Fair at sige, man er færdig med at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. september 2015

Ciss

Sandratoft skriver:

Så er du jo også ret hurtig til at dømme andre mennesker  
At være færdig med at få børn, kan jo ikke være andet end en positiv værdi for firmaet, og har ikke noget at gøre med hvor dårligt selvværd man har, eller hvor dårlig kompetent man synes man er. 

Det er ikke sikkert, alle tænker sådan.

Min tidligere chef var helt tydelig på, at hun så det som positivt at hendes ansatte fikk børn, for da blev de gerne værende i firmaet over lang tid, de blev stabile ansatte som så vigtigheden af sit arbejde. Folk, som efter nogen år ikke havde skaffet sig familie, havde en langt større tendens til at flytte/skifte til et andet arbejde/firma, og så måtte vi starte forfra med et nyt menneske igen.

Og så er der jo en rissiko for, at om man sælger sig selv på, at man ikke skal have flere børn, så kan man stå med et ekstra problem, om preventionen svigter en dag, og man pludselig venter sig alligevel... Der er flere, som har tenkt, at de var færdige med børn, som alligevel har forøget børneflokken.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2015

Julemusen

Ciss skriver:

Det er ikke sikkert, alle tænker sådan.

Min tidligere chef var helt tydelig på, at hun så det som positivt at hendes ansatte fikk børn, for da blev de gerne værende i firmaet over lang tid, de blev stabile ansatte som så vigtigheden af sit arbejde. Folk, som efter nogen år ikke havde skaffet sig familie, havde en langt større tendens til at flytte/skifte til et andet arbejde/firma, og så måtte vi starte forfra med et nyt menneske igen.

Og så er der jo en rissiko for, at om man sælger sig selv på, at man ikke skal have flere børn, så kan man stå med et ekstra problem, om preventionen svigter en dag, og man pludselig venter sig alligevel... Der er flere, som har tenkt, at de var færdige med børn, som alligevel har forøget børneflokken.

Hvis man har børn i forvejen og søger job, hvor man meddeler at der ikke ønskes flere børn, så kan jeg kun se det som en gevinst for arbejdsgiveren. Når man har børn er man typisk mere stavmsbundet pga børnenes institutioner og skole og dermed ikke så tilbøjelig til at skifte arbejde, som nogen jo gør lige så ofte som de skifter trusser. 

Jeg selv står snart med tre børn hvorefter jeg skal steraliseres. Og i den sammenhæng kan jeg kun se det som en plus, at jeg ved en jobsamtale meddeler at min mand og jeg har de børn som vi ønsker og at der derfor ikke vil komme nogen barsel under ansættelsen fra min side af. 

Anmeld Citér

17. september 2015

Ciss

Julemusen skriver:

Hvis man har børn i forvejen og søger job, hvor man meddeler at der ikke ønskes flere børn, så kan jeg kun se det som en gevinst for arbejdsgiveren. Når man har børn er man typisk mere stavmsbundet pga børnenes institutioner og skole og dermed ikke så tilbøjelig til at skifte arbejde, som nogen jo gør lige så ofte som de skifter trusser. 

Jeg selv står snart med tre børn hvorefter jeg skal steraliseres. Og i den sammenhæng kan jeg kun se det som en plus, at jeg ved en jobsamtale meddeler at min mand og jeg har de børn som vi ønsker og at der derfor ikke vil komme nogen barsel under ansættelsen fra min side af. 

Har man sterilisert sig er det jo rimelig sikkert, at der ikke kommer flere, men om man ikke har sterilisert sig, ser man jo, at det sker alligevel med jævne mellemrum, og så vil jeg mene, at det ikke er så smart at sælge sig selv på det. - plus, at folk ændrer mening alligevel. Jeg kender flere, som efter nr to og en hård fødsel har sagt "Det gør jeg aldrig mere. Dette var den sidste." - og efter nogen år skifter de mening og er klar for en til alligevel. At sælge sig selv på, at man aldrig kommer til at skifte mening om en sådan sag, kan i mange tilfælde være lidt vel bastant. Vi tror, når vi er 25 (for nu at sige et tilfældigt tal), at vi har udviklet vores smag og vores meninger færdig. Vi ved, hvad vi vil osv. Og så viser det sig, at 10 år efter mener man noget helt andet, har ændret smag, har lært ting om sig selv og udviklet sig i en anden retning, end det man først havde forudset. Man kan jo altid sælge sig på noget sådant, som at man ikke skal have flere børn - men om man så to år efter har ændret mening af den ene eller den anden grund, så kan man få et rimelig dårligt forhold til chefen, hvis denne har valgt en, netop på grund af, at man sagde, man var færdig med at få børn...

Anmeld Citér

17. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

En sidste tilføjelse: Jeg ville aldrig være tilfreds med at blive ansat et sted, fordi de følte sig sikre på at jeg ikke skulle have barsel. Jeg vil ansættes på baggrund af mine kvalifikationer, hos en arbejdsgiver som ikke har den slags spekulationer i mit privatliv.

Jeg bliver lidt trist over at det fylder så meget hos så man af os "kvinder" - og at nogle endda næsten accepterer det som et vilkår. For mig viser det at der fortsat er lang vej igen med ligestillingen...

Anmeld Citér

18. september 2015

CutieKiwi

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Hvis de spurgte ville jeg nok rejse mig og gå, eftersom det er et voldsomt upassende spørgsmål under en jobsamtale....

Det er måske også mig der er for høflig

Anmeld Citér

18. september 2015

Skouboe

Hos os ville det i bedste fald være irrelevant, og jeg ville ikke udelukkende opfatte sådan en information positivt. Ud over faglige kompetencer, lægger jeg meget mærke til, hvordan folk vælger at præsentere sig selv, hvilke informationer de ønsker jeg skal vide om dem, og det synes jeg siger meget om dem.

Jeg tror det kommer meget an på branchen og de personer, der sidder med til samtalen, men sad jeg på den anden side af bordet, ville informationen i bedste fald være overflødig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.