Vaginal fødsel efter svær bristning - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2016

pastry26

MRN skriver:

Under min første fødsel fik jeg en grim 4 grads bristning efter at have fået flået min søn ud med hård kop ��

Nå men, helede fint og to år efter da jeg blev gravid igen havde jeg ingen gener. Kom til samtaler med en overlæge på sygehuset som vurderede min situation og på baggrund af at jeg ikke havde gener fik jeg (heldigvis) grønt lys for vaginal fødsel. 

I min journal stod noter om min tidligere fødsel beskrevet og min jordemoder under min anden fødsel er således meget OBS og jeg ender ud i en fuldstændig fantastisk fødsel med få overfladiske skrammer ����

Ej hvor skønt! Og godt at høre, at når de vurdere at man godt kan - ja så kan man godt! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2016

pastry26

Inger skriver:

Om jeg er sej ved jeg nu ikke  men tak for ordene, og dejligt du kunne bruge min historie til noget.

Jeg var VIRKELIG angst for at skulle igennem det samme, så jeg kan udemærket forstå og følge dig, jeg havde det rigtig slem og fik faktisk en efterfødselsreaktion, så jeg var meget obs fra starten.. 

Hvis du rigtig gerne vil føde vaginal igen, så brug dine jordemoderbesøg til at få snakket om din bekymring,og få hende til at fortælle hvad der kan gøres for dig. Og så sig det selv, når du kommer ind på fødegangen. Sig at du gik i stykker sidst og er meget bange for at det sker igen. 

JEg lyttede rigtig meget efter hvad min jordemoder sagde under fødslen, og denne gang gispede jeg en del og hun holdt godt fast på min søns hovede, så meget at han lignede en bowlingkugle da han kom ud, men det forsvandt efter et par dage..  

Min datter blev født efter 36 timer med veer hun stod som sagt forkert i min mave og var lige 700 g større end de havde regnet med..

min søn vendte faktisk på tværs i min mave, 2 dage før termin, men han vendte sig selv rundt, og han stod aldrig "fast" Vægtscanninger kunne jeg ikke bruge til så meget, han blev scannet til at veje 4100 g 3 uger før termin  men var kun 4000 g d han blev født 40+6 hans fødsel tog 24 timer... :-)

Ja jeg har også instrueret min mand i at oplyse om min bristning når vi kommer så langt. Det plejer at gå stærkt, så hvis jeg ikke selv har overskud/fokus til at få det sagt, så gør han det. 

Og så vil jeg virkelig prøve at fokusere på hvad jm siger - ikke give den for meget gas og gispe. Det er min plan

ked af at høre at du havde en efterfødselsreaktion - det havde jeg også, og det betyder bare slt for ens psyke at man er kommet ud på den anden side hel. Og for ens familie. Nu er der jo også min store søn at tænke på..

jeg synes altså du er sej

Anmeld Citér

13. februar 2016

ekebiv

Hej, jeg er i uge 38 - uge 39 imorgen. Dette er min 2. graviditet og ved første fødsel fik jeg en grad 3 bristning.

Jeg har ikke haft nogle gener efterfølgende og er derfor heller ikke blevet tjekket af læge - kun fået vejledning af JM. De mener jeg sagtens vil kunne føde normalt - det er også det jeg allerhelst vil. 

Men nu her lige før slagets gang, er jeg alligevel blevet usikker... For tænk hvis nu det sker igen - det KAN jo ske. Jeg har selvfølgelig læst på nettet alle mulige øv historier, med kvinder som har haft flere bristninger efterfølgende og dårlig opheling mv.

Findes der ikke nogen derude, som rent faktisk har født selv 2. gang, uden at gå så meget i stykker? 

Jeg er personligt ligeglad med overfladiske rifter eller små bristninger i skeden - bare ikke numsen  

Nogle der har erfaringer?

ps. Min første fødsel var hurtig og min søn vejede 3980. Har dog fået af vide at det ikke er sikkert at det er grunden til, jeg gik i stykker første gang. Lillebror er også skønnet mindre - men man ved jo aldrig. 

Med min nr 2 havde jeg en sphincter ruptur (til og med bagdel) men jeg fødte nr 3 uden problemer overhovedet. Jordemoderen holdte igen med en varm klud og det var det  jeg fødte på siden som min jm havde sagt var mest skånsomt for mellemkødet.

min læge på sygehuset snakkede med mig om kejsersnit og bad mig holde øje med om jeg kunne holde på luft osv men jeg havde ingen problemer i den retning og ville selv føde så det fik jeg lov til. Havde den mest fantastiske fødsel af de 3 jeg har været igennem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.