lineog4 skriver:
Og jeg som troede det kun var langtidsammere der prædikede
ej spøg til side, men er faktisk overrasket over hvor mange der sætter en grænse allerede før det ene år som en sådan burde være, og hvor lidt der siger: det afhænger vel af barnet.
For mig viser både den ene side og den anden side, at det ar få børn er er teoretisk projekt, jeg læser en masse om det at få barn og planlægger så detaljerne selv hvor lang tid jeg vil amme (så er det bare det ikke alle børn husker at lytte til deres forældre og så står man der med en skuffelse).
Jeg er glad for jeg vist var lidt umoden på børnesiden da jeg blev gravid, og at det var en tid hvor der ikke var så meget snak. For jeg stod helt grøn med en baby, havde ikke en gang haft evner til at købe tøj, for hvad brugte sådan en lille størrelse? Jeg havde ikke lavet bestemmelser på forhånd om særlig meget andet end hvad manden skulle købe i HM (ja den gang var der såmænd ikke mange andre børnetøjsforretninger) hvis det blev en dreng og hvad han skulle købe hvis det blev en pige. Hvor længe jeg ville amme, hvordan vi skulle sove, hvornår grød, bæredims og så videre havde jeg ikke skænket en tanke, så derfor var jeg "fri" til bare at gøre det jeg lige følte for. Den første nat følte jeg får at have hende liggende hos mig, der startede samsovningen, hun bestemte hun ikke ville have en sut og mine bryster var bedst, der startede et ammeforløb som hun bestemte hvornår skulle stoppe osv. Med børnene efterfølgende har jeg kunne mærke såvel mine som omgivelsernes forandrede forventninger, nu er der meget mere fokus på rigtigt og forkert, mange flere der har ikke bare meninger men meget stærke meninger om amning, slynger, samsovning og og og
og den her tråd viser det netop om amning. Og det overrasker hvor mange der sætter en imaginær grænse før det første år, og hvor mange der ikke ammer i offentligheden når barnet bliver lidt større. Hvor er jeg glad for den ammedebat ikke havde raset da jeg fik min datter, der var det stadig helt normalt at sidde på en bænk på gågaden og amme.
Jeg har sat grænsen 1 år, fordi jeg TROR, det ville være slut der, men jeg ved også at virkeligheden er anderledes... Det betyder ikke, at jeg ikke vil amme efter 1 år... Men det kommer an på barnet, og om familielivet kan trives.
Jeg har jo et flaskebarn, og derfor aner jeg meget lidt om amning i den alder. Jeg har kun den erfaring som jeg har med min datter, og hun var en af dem som valgte flasken fra hurtigt, da der kom rigtigt mad på bordet. Men det er jo ikke sikkert at det næste barn bliver sådan, og forhåbentlig kan jeg amme næste gang.
Jeg kan også undre mig den anden vej, når kvinder siger de VIL amme til barnet er x antal år. Jeg har læst debatter, hvor barnet er over 1 år og vil ikke ammes mere, men mor vil gerne have det skal fortsætte, og så kommer man med råd til hvordan man kan gøre. Er det så barnet eller moderens behov?
Det skal lige siges, at jeg godt ved, at der findes børn dee gerne vil ammes meget længere end det, og det er jo fint nok.
Jeg har det sådan hvis man kan trives med at amme, så længe som man vil, så må man gøre det. Jeg vil gerne rumme det, selvom det kan sætte nogle underlige følelser i mig, hvis jeg er et barn på den alder på billederne. Jeg ved godt, at det er mig, den er gal med, og derfor VIL jeg gerne rumme det. Så må jeg kigge den anden vej...