Søvn i dp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

tweety2060

Det er sikkert bare mig, men har altid hørt st søvn er meget vigtigt og de ikke må frarøves det hvis de har brug for det, så har virkelig svært ved at forstå han skal nøjes med kun en lur når behovet for 2 er der....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Sandratoft

tweety2060 skriver:

Det er sikkert bare mig, men har altid hørt st søvn er meget vigtigt og de ikke må frarøves det hvis de har brug for det, så har virkelig svært ved at forstå han skal nøjes med kun en lur når behovet for 2 er der....

Jeg forstår også godt det er svært for dig og din søn, men tænker at det er en af ulemperne ved at have dem i dagpleje, fremfor vuggestue (ikke at jeg ved ret meget om dagpleje) 

Men i dagpleje er der bare en rytme de helst skal passe ind i, i en vuggestue får de lov til at køre deres egen rytme. 

Hvis du har mod på det, så prøv at følge mit råd om at putte tidligere, og ja, måske vågner han rigtig tidligt i starten, men det meste er en overgang. 

Anmeld Citér

20. august 2015

tweety2060

Sandratoft skriver:

Jeg forstår også godt det er svært for dig og din søn, men tænker at det er en af ulemperne ved at have dem i dagpleje, fremfor vuggestue (ikke at jeg ved ret meget om dagpleje) 

Men i dagpleje er der bare en rytme de helst skal passe ind i, i en vuggestue får de lov til at køre deres egen rytme. 

Hvis du har mod på det, så prøv at følge mit råd om at putte tidligere, og ja, måske vågner han rigtig tidligt i starten, men det meste er en overgang. 

Har forsøgt men han er 2 timer om at falde i søvn, så det er ikke rigtig vejen frem...

Anmeld Citér

21. august 2015

Hck

Profilbillede for Hck
tweety2060 skriver:

Har forsøgt men han er 2 timer om at falde i søvn, så det er ikke rigtig vejen frem...

Nu ved jeg ikke hvor længe du har forsøgt, men det kan jo være vejen frem, indtil han er kørt ind i en ny rytme. Ja, det kan være møg surt i starten, men rytmen skal jo ændres hele vejen rundt

Anmeld Citér

21. august 2015

Berta

Hej

Jeg er helt enig med dig I at barnet skal have lov til at sove når det har brug for det. Jeg synes du skal tale med dagpleje moren igen og så sige at I må finde en løsning så din søn får den søvm han behøver. Inddrag evt dagpleje pædagogen.

Da min søn startede i dagpleje sov han også som din gør. Det var ikke et problem. I begyndelsen sov han bare på det tidspunkT selvom det var ude at takt med de andre børn. Når de var ude om formiddagen (på tur til legeplads eller andre dagplejere) sov han bare i den store dagpleje vogn imens de var afsted. Lige så stille (over flere måneder) blev formiddagsluren kortere og tilsidst (4 mdr efter start - da han var 15 mdr) kunne han helt undvære formiddagsluren.

Jeg mener heller ikke et så lille barn har et stort behov for at lege med de andre børn hele formiddagen - det er nok med den tid de nu ses når alle parter er vågen tidlig morgen og til middag. I løbet af få måneder/et halvt år så har din søn sikkert tilpasset sig dagpleje rytmen.

Nå - det blev en lang smøre.  Men snak med dagplejeren igen - hun må tilpasse sig din søn - og selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis hun vil.

/Berta

Anmeld Citér

21. august 2015

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Sikke noget pjat at børn ikke skal/kan få deres tiltrængte lur i DP fordi rytmen skal passe. Vores DP lod børnene sove og jo de kunne ikke lige komme på tur når de er helt små og lige kørt ind, men det er jo da for de fleste en kort periode hvor de så må hygge hjemme hos DP og nøjes med hygge i huset/haven.

Til TS, jeg synes du skal holde på lidt endnu at dit barn har brug for sin søvn. Han skal jo også lige vænne sig til den nye ryte i hans liv. Om 1-2 mdr. er det måske slet ikke aktuelt længere og han følger de andre lidt bedre så de kan begynde på små ture. MEn jeg synes lige han skal have en chance inden hun ændre så meget i hans rytme. Tror Helen Lyng (sundhedsplejerske) plejer at sige at man eks. flytter luren 5-10 ad gangen i små etaper og ikke flere timer fra den ene dag til den anden!!

Håber i finder en tilfredsstillende løsning.

Anmeld Citér

21. august 2015

lineog4

Har aldrig brudt mig om at børn skal passe ind i skemaer, men sådan er vi jo bare indrettet, vi skal på arbejde på er bestemt tidpunkt, en dagplejemor skal have en pause osv.

Mine børn har gået i vuggestue/børnehave og der blev de også passet ind i rammerne rimeligt hurtigt fordi det gjorde dagene i institutionerne nemmere for alle. Og ja der var nogle dårlige dage, men de indrettede sig hurtigt efter den nye rytme og blev "normale" igen. 

Giv ham lidt tid så finder han den nye rytme - og hellere lagt lidt senere end vækket (virkelig en uskik det med at vække børnene fra luren) 

Anmeld Citér

22. august 2015

moaren

tweety2060 skriver:

Hvor kan jeg bare godt huske det. Da vores ældste startede i dagpleje og hun sagde, at hans første lur skulle være slut kl. 9, gik jeg fuldstændig i baglås. Som det var hos os, så sov han fra kl. 9 og et par timer frem, men sådan skulle det åbenbart ikke være i dagplejen. 

Det gik dog ganske fint. Vi boede på samme vej som dagplejer, så jeg puttede fyren til morgenlur kl. 8 og trillede ned til dagplejer, stillede vognen og nogle gange sov han når jeg gik, andre gange faldt han i søvn kort tid efter. Han fik en times tid og så kunne han godt klare sig til middagsluren kl. 12 

Tror måske at grunde til han er så ked kan være en kombination af opstart og selvfølgelig at han er ekstra træt.

Syntes da helt klart du skal snakke med dagplejer igen og se om ikke i kan finde en løsning der fungere for både hende og din søn.

Først, da vi fik at vide at morgenluren skulle slutte kl. 9 kunne jeg ikke se hvad problemet skulle være i at han sov når de andre var vågne, men da vi så (af andre grunde) fik ny dagplejemor, som bare lod de små sove som det havde brug for, så syntes jeg faktisk det var rigtig synd for de store børn at de aldrig kom nogle steder fordi de små skulle sove og den holdning har jeg faktisk taget med mig med yngste søn. Så da han startede blev han lagt ud til morgenlur kl. 8 og sov 45 min og så ud igen til middag med de andre. 

Anmeld Citér

22. august 2015

tweety2060

Berta skriver:

Hej

Jeg er helt enig med dig I at barnet skal have lov til at sove når det har brug for det. Jeg synes du skal tale med dagpleje moren igen og så sige at I må finde en løsning så din søn får den søvm han behøver. Inddrag evt dagpleje pædagogen.

Da min søn startede i dagpleje sov han også som din gør. Det var ikke et problem. I begyndelsen sov han bare på det tidspunkT selvom det var ude at takt med de andre børn. Når de var ude om formiddagen (på tur til legeplads eller andre dagplejere) sov han bare i den store dagpleje vogn imens de var afsted. Lige så stille (over flere måneder) blev formiddagsluren kortere og tilsidst (4 mdr efter start - da han var 15 mdr) kunne han helt undvære formiddagsluren.

Jeg mener heller ikke et så lille barn har et stort behov for at lege med de andre børn hele formiddagen - det er nok med den tid de nu ses når alle parter er vågen tidlig morgen og til middag. I løbet af få måneder/et halvt år så har din søn sikkert tilpasset sig dagpleje rytmen.

Nå - det blev en lang smøre.  Men snak med dagplejeren igen - hun må tilpasse sig din søn - og selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis hun vil.

/Berta

Tak for svaret 

jeg har forståelse for aktivitet fra 9-11, men det kommer. Det er alle små børn på 1 år så synes søvn mp være at foretrække= glade børn  

luge om lidt slipper han luren alligevel men når han er klar. 

Jeg snakker med hende igen. Jeg kan klare at han er pylret pga de nye oplevelser mm men ikke pga søvn 'frarøvelse' 

Anmeld Citér

22. august 2015

tweety2060

Jegermoar skriver:

Sikke noget pjat at børn ikke skal/kan få deres tiltrængte lur i DP fordi rytmen skal passe. Vores DP lod børnene sove og jo de kunne ikke lige komme på tur når de er helt små og lige kørt ind, men det er jo da for de fleste en kort periode hvor de så må hygge hjemme hos DP og nøjes med hygge i huset/haven.

Til TS, jeg synes du skal holde på lidt endnu at dit barn har brug for sin søvn. Han skal jo også lige vænne sig til den nye ryte i hans liv. Om 1-2 mdr. er det måske slet ikke aktuelt længere og han følger de andre lidt bedre så de kan begynde på små ture. MEn jeg synes lige han skal have en chance inden hun ændre så meget i hans rytme. Tror Helen Lyng (sundhedsplejerske) plejer at sige at man eks. flytter luren 5-10 ad gangen i små etaper og ikke flere timer fra den ene dag til den anden!!

Håber i finder en tilfredsstillende løsning.

Tak for svaret 

jeg tænker også det er en periode, og vups så er det kun middagsluren. 

Og har også læst at luren skal rykkes skånsomt- hvilket jeg ikke synes det er at rykke 2 timer sådan vups. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.