Fair at sige, man er færdig med at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2015

charthys

Sandratoft skriver:

Er det fair over for ens med-kvinder, at bruge dette argument over for ens eventuelle kommende arbejdsgiver?

Jeg læste i en anden tråd, at det lugtede langt væk af snarlig graviditet+barsel, at man havde 1 fælles barn på 3-4 år, når man var til jobsamtale. Tænkte så, om man "måtte" fortælle arbejdsgiveren, at man havde de 1-2-3 børn man ønskede, og derfor ikke skulle på barsel mere?

Jeg har da absolut tænkt mig at bruge det når jeg er færdig som sygeplejerske, - jeg venter fjerde og sidste barn nu og vil steriliseres når det her er godt overstået.  Hvorfor så ikke udnytte det når jeg skal søge job?? Det er faktisk Primært derfor jeg vælger at få barn nu mens jeg læser, for så har jeg en Fordel når jeg er færdig og skal søge job.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2015

jenny4

Sandratoft skriver:

Så er du jo også ret hurtig til at dømme andre mennesker  
At være færdig med at få børn, kan jo ikke være andet end en positiv værdi for firmaet, og har ikke noget at gøre med hvor dårligt selvværd man har, eller hvor dårlig kompetent man synes man er. 

Men det er man jo nødt til at være til en ansættelsessamtale. Og nu bliver det selvfølgelig lidt karikeret men havde jeg to gode kandidater hvor den ene sagde: "du skal vælge mig fordi jeg har erfaring med .., kompetencer indenfor.. og i øvrigt er en god kollega. Og den anden sagde "du skal vælge mig fordi jeg er færdig med at få børn" så ville jeg vælge den første.

og som jeg skrev kan man selvfølgelig flette det ind på mange måder, men jeg ville ikke selv se det udelukkende positivt.

Anmeld Citér

16. september 2015

Sandratoft

charthys skriver:

Jeg har da absolut tænkt mig at bruge det når jeg er færdig som sygeplejerske, - jeg venter fjerde og sidste barn nu og vil steriliseres når det her er godt overstået.  Hvorfor så ikke udnytte det når jeg skal søge job?? Det er faktisk Primært derfor jeg vælger at få barn nu mens jeg læser, for så har jeg en Fordel når jeg er færdig og skal søge job.

Jeg overvejer også at få nr 2 mens jeg studere, også fordi mødetiderne på studiet harmonerer bedst med små børn

Må en arbejdsgiver egentlig spørge om man er færdig med at få børn, til en jobsamtale?

Anmeld Citér

16. september 2015

2babygirls

Sandratoft skriver:

Er det fair over for ens med-kvinder, at bruge dette argument over for ens eventuelle kommende arbejdsgiver?

Jeg læste i en anden tråd, at det lugtede langt væk af snarlig graviditet+barsel, at man havde 1 fælles barn på 3-4 år, når man var til jobsamtale. Tænkte så, om man "måtte" fortælle arbejdsgiveren, at man havde de 1-2-3 børn man ønskede, og derfor ikke skulle på barsel mere?

Jeg kom direkte fra barsel og startede i ny stilling. Til jobsamtalen sagde jeg at vi ikke skulle flere end de to vi har. 

Anmeld Citér

16. september 2015

Sandratoft

jenny4 skriver:

Men det er man jo nødt til at være til en ansættelsessamtale. Og nu bliver det selvfølgelig lidt karikeret men havde jeg to gode kandidater hvor den ene sagde: "du skal vælge mig fordi jeg har erfaring med .., kompetencer indenfor.. og i øvrigt er en god kollega. Og den anden sagde "du skal vælge mig fordi jeg er færdig med at få børn" så ville jeg vælge den første.

og som jeg skrev kan man selvfølgelig flette det ind på mange måder, men jeg ville ikke selv se det udelukkende positivt.

Jeg ville ihvert fald ikke selv bruge det som det eneste argument, men muligvis et argument blandt andre. Det ville virke lidt ide-forladt at man kun kunne fortælle at man var færdig med at reproducere. 

Anmeld Citér

16. september 2015

2babygirls

jenny4 skriver:

Hahaha, må sku lige grine lidt af dit svar... Er du aldrig blevet spurgt ind til hvem du er og dit privatliv.? For der kan man sagtens sige jeg op gift med bla bla og sammen har vi to børn, og vi skal ikke have flere "blink blink"

Anmeld Citér

16. september 2015

jenny4

Sandratoft skriver:

Jeg overvejer også at få nr 2 mens jeg studere, også fordi mødetiderne på studiet harmonerer bedst med små børn

Må en arbejdsgiver egentlig spørge om man er færdig med at få børn, til en jobsamtale?

Nej det må de ikke. 

Anmeld Citér

16. september 2015

nielsen80

Sandratoft skriver:

Nej de må ikke spørge om, du er færdig med at få børn. 

Jeg tror ikke, at jeg ville nævne det. Og tror i mange stillinger, at ens kompetence niveau vægter højere(heldigvis). Jeg er i kategorien, par med hus og et barn på 3 år. Er netop ansat i en ny stilling( dog indenfor samme virksomhed, som jeg har været i i 6år) på trods af, min chef faktisk ved, jeg er i fertilitetsbehandling, og dermed i "risiko" for en snarlig graviditet. Hvis der er et match, så håber og tror jeg på, at ens køn, alder og fertilitet ikke spiller ind. Jeg har i hvert fald ikke oplevet det.

Anmeld Citér

16. september 2015

Loa

Synes da absolut ikke der er noget i vejen for at bruge det som et argument...

Man er sig selv nærmest til en samtale, så hvorfor ikke sige/bruge alt det der fremhæver en positivt

Anmeld Citér

16. september 2015

jenny4

2babygirls skriver:

Hahaha, må sku lige grine lidt af dit svar... Er du aldrig blevet spurgt ind til hvem du er og dit privatliv.? For der kan man sagtens sige jeg op gift med bla bla og sammen har vi to børn, og vi skal ikke have flere "blink blink"

Jamen det er jo lige præcis det jeg siger - man kan flette det ind på mange måder hvor det er helt ok. Men jeg har siddet overfor en som fremhævede det og hvor det var så kikset fordi det netop ikke var et issue ift jobbet (hvor der alligevel er mange kvinder i den fødedygtige alder ansat), så ikke noget vi lagde vægt på..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.