Bedste råd...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2015

grinny

lineog4 skriver:

Okay det lever jeg stort set uden allerede �� Mangler bare de dejlige hjemmebagte boller, kage, kanelsnegle, hjemmebagt rugbrød og og og også forsvinder lige så stille ud af dagsrationen ��

Men kan "sagtens" klare mig uden ris, pasta (og det til trods for manden er italiener) og kartofler. 

Jeg har en mega god opskrift på müsliboller - virkelig virkelig god erstatning 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2015

lineog4

grinny skriver:

Jeg har en mega god opskrift på müsliboller - virkelig virkelig god erstatning 

Vil jeg gerne have

Anmeld Citér

26. december 2015

grinny

lineog4 skriver:

Vil jeg gerne have

- 175 g mysli (gerne med tørrede frugter, nødder, kerner og flager)
- 50 g soltørrede tranebær
- Revet skal af ½ ubehandlet appelsin eller mandarin
- 5 dl kogende vand
- 1 dl yoghurt Thise 1%
- 15 g gær
- 1 spsk flydende honning
- 1 spsk rapsolie
- 1 spsk flaget havsalt
- 350 g grahamsmel eller grahamsspeltmel
- evt. 50 g hvedemel der kan erstatte 50 g af det andet mel

Hæld kogende vand over mysli, tranebær og appelsinskal. Lad det trække, til væsken er afkølet til 37° og rør så gæren ud heri. Tilsæt yoghurt, honning, olie og salt. Rør derefter melet i lidt ad gangen. Dejen skal være sammenhængende, men stadig våd. Drys lidt mel over og dæk skålen med plastfilm. Sæt dejen i køleskabet og lad den hæve i mindst 4 timer, men helst natten over. Form bollerne med en ske på en plade beklædt med bagepapir. Drys en lille smule mel over bollerne og bag dem gyldne i ovnen ved 225° i ca. 20 minutter.

Anmeld Citér

26. december 2015

Christine

lineog4 skriver:

hmm har ofte efter vi fik den sidste sagt: nu skal det være, nu skal graviditets kiloene smides og ja egentlig er det modsatte sket og der har sneget sig en del "jeg-er-ikke-gravid-men- ligner-det" kilo på. Det er som jeg gav op efter den sidste, lod det hele sejle og lod slikket og "jegharondtafmigselv" rutiner tage over. Efter de andre graviditeter kunne jeg, jeg havde gejsten, havde ønsket om at være en kvinde i en krop jeg selv kunne holde ud. 

Nå men nu har jeg truffet nogle valg, nohle valg som hænger sammen med det at finde mig selv og nu vil jeg sgu....! Men men men gode råd, jo jeg kan tabe mig ved LCHF alla metode, men kan ikke holde det, da det nok egentlig er lettere for mig at blive vegetar end at sige farvel til linser, bulgur, hjemmebag og goddag til alt det kød jeg egentlig godt kunne undvære. 

Har prøvet at faste, men ja kan jeg sagtens nok egentlig mit problem spiser ikke og kaster mig så pludselig over alt det forkerte så det var en metode der gik lige ind i mine dårlige rutiner - dvs. No go for mig. 

Så kan jeg tælle kalorier, tror egentlig det er vejen frem, men synes det er svært med alt det blande sammen mad jeg åbenbart spiser... 

Nå en masse ord, men ville egentlig bare høre de bedste råd til en kostomlægning der holder, ikke en skrap kur men en omlægning hvor man også taber sig i et tempo så jeg ikke giver op

Det lyder simpelt og indlysende, men for mig hjælper følgende: én portionsreglen - og så sørge for at lave en portion med godt med grønt. Og så ellers nul stress under spisning og spise langsomt og mindfull-agtigt. Det kan faktisk godt være svært når der et børn til stede! men her betyder det virkelig nogle kg til forskel 

Og så hjælper det for mig at motionere, men kun moderat. Hvis jeg træner hårdt, så bliver jeg for sulten og overspiser. Så her er det balance, balance over hele linjen. Yoga og rask gang er lige mig 

Må indrømme at jeg nogle gange har byttet frokost ud med kage, men så længe det ikke er begge dele og det ikke sker hver dag, så går det nok.

Anmeld Citér

27. december 2015

lineog4

Christine skriver:

Det lyder simpelt og indlysende, men for mig hjælper følgende: én portionsreglen - og så sørge for at lave en portion med godt med grønt. Og så ellers nul stress under spisning og spise langsomt og mindfull-agtigt. Det kan faktisk godt være svært når der et børn til stede! men her betyder det virkelig nogle kg til forskel 

Og så hjælper det for mig at motionere, men kun moderat. Hvis jeg træner hårdt, så bliver jeg for sulten og overspiser. Så her er det balance, balance over hele linjen. Yoga og rask gang er lige mig 

Må indrømme at jeg nogle gange har byttet frokost ud med kage, men så længe det ikke er begge dele og det ikke sker hver dag, så går det nok.

Har faktisk lige meldt mig til yoga igen, gik for mange år siden og har drømt om det lige siden men ja pengene, tiden og og og.... Men nu fandt jeg et hold med kun 6 gange så jeg lige kan mørke efter. Men det er så en mere dynamisk yoga form så nu må jeg se....

ja at have tid til at spise er egentlig altid svært med børn. Men jeg er nok også en der har behov for regler for ellers skrider det for mig.

Anmeld Citér

27. december 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
lineog4 skriver:

Har hørt meget godt om 4:3 og 5:2 og kender en del med gode resultater. Men det går bare ind og gør mine dårlige vaner mere dårlige. For jeg kan sagtens gå en hel dag uden at spise og når jeg så spiser så går det amok og helst med dårlige ting. Kan sagtens først begynde at spise når jeg får fri fra arbejde men så har jeg så ondt af mig selv... Derfor er det ikke måden for mig må jeg erkende, for mig skal det være noget hvor jeg spiser mig til energi og overskud 

Ja vi er jo forskellige, jeg kan slet ikke med forbud, hvis jeg ikke må spise fx chokolade, ja så sidder jeg og tænker på chokolade konstant, og til sidst spiser jeg en 200g bar.....

Af samme grund har vi herhjemme en madplan der inkluderer vores laster. Min største last er burgere (helst McD), så hver fredag hedder menuen "international", og ret ofte er det hjemmelavede burgere med pommes frites. Vi har sådan en Actifry hvor man kan laver gode pommes frites af rigtige kartofler uden ret meget olie. Det er naturligvis flere kalorier end hvis man spiste grøntsagssuppe, men betydelig mindre end "the real deal", og man får jo så styret sin lyst - den mentale mæthed betyder jo også noget.

i øvrigt kan man på Utube søge en australsk gut "Nicos kitchen" - han er selv mega fastfood junkie, og har derfor fundet frem til opskrifter hvor han får smagen af de forskellige ting frem, så man kan efterligne det derhjemme.

Min mand (der også er italiener) er til pizza, og det får vi fast HVER lørdag med gnavegrønt til. Igen klart nok flere kalorier end så meget andet, men så undgår vi take-away/fryse pizza. Den hjemmelavede udgave er jo med nogle gode råvarer, og fordi vi får det så tit undgår vi at rå-æde.

Anmeld Citér

27. december 2015

lineog4

Lomm skriver:

Ja vi er jo forskellige, jeg kan slet ikke med forbud, hvis jeg ikke må spise fx chokolade, ja så sidder jeg og tænker på chokolade konstant, og til sidst spiser jeg en 200g bar.....

Af samme grund har vi herhjemme en madplan der inkluderer vores laster. Min største last er burgere (helst McD), så hver fredag hedder menuen "international", og ret ofte er det hjemmelavede burgere med pommes frites. Vi har sådan en Actifry hvor man kan laver gode pommes frites af rigtige kartofler uden ret meget olie. Det er naturligvis flere kalorier end hvis man spiste grøntsagssuppe, men betydelig mindre end "the real deal", og man får jo så styret sin lyst - den mentale mæthed betyder jo også noget.

i øvrigt kan man på Utube søge en australsk gut "Nicos kitchen" - han er selv mega fastfood junkie, og har derfor fundet frem til opskrifter hvor han får smagen af de forskellige ting frem, så man kan efterligne det derhjemme.

Min mand (der også er italiener) er til pizza, og det får vi fast HVER lørdag med gnavegrønt til. Igen klart nok flere kalorier end så meget andet, men så undgår vi take-away/fryse pizza. Den hjemmelavede udgave er jo med nogle gode råvarer, og fordi vi får det så tit undgår vi at rå-æde.

Har gjort det før, og når jeg tænker tilbage på hvad der var grunden til det lykkedes. Så er det egentlig også der ikke var deciderede forbud, jeg kunne sagtens spise en portion af den hjemmelavede pizza det hele handlede alene om mængden og ikke om hvad...! 

Og det er jo nok det jeg skal tilbage til, men ved ikke hvorfor jeg pludselig synes det er så svært at skulle tælle og regne, hvor det den gang var så simpelt. 

Kender godt mine laster, en af de største er slik og der er det alt eller intet i min verden for kan simpelthen ikke bremse mig selv. Så jeg har kastet kilo på af god fornuftigt hjemmelavet mad og slik - jeg spiser selvsagt også for meget af det gode fornuftige hjemmelavede  nå ja og så elsker jeg smeltet smør på nybagte boller og gorgonzola....

Anmeld Citér

27. december 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
lineog4 skriver:

Har gjort det før, og når jeg tænker tilbage på hvad der var grunden til det lykkedes. Så er det egentlig også der ikke var deciderede forbud, jeg kunne sagtens spise en portion af den hjemmelavede pizza det hele handlede alene om mængden og ikke om hvad...! 

Og det er jo nok det jeg skal tilbage til, men ved ikke hvorfor jeg pludselig synes det er så svært at skulle tælle og regne, hvor det den gang var så simpelt. 

Kender godt mine laster, en af de største er slik og der er det alt eller intet i min verden for kan simpelthen ikke bremse mig selv. Så jeg har kastet kilo på af god fornuftigt hjemmelavet mad og slik - jeg spiser selvsagt også for meget af det gode fornuftige hjemmelavede  nå ja og så elsker jeg smeltet smør på nybagte boller og gorgonzola....

Ja jeg lider også af alt eller intet mentalitet, hvis der står en skål slik foran mig spiser jeg til den er tom, nærmest uanset hvor stor skålen er. Jeg undlader så bare overhovedet at købe det (husk aldrig handle på tom mave!)

Lige slik og smør bliver man jo nødt til at begrænse en smule, men måske en regel om at du kun spiser smør på en enkelt bolle i weekenden (smør mætter en del, så det er ikke tomme kalorier på samme måde som slik), og så slik en gang om måneden (som en anden skriver har man måske slet ikke lyst lige den dag, måske har man lige vejet sig og set et godt resultat)

Er enig i at hvis det bliver for kompliceret så løber man også sur i det, ligesådan hvis ens mad bliver alt for begrænset med masser af forbud. Det gælder jo om at finde den måde man kan leve med resten af livet.

Anmeld Citér

27. december 2015

lineog4

Lomm skriver:

Ja jeg lider også af alt eller intet mentalitet, hvis der står en skål slik foran mig spiser jeg til den er tom, nærmest uanset hvor stor skålen er. Jeg undlader så bare overhovedet at købe det (husk aldrig handle på tom mave!)

Lige slik og smør bliver man jo nødt til at begrænse en smule, men måske en regel om at du kun spiser smør på en enkelt bolle i weekenden (smør mætter en del, så det er ikke tomme kalorier på samme måde som slik), og så slik en gang om måneden (som en anden skriver har man måske slet ikke lyst lige den dag, måske har man lige vejet sig og set et godt resultat)

Er enig i at hvis det bliver for kompliceret så løber man også sur i det, ligesådan hvis ens mad bliver alt for begrænset med masser af forbud. Det gælder jo om at finde den måde man kan leve med resten af livet.

Det er jo nok den store forskel nu jeg tænker over det - den gang hvor jeg lagde kosten om der var Liam 9 mnd og Dina 5 år. Jeg styrede indkøbet hundrede procent... Og det var faktisk super nemt, fik dejligt mad hver dag, gik aldrig sulten i seng, følte jeg var sund og glad...! 

Nu er ungerne 12, 8 og 5 og de kræver fredagsslik, hjemmelavede nachos, hjemmebagte kager (ja min datter har fået madkundskab og vil gerne bage og kokkerere en gang om ugen), jeg styrer ikke på samme måde indkøbet med hård hånd.... 

Men må jo finde min rygrad og glæde ved salater, og alt det andet lækre... 

Anmeld Citér

27. december 2015

Mettefpigen

Sidste gang gjorde jeg set at jeg spiste meget mindre når jeg spiste... usunde ting spiste jeg meget mindre... spiste det samme som jeg plejede, bare i mindre portioner ☺ tabte 10 kg på 3 måneder ☺

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.