Fair at sige, man er færdig med at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2015

loop

Sandratoft skriver:

Er det fair over for ens med-kvinder, at bruge dette argument over for ens eventuelle kommende arbejdsgiver?

Jeg læste i en anden tråd, at det lugtede langt væk af snarlig graviditet+barsel, at man havde 1 fælles barn på 3-4 år, når man var til jobsamtale. Tænkte så, om man "måtte" fortælle arbejdsgiveren, at man havde de 1-2-3 børn man ønskede, og derfor ikke skulle på barsel mere?

Ja, det synes jeg er fair, og jeg ville selv gøre det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Er det fair over for ens med-kvinder, at bruge dette argument over for ens eventuelle kommende arbejdsgiver?

Jeg læste i en anden tråd, at det lugtede langt væk af snarlig graviditet+barsel, at man havde 1 fælles barn på 3-4 år, når man var til jobsamtale. Tænkte så, om man "måtte" fortælle arbejdsgiveren, at man havde de 1-2-3 børn man ønskede, og derfor ikke skulle på barsel mere?

Tjah altså uanset hvad, så ved arbejdsgiveren jo godt at man har et standpunkt til man tager et nyt. Og de fleste får nok er barn mere på et tidspunkt. De fleste arbejdsgivere ved også at kvinder i alderen 20-40 sandsynligvis vil få børn. Så egentlig tror jeg ikke det gør den store forskel, men selvfølgelig er der nok forskel brancherne imellem osv.

Anmeld Citér

16. september 2015

CutieKiwi

Jeg tror ikke at jeg ville trække "færdig med at få børn kortet" ud af det blå, men hvis de spurgte, ville jeg svare ærligt på om kæresten og jeg havde påtænkt os at få flere børn eller ej

Anmeld Citér

16. september 2015

Sissel

Jeps og har selv lige brugt det 

Jeg skrev at jeg netop havde afsluttet min 3. og sidste barsel. Synes det lød godt, og sådan lidt henkastet? 

både for at fortælle at jeg har børn, hvor mange og så egentlig også for at fortælle at jeg ikke skal have flere.. 

Anmeld Citér

16. september 2015

jenny4

Sissel skriver:

Jeps og har selv lige brugt det 

Jeg skrev at jeg netop havde afsluttet min 3. og sidste barsel. Synes det lød godt, og sådan lidt henkastet? 

både for at fortælle at jeg har børn, hvor mange og så egentlig også for at fortælle at jeg ikke skal have flere.. 

Det er også en fin måde at gøre det på..

Anmeld Citér

16. september 2015

S*DD

Sandratoft skriver:

Jeg sagde til mine jobsamtaler at jeg var ung så jeg tænkte slet ikke børn lige nu eller de næste par år. Sandheden var at projekt baby skulle starte et halvt år efter jeg fik job. 

Men de må ikke spørge mig om planer om børn, så jeg gav dem ikke sandheden. Jeg skulle sælge mig selv 

De skal da ikke vælge mig fra grundet at jeg gerne vil have børn, jeg er kvinde så hvis jeg vil have børn kan jeg ikke komme udenom at være gravid. 

Anmeld Citér

16. september 2015

L-mor

Svaret afhænger nok til dels af branche og uddannelsesniveau.

Indenfor mit fagområde (Offentlig forvaltning) ville reaktionen være som jenny4 beskriver det: det ville medføre en skepsis overfor ansøgerens faglige kompetencer, hvis de fremhæver det. Vi vil gerne ansætte dygtige, veluddannede og engagerede mennesker, som gerne vil være en del af virksomheden i mange år. En barsel er et langt mindre problem end manglende kompetencer, højt sygefravær eller svingende motivation. Barsler kan man planlægge sig ud af og de giver muligheder for at afprøve folk i andre funktioner/roller.

Da det er ulovligt at lægge vægt på oplysningen, ville det i min branche samtidig signalere, at ansøgeren regner med, at vi ikke overholder loven, men træffer usaglige afgørelser. Det er et problem, når vi ansætter folk, der selv skal træffe afgørelser (og fandengalemig skal overholde loven, når de gør det).

Anmeld Citér

17. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

CutieKiwi skriver:

Jeg tror ikke at jeg ville trække "færdig med at få børn kortet" ud af det blå, men hvis de spurgte, ville jeg svare ærligt på om kæresten og jeg havde påtænkt os at få flere børn eller ej

Hvis de spurgte ville jeg nok rejse mig og gå, eftersom det er et voldsomt upassende spørgsmål under en jobsamtale....

Anmeld Citér

17. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

I min branche ville det hurtigt blive opfattet som useriøst, hvis en kvinde havde behov for at uddybe sin familieplanlægning til en jobsamtale. Hun ville være i risiko for at blive misforstået - dels fordi det ikke er et tema man skal blande ind i jobsamtale, dels fordi der på en kort samtale er mange andre langt mere relevante ting at diskutere....

Anmeld Citér

17. september 2015

lineog4

Sandratoft skriver:

Ja det er fair over for dine med-kvinder. Men spørgsmålet er bare om det har nogen effekt? 

Sad jeg til samtale eller læste en ansøgning igennem, ville det undre mig, hvis en kvinde (eller mand for de kan jo også tage barsel) overhovedet lagde vægt på det de ikke ville, ja egentlig også hvis de skrev: vi planlægger endnu et barn - for det er jo slet ikke en del af kvalifikationen for at varetage det arbejde (med mindre de skal være rugemødre ).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.