Jeg ville helt klart vælge det jeg følte for i situationen. Er ikke gift så har ikke "erfaringen" - men står med situationen på tæt hånd alligevel.
Min søn fik mit mellemnavn og farens efternavn. Det var vi ikke i tvivl om at det skulle være sådan ( det ligger lidt i den " gammeldags holdning til traditionerne" jeg har.
Min datter har ligeledes mit mellemnavn og hendes fars mellemnavn og efternavn (min søn og datter har ikke samme far).
Til gengæld har min datters far nu taget hans kones efternavn - så min datter og ham deler nu kun mellemnavn - og så deler hun efternavn med sine farforældre.
Yderligere mødte jeg engang en kvinde som havde taget mandens efternavn da de blev gift - hun ændrede det dog tilbage senere til sit eget efternavn, da hun ikke kunne forlis med tanken om at hedde noget andet end det hun havde heddet hele sit liv.
Så jeg tror det vigtigste er at man kan forlig sig med det navn man vælger at have om man så beholder sit eget eller tager mandens/konens navn. Og måske også lige overvejer om det har stor betydning for en selv at hedde det samme som sine børn eller ej.
Anmeld
Citér