Mor11 skriver:
Jeg tror også at lige med børn, der er man bare følsom og nærtagende
egentlig tror jeg at langt de fleste der vælger at kommentere på andres valg, enten gør det af nysgerrighed eller for at videregive ren info, som den anden måske ikke har stødt på (fx det med skemad) Altså sådan helt neutralt uden egentlig at dømme. Men det bliver lynhurtigt taget som kritik og bedrevidenhed, og det er jo egentlig også lidt synd når det ikke er ment sådan. Men det ER bare følsomt 
man ser også tendensen i flaske/amme debatterne, der altid går helt af sporet.
mange mødre der giver flaske føler sig jo bedømt negativt hvis nogen spørger det mindste ind til valget af flasken - men ofte tror jeg faktisk der bliver spurgt af ren interesse for mor og barn, og intet andet. Har selv spurgt ind og er selv blevet spurgt, jeg har dog intet imod bare at svare
Folk må også gerne spørge mig. Lige det med flasken, om hvorfor er jeg ikke så følsom omkring.
Det handler nok tit om følelserne og man er "nærtagende" (synes ikke det ord passer, men kan ikke finde er bedre)
jeg kan nemlig huske, at jeg læste en debat herinde om en som blev ked af det eller irriteret(kan ikke helt huske) når en person sagde flødebabser inden jeg blev mor. Jeg tænkte, at personen godt nok var nærtagende, men så prøvede jeg selv. Jeg kunne ikke have når jeg fik det ord i hovedet når jeg lige måtte opgive amning. Det var jo udelukkende mine egne følelser omkring amning, men jeg følte at personen "hånede" mig ved at sige at en anden havde flødebabser. Så lige der mærkede jeg selv, at det handlede om mine egne følelser omkring amningen. For det var jo ikke fordi personen hånede mig!
Men jeg har decideret fået at vide at mit varme tager skade af forskellige ting (nej det gør hun ikke), at jeg ikke gav flaske ordentligt, jeg holdte mit barn forkert og jeg ved ikke hvad jeg ellers gjorde forkert. Men sjovt nok siger samme personer til mig nu, at vi gør det skide godt og vi har en dejlig datter.
Men jeg holdt hende ikke forkert, jeg gav ikke flaske forkert. Ja jeg lavede nok nogle "begynder" fejl men lige de ting nægter jeg at jeg gjorde forkert. Det handlede nok mere om at man ønskede jeg gjorde tingene forkert, fordi man var meget skeptisk overfor at jeg skulle være mere.
Nogle gange skal man nok tænke over hvordan man siger tingene til en nybagt mor/far måske. Netop pga. Alle de følelser.