De der anbefalinger...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2015

klmf

Anonym skriver:

Det er dejligt, jeg ikke er den eneste. 

For eksempel mht. Grød ved 4 måneder var der mange som mente, at man skader barnet, og man SKAL vente. 

Jeg kender til mange hvor amning eller mme ikke var nok ved 4 måneder! Det var i samråd med Sp. Men alligevel skreg folk op om det var for tidligt og at sp ikke vidste noget om det!

Vi måtte også starte tidligere end anbefalet på grød, han var 12 uger Han var SULTEN! NSpiste flæskesteg med det hele da han var 6 måneder.... Jeg har brugt dem meget vejledere og tilpasset som det passede med barnet. Helt klart nemmere med nummer to hvor man har rutinen og stoler på sig selv som mor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonymbebs skriver:

Nu spørg jeg nok dumt men er det ikke derfor der står 4+ på nogle glas og 6+ på andre? Netop fordi de starter op på noget grød og mos som supplement ved 4 måneders alderen ellers var der vel ikke en grund til at lave  4+ babymad 

Idag hedder anbefalingen at man så vidt muligt skal vente med skemad til 6mdr pga tarmenes udvikling. Sst skriver at man stadig kan starte op (tidligst) ved 4mdr hvis det er strengt nødvendigt fordi barnet er umætteligt med bryst eller flaske, men sp'erne skal ikke sætte forældrene igang med skemad ved 4mdr som standart længere, som i gamle dage det var i øvrigt de samme anbefalinger der var gældende i 2011 da jeg fik den første.  

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

Her står er de.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

24. juli 2015

Hønsemor

Puha hvor kender jeg godt den følelse du beskriver..

Jeg blev mor i en tidlig alder, og oveni fuldte jeg langt fra de fleste råd og selv den dag idag efter to børn tror jeg ikke jeg kender halvdelen af anbefalingerne, jeg havde den tro på at jeg gjorde det godt nok og hvad jeg kunne, plus jeg spurgte min egen mor, svigermor og svigerinde til råds om forskellige ting og selv min mor og svigermor der har født med 1 års mellemrum i sin tid er uenige om nogle ting (tror det hænger lidt sammen med antal af børn også)..

Begge mine drenge er f.eks begyndt på mos/grød ca. 14 dage før de er fyldt 4 mdr, den ældste fordi han ikke blev mæt af MME (han kunne spise en halv liter pr. måltid og stadig spise efter ) og den yngste fordi han ikke tog på af at blive ammet og MME kunne han ikke lide (han har iøvrigt stadig reflux i en alder af 2,5 år)..

Jeg har dog ikke farvet hår i graviditeterne, jeg har ikke brugt ting med parabener i (kan ikke selv tåle det) og jeg har ikke røget - alligevel har jeg fået allergiske børn med astmatisk bronkitis, hvoraf den yngste var så hårdt plaget fra fødsel og til for nylig at han blev indlagt ved anfald - nu bliver han stadig skidt, men han ilter sit blod bedre. Og nå ja det den ældste blev ammet i 1 døgn, den yngste indtil han sagde fra og jeg ikke havde mælk mere da han var 7,5 mdr 

Men ellers har jeg altså to drenge med krudt i røven, der trives lige så godt som de børn jeg kender til, hvor forældrene har fuldt ALLE anbefalinger 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Hønsemor

Puha hvor kender jeg godt den følelse du beskriver..

Jeg blev mor i en tidlig alder, og oveni fuldte jeg langt fra de fleste råd og selv den dag idag efter to børn tror jeg ikke jeg kender halvdelen af anbefalingerne, jeg havde den tro på at jeg gjorde det godt nok og hvad jeg kunne, plus jeg spurgte min egen mor, svigermor og svigerinde til råds om forskellige ting og selv min mor og svigermor der har født med 1 års mellemrum i sin tid er uenige om nogle ting (tror det hænger lidt sammen med antal af børn også)..

Begge mine drenge er f.eks begyndt på mos/grød ca. 14 dage før de er fyldt 4 mdr, den ældste fordi han ikke blev mæt af MME (han kunne spise en halv liter pr. måltid og stadig spise efter ) og den yngste fordi han ikke tog på af at blive ammet og MME kunne han ikke lide (han har iøvrigt stadig reflux i en alder af 2,5 år)..

Jeg har dog ikke farvet hår i graviditeterne, jeg har ikke brugt ting med parabener i (kan ikke selv tåle det) og jeg har ikke røget - alligevel har jeg fået allergiske børn med astmatisk bronkitis, hvoraf den yngste var så hårdt plaget fra fødsel og til for nylig at han blev indlagt ved anfald - nu bliver han stadig skidt, men han ilter sit blod bedre. Og nå ja det den ældste blev ammet i 1 døgn, den yngste indtil han sagde fra og jeg ikke havde mælk mere da han var 7,5 mdr 

Men ellers har jeg altså to drenge med krudt i røven, der trives lige så godt som de børn jeg kender til, hvor forældrene har fuldt ALLE anbefalinger 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Vi måtte også starte tidligere end anbefalet på grød, han var 12 uger Han var SULTEN! NSpiste flæskesteg med det hele da han var 6 måneder.... Jeg har brugt dem meget vejledere og tilpasset som det passede med barnet. Helt klart nemmere med nummer to hvor man har rutinen og stoler på sig selv som mor. 

Vildt! Kender også en som havde samme "problem". De begyndte lige så tidligt. Det blev de faktisk anbefalet af sp fordi han fik store mængder mme. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Der findes jo en masse anbefalinger om mange ting. De her anbefalinger hang mig langt ud af halsen en gang. Ikke fordi jeg ikke ville følge dem.

Jeg har fulgt dem nogenlunde, men ikke til punkt og prikke! 

Jeg har oplevet at nogle mødre stejler fuldstændig, hvis man ikke følger dem 100 procent. Første gang jeg oplevede det var da nogle begyndte på grød, da barnet var 4 måneder.De kunne ikke forstå, at man gjorde det.

Der er nogle ting som jeg har måtte gøre anderledes end det man anbefaler. Selvfølgelig i samtykke med sundhedsplejerslen.

Men jeg fik simpelthen stress over folk dømte mig... Dømte mig fordi jeg gjorde tingene Anderledes end anbefalingerne.men det var jo det der fungerede for MIN datter.

I dag er jeg ret ligeglad med folk mener. Men som nybagt mor var det et stort stressmoment og jeg blev meget usikker på min egen dømmekraft (det gør jeg ikke mere)

Men er jeg virkelig den eneste som ikke har fulgt dem til punkt og prikke?

Min sundhedsplejerske sagde, at nogle gang er virkeligheden bare anderledes.

Vi har heller ikke fulgt anbefalinger...

passede bare ikke sammen med vores liv og vores søn er da i live og har det godt idag :)

faktisk oplevede vi ved at følge nogle anvisninger at han fik det dårligt så vi måtte finde en anden måde at gøre det på som passede til ham i stedet for...

men ja det er helt vildt stressende som nybagt (og første gangs forældre der ikke selv har haft en rolig barndom) at blive (be)dømt af andre og også det konkurrence der var mødrene imellem i gruppen...

Hvis min søn (som var 1.5 mdr ældre end de andre) gjorde et eller andet når vi var sammen eller vi sad og snakkede om de små engle mens de sov så næste gang kan jeg garantere så var der i hvert fald mindst en eller to som havde kæmpet for at få barnet til også at gøre det selvom det bestemt ikke altid var klar til det...

jeg endte med bare at tie stille for de andres skyld og så bare være glad for at vores søn var tilfreds og udviklede sig i sit eget tempo på sin egen måde :)

Anmeld Citér

24. juli 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Sundhedsstyrelsens råd er vejledende! Og generelle råd fra eksperter og andre skal tilpasses sit barn og sig selv.

Vi fulgte ikke alle anbefalinger og andres mening og holdning, for det ville være ret forvirrende, jeg kom igennem de første putte med mottoet: ''read the baby, not the books'' som jo indeholder tanken om at det handler om mor og barn, ikke alle mulige andre menneskers holdninger.

Jeg ammede min søn fuldt ud til han blev 9 mdr, grød og mos gad han ikke, jeg begyndte potte træning da han var 4 mdr gammel, han spiste vores mad og spiste slet ikke på nogen måde ske mad og han blev ammet delvist til han blev 3 år gammel (sst siger 1 år eller mere)

Men han følger heller ikke bogen eller eksperternes udtalelser om udvikling, fra han kom på potten første han vidste han Hvad han skulle på den og fra den da lavede han ikke stort i bleen, heller ikke i dagplejen! Han blev renlig som 1½ årig og han er mors dejlige og meget kærlige dreng.

Man skal følge sit barn og sig selv, og tage anbefalinger som en god gylden tråd gennem forløbet med sit barn.

Lære man at hvile i sig selv, er tingene ikke så overvældende, og man bliver ikke så let påvirket af andre og deres holdninger. Når man hvilket i sig selv kan det kun gavne mor og barn :-)

Anmeld Citér

24. juli 2015

Anonym trådstarter

skovrup skriver:

Sundhedsstyrelsens råd er vejledende! Og generelle råd fra eksperter og andre skal tilpasses sit barn og sig selv.

Vi fulgte ikke alle anbefalinger og andres mening og holdning, for det ville være ret forvirrende, jeg kom igennem de første putte med mottoet: ''read the baby, not the books'' som jo indeholder tanken om at det handler om mor og barn, ikke alle mulige andre menneskers holdninger.

Jeg ammede min søn fuldt ud til han blev 9 mdr, grød og mos gad han ikke, jeg begyndte potte træning da han var 4 mdr gammel, han spiste vores mad og spiste slet ikke på nogen måde ske mad og han blev ammet delvist til han blev 3 år gammel (sst siger 1 år eller mere)

Men han følger heller ikke bogen eller eksperternes udtalelser om udvikling, fra han kom på potten første han vidste han Hvad han skulle på den og fra den da lavede han ikke stort i bleen, heller ikke i dagplejen! Han blev renlig som 1½ årig og han er mors dejlige og meget kærlige dreng.

Man skal følge sit barn og sig selv, og tage anbefalinger som en god gylden tråd gennem forløbet med sit barn.

Lære man at hvile i sig selv, er tingene ikke så overvældende, og man bliver ikke så let påvirket af andre og deres holdninger. Når man hvilket i sig selv kan det kun gavne mor og barn :-)

Jeg tager det også bedre nu, men fra starten af blev jeg stresset af det. Jeg blev altid i tvivl om jeg gjorde tingene forkert selvom jeg egentlig godt vidste at jeg gjorde det rigtige. 

Men Gud hvor kan det være irriterende at få smidt de anbefalinger i hovedet. 

Anmeld Citér

24. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg tager det også bedre nu, men fra starten af blev jeg stresset af det. Jeg blev altid i tvivl om jeg gjorde tingene forkert selvom jeg egentlig godt vidste at jeg gjorde det rigtige. 

Men Gud hvor kan det være irriterende at få smidt de anbefalinger i hovedet. 

Jeg tror de fleste førstegangs har det sådan det første års tid. der sker så meget nyt og man er helt ny i morrollen og det er sgu da mega angstprovokerende at stå med det fulde ansvar for et lillebitte menneske det hverken kan sige fra eller til

jeg er medlem af en stor terminsgruppe med min lille pige (min nr2) og nogengange smiler jeg lidt indvendigt over hvor bange førstegangsmødrene derinde er for at afvige fra anbefalingerne. Man skulle tro at der var spørgsmål om liv og død nærmest  fx "hvor meget mme skal der i grød?" Jeg svarede "et par skeer og en klat smør" men uha det var ikke præcist nok, det skulle være præcis den der 1 3/4 ske der svarer til nøjagtigt 50ml vand, eller hvad der nu stod i opskriften fra sst  og hvis man er så hys, så skal det jo også blive svært og stressende  men jeg kan også godt selv huske hvor meget jeg lyttede til min SP første gang og fulgte hvert et råd hun kom med  denne gang kan jeg ikke huske en disse af hvad hun har sagt, andet end hvad lillepigen vejer og måler, resten styrer jeg selv ved at kigge på min baby  jeg bruger anbefalingerne som rettesnor og gode råd, og gør så brug af det der er muligt og relevant hos os

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.