Vaginal fødsel efter svær bristning - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.539 visninger
22 svar
13 synes godt om
12. februar 2016

pastry26

Hej, jeg er i uge 38 - uge 39 imorgen. Dette er min 2. graviditet og ved første fødsel fik jeg en grad 3 bristning.

Jeg har ikke haft nogle gener efterfølgende og er derfor heller ikke blevet tjekket af læge - kun fået vejledning af JM. De mener jeg sagtens vil kunne føde normalt - det er også det jeg allerhelst vil. 

Men nu her lige før slagets gang, er jeg alligevel blevet usikker... For tænk hvis nu det sker igen - det KAN jo ske. Jeg har selvfølgelig læst på nettet alle mulige øv historier, med kvinder som har haft flere bristninger efterfølgende og dårlig opheling mv.

Findes der ikke nogen derude, som rent faktisk har født selv 2. gang, uden at gå så meget i stykker? 

Jeg er personligt ligeglad med overfladiske rifter eller små bristninger i skeden - bare ikke numsen  

Nogle der har erfaringer?

ps. Min første fødsel var hurtig og min søn vejede 3980. Har dog fået af vide at det ikke er sikkert at det er grunden til, jeg gik i stykker første gang. Lillebror er også skønnet mindre - men man ved jo aldrig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2016

lineog4

Min bristning stoppede lige før ringmusklen med den første - de troede den var røget. 

Med nummer 2 blev det til en knude og med 3 og 4 ikke en skramme 

Anmeld Citér

12. februar 2016

pastry26

lineog4 skriver:

Min bristning stoppede lige før ringmusklen med den første - de troede den var røget. 

Med nummer 2 blev det til en knude og med 3 og 4 ikke en skramme 

Skønt du slap for involvering af ringmusklen - og dejligt med to efterfølgende "normale" fødsler. Håber virkelig jeg kan gøre kunsten efter - men er blevet sådan i tvivl  

Anmeld Citér

12. februar 2016

Tystys14

pastry26 skriver:

Hej, jeg er i uge 38 - uge 39 imorgen. Dette er min 2. graviditet og ved første fødsel fik jeg en grad 3 bristning.

Jeg har ikke haft nogle gener efterfølgende og er derfor heller ikke blevet tjekket af læge - kun fået vejledning af JM. De mener jeg sagtens vil kunne føde normalt - det er også det jeg allerhelst vil. 

Men nu her lige før slagets gang, er jeg alligevel blevet usikker... For tænk hvis nu det sker igen - det KAN jo ske. Jeg har selvfølgelig læst på nettet alle mulige øv historier, med kvinder som har haft flere bristninger efterfølgende og dårlig opheling mv.

Findes der ikke nogen derude, som rent faktisk har født selv 2. gang, uden at gå så meget i stykker? 

Jeg er personligt ligeglad med overfladiske rifter eller små bristninger i skeden - bare ikke numsen  

Nogle der har erfaringer?

ps. Min første fødsel var hurtig og min søn vejede 3980. Har dog fået af vide at det ikke er sikkert at det er grunden til, jeg gik i stykker første gang. Lillebror er også skønnet mindre - men man ved jo aldrig. 

Jeg fik en fjeredegrads bristning med vores første, pga. Hun lå forkert og fik hevet hende ud med cup akut.  

Var rædselsslagen ved nr 2 for at gå i stykker igen. Men det gik så fint, fik er enkelt "silkkerhedssting" pga. Den gamle bristning. Men slet slet ikke noget at snakke om 

så jo det KAN godt gå super fint. Lykke til  og tror på det går dig fint.

Anmeld Citér

12. februar 2016

ESV

Jeg har faktisk bedt om kejsersnit her anden gang af samme årsag, jeg er i 18 uge nu. Jeg tør simpelthen ikke tage chancen om der ikke sker igen

Anmeld Citér

12. februar 2016

pastry26

NV skriver:

Jeg fik en fjeredegrads bristning med vores første, pga. Hun lå forkert og fik hevet hende ud med cup akut.  

Var rædselsslagen ved nr 2 for at gå i stykker igen. Men det gik så fint, fik er enkelt "silkkerhedssting" pga. Den gamle bristning. Men slet slet ikke noget at snakke om 

så jo det KAN godt gå super fint. Lykke til  og tror på det går dig fint.

Lige sådan en historie jeg håbede på!! Fantastisk! Og skide godt klaret!! Det håber jeg også på, at jeg kan gøre efter - om en uge eller to

Havde du ks med i dine overvejelser? Og blev du rådet til noget af din læge/jm?

Anmeld Citér

12. februar 2016

pastry26

ESV skriver:

Jeg har faktisk bedt om kejsersnit her anden gang af samme årsag, jeg er i 18 uge nu. Jeg tør simpelthen ikke tage chancen om der ikke sker igen

Jeg kan godt forstå din bekymring - nu. Jeg har aldrig overvejet ks og må indrømme at selvom jeg er nervøs og bange for konsekvenserne ved en normal fødsel - så tiltaler alternativet mig ikke...

gik man kunne trylle baby ud  

hvor meget gik du i stykket første gang?

Anmeld Citér

12. februar 2016

vitapigen

Jeg fik sting første gang og 2. gang fik jeg ikke en eneste skramme trods hans knap 5 kg  så du skal i hvert fald ikke frygte at størrelsen har en betydning 

Anmeld Citér

12. februar 2016

serinasmor

Jeg havde en stor brist første gang - tæt på en 4 ... Har ingen gener eller mén af det

Fødselslægen siger at der ikke er nogen grund til at jeg ikke ville kunne føde normalt ... Han stiller ingen garantier for at jeg ikke brister denne gang, men sagde at det var der ikke nogen grund til at tro det  sker igen ... 

Kan huske jeg spurgte jordemoder efter fødslen om det så ville ske en anden gang  ... Hun sagde der var risiko men formindsket - for det har jo strukket sig 

Anmeld Citér

12. februar 2016

Tystys14

Lige sådan en historie jeg håbede på!! Fantastisk! Og skide godt klaret!! Det håber jeg også på, at jeg kan gøre efter - om en uge eller to

Havde du ks med i dine overvejelser? Og blev du rådet til noget af din læge/jm?

Ja tænkte kejsersnit hele graviditeten, men kommer nede fra Falster, og på nyk f. hospital vil de helst undgå kejsersnit for alt i verden.

Så kun pga. Min angst, blev jeg lovet at hvis der var det mindste tegn på at det ikke ville gå ok, så ville de lave kejsersnit. Men fødte på tre timer, og det nåede aldrig at komme på tale, under fødslen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.