. Der er tidspunkter, hvor jeg kan fange hans blik. Men det er sjældent og måske kun et par gange om dagen. Han pludrer heller ikke eller griner. I det hele taget virker han ikke som om, han kan bruge mit selskab til særlig meget.

han smiler dog en gang imellem og virker til at have det godt. Han sover en smule uroligt for tiden, men ikke ud over, hvad der er at forvente af en baby. 

Jeg er blevet meget bekymret for, hvad dette kan være et tegn på- og for hvorvidt, det er noget vi kan rette op på. Er der nogen, der har erfaringer, der ligner dette?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2016

Sedigfor

Har desværre ikke nogle erfaring da min datter næsten kunne det hele fra hun kom til verden men vil klart sige at du måske skal have fat i din sp eller lægen (:

Anmeld Citér

14. februar 2016

Anonym

brevkassen-35686 skriver:

Jeg er meget bekymret for min dreng på 12 uger. Jeg føler ikke, hans udvikling er, hvor den skal være. Han rækker ikke ud efter ting, og han er heller ikke synderligt interesseret i legetøj eller hans aktivitetstæppet. Her ligger han egentlig bare og stirrer forbi legetøjet på bøjlen. Herudover undgår han øjenkontakt. Der er tidspunkter, hvor jeg kan fange hans blik. Men det er sjældent og måske kun et par gange om dagen. Han pludrer heller ikke eller griner. I det hele taget virker han ikke som om, han kan bruge mit selskab til særlig meget.

han smiler dog en gang imellem og virker til at have det godt. Han sover en smule uroligt for tiden, men ikke ud over, hvad der er at forvente af en baby. 

Jeg er blevet meget bekymret for, hvad dette kan være et tegn på- og for hvorvidt, det er noget vi kan rette op på. Er der nogen, der har erfaringer, der ligner dette?

Min søn blir 8 uger imorgen, han er heller ikke ret god til øjenkontakt, og er først inden for de sidste dage begyndt at smile.

Jeg har idag, VIRKELIG gået all in, hvergang han har slået øjnene op har jeg nærmest fløjet hen til liften, og snakket og vendt mig med hans hoved, og det har altså hjulpet..
Nu kæmper vi videre med det, og så håber jeg selv at det bliver bedre. Øjenkontakt er noget af det vigtigste 

Anmeld Citér

14. februar 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Snak med Sp om det, og lad hende vurdere om det er bekymrende....

Anmeld Citér

14. februar 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Min søn blir 8 uger imorgen, han er heller ikke ret god til øjenkontakt, og er først inden for de sidste dage begyndt at smile.

Jeg har idag, VIRKELIG gået all in, hvergang han har slået øjnene op har jeg nærmest fløjet hen til liften, og snakket og vendt mig med hans hoved, og det har altså hjulpet..
Nu kæmper vi videre med det, og så håber jeg selv at det bliver bedre. Øjenkontakt er noget af det vigtigste 

Jeg vil altså ikke anbefale at tvinge øjenkontakt ned over en baby. Når de vender hovedet væk er det fordi de er mætter

Anmeld Citér

14. februar 2016

Anonym

Sprit25 skriver:

Jeg vil altså ikke anbefale at tvinge øjenkontakt ned over en baby. Når de vender hovedet væk er det fordi de er mætter

Det er heller ikke det jeg mener, men altså prøve at følge hans hoved.. Jeg kan godt se hvornår nok er nok

Anmeld Citér

14. februar 2016

A-1995

Det kunne have været mig der havde skrevet det indlæg. Jeg har en på 12 uger som er fuldstændig ligesom din.

vi har OUH inde over - skriver lige lidt mere uddybende i aften når jeg har bedre tid ☺️

Anmeld Citér

14. februar 2016

Anonymor

Sedigfor skriver:

Har desværre ikke nogle erfaring da min datter næsten kunne det hele fra hun kom til verden men vil klart sige at du måske skal have fat i din sp eller lægen (:

Er det ikke lidt mangel på situationsfornemmelse at skulle understrege hvor (usandsynligt) tidligt dit barn kunne de ting, som TS bekymrer sig over hendes barn ikke kan?

Du kunne jo nøjes med at skrive, at du synes hun skulle kontakte en fagperson hvis hun er bekymret.

Anmeld Citér

14. februar 2016

Dig, mig og vores små prinsesser <3

Profilbillede for Dig, mig og vores små prinsesser <3
Alt hvad jeg ytre herinde ønsker jeg bliver herinde :)
Anonym skriver:

Det er heller ikke det jeg mener, men altså prøve at følge hans hoved.. Jeg kan godt se hvornår nok er nok

Som en anden skriver.  Hvis barnet vender hovedet væk er det fordi de er mættet. Så skal man ikke bare følge med hovedet rundt. De skal nok vende hovedet når de er klar igen  

(Det er ikke for at være negativ eller noget.)

Til ts: jeg ville nok som de andre siger også tage fat i din sundhedsplejerske.  Hun kan både se og og barnet. Og vurdere om der er noget i vejen hvilket jeg selvfølgelig ikke håber der er. 

Derudover skal du altid huske at børn udvikler sig meget forskelligt. Nogen lære f.eks. at gå inden de er et. Andre lære det inden de er to. Nogle lære tidlig at snakke andre sent. 

Det kommer meget an på hvad det lige er der fanger interessen  

Anmeld Citér

14. februar 2016

lineog4

brevkassen-35686 skriver:

Jeg skulle ned i gemmerne og kigge billeder, for hvad kunne de egentlig da de var 12 uger  

Hvis jeg var dig ville jeg lige give et ring til sundhedsplejersken og høre om hun kan komme forbi, så du kan slippe angsten og ikke begynde på alle mulige indsatser som fx at kræve øjenkontakt når hovedet vendes væk. Så kan hun berolige dig eller sende jer videre hvis hun også synes der er noget man skal undersøge og hun kan give dig nogle øvelser. 

Men når jeg kigger på mine billeder så melder der sig nogle spørgsmål? Hvordan er din søn når han er på skødet, kigger han rundt. Hvad hvis du vender ham med ansigtet mod dig søger han så dit blik eller vender han hovedet væk? Hvad hvis der fx er andre børn ligger han efter dem? Er han glad på aktivitetstæppet? Hvad vil han helst være i arme eller for sig selv? Hvad når han får mælk søger han øjenkontakt der? Reagerer han når du snakker, synger mm?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.