De der anbefalinger...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Anonym skriver:

Jeg tager det også bedre nu, men fra starten af blev jeg stresset af det. Jeg blev altid i tvivl om jeg gjorde tingene forkert selvom jeg egentlig godt vidste at jeg gjorde det rigtige. 

Men Gud hvor kan det være irriterende at få smidt de anbefalinger i hovedet. 

Jeg havde det også SÅ svært med det!

Da jeg fik min søn gjorde jeg ALT hvad de kloge hoveder anbefalede og prøvede på at lytte til andres anbefalinger (familie, venner mm.) men det var SÅ forvirrende og jeg kørte mig ned på det, for det var ikke alt der virkede.

min søn havde kolik og han skreg og han skreg, troede i starten det var fordi han havde slugt for meget fostervand, men det blev ved!

da han var 2 uger gammel fik vi nok! min mand købte en koala vikle (som vi sjovt nok fik anbefalet af et alternativt forum, med alternativer til alle andre ) og jeg viklede min søn hvorefter han sov 6 timer! i streg! der var SÅ mange der steglede over at jeg bar ham i vikle og at jeg ville vænne ham til at være doven og sidde på mig hele tiden og at han ikke ville blive selvstændig og lære at gå til tiden og kom efter mig med alle mulige dårlige ting der ville ske, jeg valgte at lytte til min søn og til mig selv.

Fra den da gik det nemmere, det var ikke meget nemmere, men jeg mærkede en ro i forhold til mig selv om min egen fornemmelse som mor, endelig var der noget jeg gjorde der virkede og det var fordi jeg lyttede til mig selv.

Men det aldrig nemt at være førstegangsmor det helt sikkert

Ville bare sige, at jeg også har været meget usikker

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2015

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg tror de fleste førstegangs har det sådan det første års tid. der sker så meget nyt og man er helt ny i morrollen og det er sgu da mega angstprovokerende at stå med det fulde ansvar for et lillebitte menneske det hverken kan sige fra eller til

jeg er medlem af en stor terminsgruppe med min lille pige (min nr2) og nogengange smiler jeg lidt indvendigt over hvor bange førstegangsmødrene derinde er for at afvige fra anbefalingerne. Man skulle tro at der var spørgsmål om liv og død nærmest  fx "hvor meget mme skal der i grød?" Jeg svarede "et par skeer og en klat smør" men uha det var ikke præcist nok, det skulle være præcis den der 1 3/4 ske der svarer til nøjagtigt 50ml vand, eller hvad der nu stod i opskriften fra sst  og hvis man er så hys, så skal det jo også blive svært og stressende  men jeg kan også godt selv huske hvor meget jeg lyttede til min SP første gang og fulgte hvert et råd hun kom med  denne gang kan jeg ikke huske en disse af hvad hun har sagt, andet end hvad lillepigen vejer og måler, resten styrer jeg selv ved at kigge på min baby  jeg bruger anbefalingerne som rettesnor og gode råd, og gør så brug af det der er muligt og relevant hos os

Jeg har slet været medlem af en stor terminsgruppe på Facebook. Jeg valgte at melde mig ud fordi man var efter hinanden hele tiden hvis man ikke gjorde som andre ville 

det blev i hvert fald stressende for mig 

det var ligesom da jeg havde været mor i de der 3-4 måneder så tog jeg mig ikke mere af folks kommentarer. Jeg lærte at stole på mig selv for jeg kunne jo se vores datter stortrives!

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

skovrup skriver:

Jeg havde det også SÅ svært med det!

Da jeg fik min søn gjorde jeg ALT hvad de kloge hoveder anbefalede og prøvede på at lytte til andres anbefalinger (familie, venner mm.) men det var SÅ forvirrende og jeg kørte mig ned på det, for det var ikke alt der virkede.

min søn havde kolik og han skreg og han skreg, troede i starten det var fordi han havde slugt for meget fostervand, men det blev ved!

da han var 2 uger gammel fik vi nok! min mand købte en koala vikle (som vi sjovt nok fik anbefalet af et alternativt forum, med alternativer til alle andre ) og jeg viklede min søn hvorefter han sov 6 timer! i streg! der var SÅ mange der steglede over at jeg bar ham i vikle og at jeg ville vænne ham til at være doven og sidde på mig hele tiden og at han ikke ville blive selvstændig og lære at gå til tiden og kom efter mig med alle mulige dårlige ting der ville ske, jeg valgte at lytte til min søn og til mig selv.

Fra den da gik det nemmere, det var ikke meget nemmere, men jeg mærkede en ro i forhold til mig selv om min egen fornemmelse som mor, endelig var der noget jeg gjorde der virkede og det var fordi jeg lyttede til mig selv.

Men det aldrig nemt at være førstegangsmor det helt sikkert

Ville bare sige, at jeg også har været meget usikker

Det er det som du beskriver. At folk kommer med deres kloge ord over hvad man gør! Alle de ting de sagde passede jo sikkert ikke. Men hvorfor skal man "kritisere"/finde de dårlige ting om hvad folk gør? Hvis det nu virker!

jeg siger ikke at man ikke må debattere det. Det giver jo en indsigt i de forskellige ting men jeg oplevede i stor stil at folk skulle kritisere hvad jeg gjorde på en meget bebrejdende måde. Måske har jeg bare været uheldig. Folk er Heldigvis stoppet! For de ved at jeg har styr på det og de skal tie stille. Jeg gider ikke høre på det. Måske handler det også om at jeg selv er blevet selvsikker? Jeg ved det ikke! Men som nybagt mor havde jeg virkelig ikke brug for det. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har slet været medlem af en stor terminsgruppe på Facebook. Jeg valgte at melde mig ud fordi man var efter hinanden hele tiden hvis man ikke gjorde som andre ville 

det blev i hvert fald stressende for mig 

det var ligesom da jeg havde været mor i de der 3-4 måneder så tog jeg mig ikke mere af folks kommentarer. Jeg lærte at stole på mig selv for jeg kunne jo se vores datter stortrives!

Ja der er også af og til lidt drama her når en ny fase begynder og folk gør det forskelligt  det første var netop da nogen startede grød ved 4mdr. Der var ramaskrig fra alle dem med børn der saaaagtens kunne mættes af mm/mme, men ingen forståelse for at andre havde udfordringer på det punkt, og så var der dem med de gammeldags sp'er der stadig prædiker grød på slaget 4mdr - de blev jo super kede af det fordi de bare fulgte deres sp's råd og pludselig blev de bare belært helt vildt af andre hvis sp'er sagde noget andet. Og så kom tvivlen på egne valg jo selfølgelig snigende. Det kostede vidst et par medlemmer, men nu er stemningen heldigvis god igen  

det er også tydeligt at mærke at nu hvor ungerne derinde er over 6mdr, kan alle bedre tolerere andres måder, da de hviler meget mere i deres valg nu end i starten

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Ja der er også af og til lidt drama her når en ny fase begynder og folk gør det forskelligt  det første var netop da nogen startede grød ved 4mdr. Der var ramaskrig fra alle dem med børn der saaaagtens kunne mættes af mm/mme, men ingen forståelse for at andre havde udfordringer på det punkt, og så var der dem med de gammeldags sp'er der stadig prædiker grød på slaget 4mdr - de blev jo super kede af det fordi de bare fulgte deres sp's råd og pludselig blev de bare belært helt vildt af andre hvis sp'er sagde noget andet. Og så kom tvivlen på egne valg jo selfølgelig snigende. Det kostede vidst et par medlemmer, men nu er stemningen heldigvis god igen  

det er også tydeligt at mærke at nu hvor ungerne derinde er over 6mdr, kan alle bedre tolerere andres måder, da de hviler meget mere i deres valg nu end i starten

Det lyder meget som den jeg var i  men mon ikke det er de samme ting man går igennem i nogle grupper. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Det lyder meget som den jeg var i  men mon ikke det er de samme ting man går igennem i nogle grupper. 

Jo det tror jeg helt sikkert det er

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jo det tror jeg helt sikkert det er

Nogle gange ville jeg bare ønske man kunne acceptere hinandens forskellighed... Uden at man skal være bebrejdende. Men sådan er det jo med alt her i livet. Det gælder jo egentlig ikke kun det med barn. Alle har en mening. Det er nok bare ekstra følsomt når det er om ens barn. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Nogle gange ville jeg bare ønske man kunne acceptere hinandens forskellighed... Uden at man skal være bebrejdende. Men sådan er det jo med alt her i livet. Det gælder jo egentlig ikke kun det med barn. Alle har en mening. Det er nok bare ekstra følsomt når det er om ens barn. 

Jeg tror også at lige med børn, der er man bare følsom og nærtagende egentlig tror jeg at langt de fleste der vælger at kommentere på andres valg, enten gør det af nysgerrighed eller for at videregive ren info, som den anden måske ikke har stødt på (fx det med skemad) Altså sådan helt neutralt uden egentlig at dømme. Men det bliver lynhurtigt taget som kritik og bedrevidenhed, og det er jo egentlig også lidt synd når det ikke er ment sådan. Men det ER bare følsomt

man ser også tendensen i flaske/amme debatterne, der altid går helt af sporet. mange mødre der giver flaske føler sig jo bedømt negativt hvis nogen spørger det mindste ind til valget af flasken - men ofte tror jeg faktisk der bliver spurgt af ren interesse for mor og barn,  og intet andet. Har selv spurgt ind og er selv blevet spurgt, jeg har dog intet imod bare at svare   

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg tror også at lige med børn, der er man bare følsom og nærtagende egentlig tror jeg at langt de fleste der vælger at kommentere på andres valg, enten gør det af nysgerrighed eller for at videregive ren info, som den anden måske ikke har stødt på (fx det med skemad) Altså sådan helt neutralt uden egentlig at dømme. Men det bliver lynhurtigt taget som kritik og bedrevidenhed, og det er jo egentlig også lidt synd når det ikke er ment sådan. Men det ER bare følsomt

man ser også tendensen i flaske/amme debatterne, der altid går helt af sporet. mange mødre der giver flaske føler sig jo bedømt negativt hvis nogen spørger det mindste ind til valget af flasken - men ofte tror jeg faktisk der bliver spurgt af ren interesse for mor og barn,  og intet andet. Har selv spurgt ind og er selv blevet spurgt, jeg har dog intet imod bare at svare   

Folk må også gerne spørge mig. Lige det med flasken, om hvorfor er jeg ikke så følsom omkring. 

Det handler nok tit om følelserne og man er "nærtagende" (synes ikke det ord passer, men kan ikke finde er bedre) 

jeg kan nemlig huske, at jeg læste en debat herinde om en som blev ked af det eller irriteret(kan ikke helt huske) når en person sagde flødebabser inden jeg blev mor. Jeg tænkte, at personen godt nok var nærtagende, men så prøvede jeg selv. Jeg kunne ikke have når jeg fik det ord i hovedet når jeg lige måtte opgive amning. Det var jo udelukkende mine egne følelser omkring amning, men jeg følte at personen "hånede" mig ved at sige at en anden havde flødebabser. Så lige der mærkede jeg selv, at det handlede om mine egne følelser omkring amningen. For det var jo ikke fordi personen hånede mig! 

Men jeg har decideret fået at vide at mit varme tager skade af forskellige ting (nej det gør hun ikke), at jeg ikke gav flaske ordentligt, jeg holdte mit barn forkert og jeg ved ikke hvad jeg ellers gjorde forkert. Men sjovt nok siger samme personer til mig nu, at vi gør det skide godt og vi har en dejlig datter. 

Men jeg holdt hende ikke forkert, jeg gav ikke flaske forkert. Ja jeg lavede nok nogle "begynder" fejl men lige de ting nægter jeg at jeg gjorde forkert. Det handlede nok mere om at man ønskede jeg gjorde tingene forkert, fordi man var meget skeptisk overfor at jeg skulle være mere. 

Nogle gange skal man nok tænke over hvordan man siger tingene til en nybagt mor/far måske. Netop pga. Alle de følelser. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Det er det som du beskriver. At folk kommer med deres kloge ord over hvad man gør! Alle de ting de sagde passede jo sikkert ikke. Men hvorfor skal man "kritisere"/finde de dårlige ting om hvad folk gør? Hvis det nu virker!

jeg siger ikke at man ikke må debattere det. Det giver jo en indsigt i de forskellige ting men jeg oplevede i stor stil at folk skulle kritisere hvad jeg gjorde på en meget bebrejdende måde. Måske har jeg bare været uheldig. Folk er Heldigvis stoppet! For de ved at jeg har styr på det og de skal tie stille. Jeg gider ikke høre på det. Måske handler det også om at jeg selv er blevet selvsikker? Jeg ved det ikke! Men som nybagt mor havde jeg virkelig ikke brug for det. 

Kom til at tænke på denne tråd da jeg så dette billede

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.