At holde fri med sine børn men hver for sig??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2015

bøllen

Anonym skriver:

Hej derude!

Nu har jeg læst et par gange at mødre herinde holder fri med deres børn hver for sig. Altså forstået på den måde at den ene dag holder man fri med sit ældste barn og den næste gang er det med sit yngste barn. Nu kommer mit spørgsmål. Hvorfor gør man det? Hvorfor ikke holde fri med dem begge på samme tid? At man vælger at holde fri med kun et af sine børn og aflevere det andet er det ikke synd og at gøre forskelsbehandling?? Hvad siger I til det barn der skal afleveres når han/hun spørger hvorfor han/hun skal i f.eks børnehave og lillebror/søster ikke skal men må blive hjemme med mor og hygge sig? 

Det skal lige siges at det her ikke er et fordømmende indlæg!! Jeg er bare nysgerrig da jeg selv har 2 børn. Den yngste er jeg dog stadig på barsel med. Men når jeg skal starte på arbejde igen så arbejder jeg hver anden weekend og det giver jo nogle fridage i ugen hvor jeg vil holde fri med mine børn. Og her tænker jeg at holde dem begge hjemme på samme tid. De vil komme til at gå i en intregreret børnehave/vuggestue så vil syntes det er synd hvis jeg aflevere den ene men tager den anden med hjem igen. Det vil jeg føle er forskelsbehandling.

Jeg kan sagtens se det gode i at have en hel dag for sig selv sammen med sit store barn og så den næste dag med sit yngste så de får al opmærksomhed for sig selv. 

Jeg er nysgerrig efter at høre fra jer 

Det har jeg desværre aldrig brugt , men ville i den grad ønske jeg havde . Børn har helt sikkert godt af ene tid med deres forældre . Og vil da gætte på det er grunden til der bliver holdt fridag med hvert enkelt barn. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2015

Anonym trådstarter

Morjanne76 skriver:

Har du valgt at holde dit ældste barn hjemme, nu hvor du går hjemme på barsel med lillebror? 

Hvordan vil du tilgodese det enkelte barns behov, hvis du ikke har alene tid med ham/ hende?

Nej hun er i børnehave selvom jeg er på barsel med den lille. 

Jeg skal starte op til svømning med min store pige til august så der vil vi have noget alenetid sammen.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

Annemette07 skriver:

Nu har jeg kun et barn, men kunne da forstille mig at Det er for at barnet får ens fulde opmærksom uden bror/søster tager opmærksomheden fra barnet, så det ikke føler sig glemt eller overset. Så længe man ikke gør forskel på at holde fri med børnene kan jeg ikk se det forkerte i det. F.eks hvis nu et barn lige er blevet storebrøster, så har det barn nok også brug for at være sammen med en forælder uden en lillebrøster fordi det er en stor omvæltning :-)

Vores datter var også hjemme hos os en uge efter at lillebror var kommet 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen! Kan se at det bare er mig der er "mærkelig" så jeg vil følge jeres råd og give dem fridage både sammen men også hver for sig  

Anmeld Citér

14. juni 2015

lineog4

Jeg elsker at have alene tid med et og nogen gange to af børnene. Det er både af egoistiske grunde og for for børnenes skyld. 

Først egoistisk, det er jo helt fantastisk at kunne have fokus på det ene barn, kunne nyde uden at føle sig delt, kunne sige: du er den dejligste i verden uden at skulle sige: og det er du selvsagt også. 

Og for børnene: tænk at føle sig som den særlige i en dag.

og endnu mere for så kan man lave det man ønsker i det tempo man ønsker.

jeg har 3 levende børn og de er skønne som en flok og hver for sig. Meget sjovt at læse om personligheder qua nummeret i søskende flokken, for det passer på mine børn. Men når jeg jeg giver dem tid alene, så er de ikke. Så kan de overraske, de kan hvile i dem selv på en anden måde. 

Udover det er de jo forskellige, fx i tempo til at se tingene. Min midterste er den tænkende, grublende, ting tager tid - de skal ses fra alle vinkler, de skal overvejes og afprøves. Og den lille ja han kan nå igennem ZOO på 1 time i turbo tempo. Hvis de to altid skulle være sammen, ville den ene enten skulle skynde sig eller den anden kede sig. Men så er det jo så heldigt, at det ved deres mor (og far) og derfor kan vi sørge for de også får tid alene.

Nu gåe to af dem i skolen, så fridagene er så kun til børnehavebarnet. Men jeg kan sagtens finde på at tage en weekend dag med en af de store, en aften ting, en overnatning eller lignende. Og både jeg og barnet får lige et skud på mor/barn relation kontoen.

Ærligt ville jeg gerne gøre det endnu mere, for lige så meget som de elsker den lille flok, så elsker de at få mors opmærksomhed, og gøre deres ting uden en søskende. 

Jeg syntes så godt nok også det var svært da de to drenge gik på samme integrerede institution og det blev ofte til fridagene var for dem begge to, men aå brugte jeg weekender til at lave alene ting. 

Anmeld Citér

14. juni 2015

SandraXOXO

Jeg har tre børn, og de elsker at få en fridag alene med mors opmærksomhed uden den skal deles. De elsker selfølgelig også at holde fri med deres søskende. Men ind i mellem har børn brug for mor eller fars fulde opmærksomhed. 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg elsker at have alene tid med et og nogen gange to af børnene. Det er både af egoistiske grunde og for for børnenes skyld. 

Først egoistisk, det er jo helt fantastisk at kunne have fokus på det ene barn, kunne nyde uden at føle sig delt, kunne sige: du er den dejligste i verden uden at skulle sige: og det er du selvsagt også. 

Og for børnene: tænk at føle sig som den særlige i en dag.

og endnu mere for så kan man lave det man ønsker i det tempo man ønsker.

jeg har 3 levende børn og de er skønne som en flok og hver for sig. Meget sjovt at læse om personligheder qua nummeret i søskende flokken, for det passer på mine børn. Men når jeg jeg giver dem tid alene, så er de ikke. Så kan de overraske, de kan hvile i dem selv på en anden måde. 

Udover det er de jo forskellige, fx i tempo til at se tingene. Min midterste er den tænkende, grublende, ting tager tid - de skal ses fra alle vinkler, de skal overvejes og afprøves. Og den lille ja han kan nå igennem ZOO på 1 time i turbo tempo. Hvis de to altid skulle være sammen, ville den ene enten skulle skynde sig eller den anden kede sig. Men så er det jo så heldigt, at det ved deres mor (og far) og derfor kan vi sørge for de også får tid alene.

Nu gåe to af dem i skolen, så fridagene er så kun til børnehavebarnet. Men jeg kan sagtens finde på at tage en weekend dag med en af de store, en aften ting, en overnatning eller lignende. Og både jeg og barnet får lige et skud på mor/barn relation kontoen.

Ærligt ville jeg gerne gøre det endnu mere, for lige så meget som de elsker den lille flok, så elsker de at få mors opmærksomhed, og gøre deres ting uden en søskende. 

Jeg syntes så godt nok også det var svært da de to drenge gik på samme integrerede institution og det blev ofte til fridagene var for dem begge to, men aå brugte jeg weekender til at lave alene ting. 

Her er det også en integreret børnehave/vuggestue og det vil være mig der skal aflevere hver gang. Hvordan gør jeg så lige det når jeg skal aflevere storesøster men hildeden lille hjemme. Skal jeg lade an blive i bilen eller tage ham med ind og sige farvel til storesøster?? Og det samme omvendt når det er den lille der skal afleveres?

Anmeld Citér

14. juni 2015

LBK

I mine øjne er det på ingen måde forskelsbehandling idet de Begge får en fridag.

De NYDER at have min opmærksomhed hver for sig og lege præcis de lege som den ene eller den anden gerne vil lege. Uden at søster ødelægger det. 

Jeg alene kan jo heller ikke tage to børn med i svømmehallen så den ene dag kommer den ene med og den anden dag den anden. Virkelig praktisk synes jeg.

min den lille (2 år) opdager ikke når storesøster har en fridag. Det kommer når hun bliver lidt ældre.

den store opdager der heller ikke altid med når hun gør spørger hun selvfølgelig og så får hun det ærlige svar. "I morgen er det din tur til at holde fri sammen med med og så skal vi...." Der bliver nogle gange lidt hængemule men det går hurtigt over når hun så begynder at glæde sig 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Clisolka

Jeg giver mine børn fridage uden lillebror&storesøster engang imellem. Den store på snart 5 år NYDER at være lidt alene med mor - eller far, hvis det er ham der tager en fridag med hende  Hun nyder at lave ting til hendes alder, uden at lillebor kommer og propper tingene i munden. F.eks. i torsdags tog far en fridag med hende fra børnehaven og tog en tur rundt i vores by med hende - han tog hende sågar med til frisøren, fordi hun trængte  Det er ikke så tit vi kommer i centrum af vores by, da hun har lidt meget af køresyge og kastet op i bussen efter 5 min - og vi har ikke bil  De tog på Macd og fik burger. Nøj, hvor hun nød det! (Hvor mange piger på snart 5 år kan prale med at de ikke kender Macd?)

Vi har haft nogle hårde år med lillebror fordi han er stort ørebarn, så han har tit haft fridage med mig når han skulle til undersøgelser osv. Hun har også brug for at få fars og mors fulde opmærksomhed (med forkælelse) uden en irreterende lillebror engang imellem 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Soffy27

Hos os er der 4 år imellem børnene, den store er 5 år, og den lille 11 mdr.. Arbejder som dig hver anden weekend, med en fridag før og efter.. 

95% af gangene har jeg begge børn hjemme, men har også prøvet at sende den mindste afsted og hygge med storebror - især hvis lillebror har været syg eller lignende, så har han krævet ekstra meget, som er gået fra storebror.. 

Under min barsel havde jeg den store hjemme rigtig meget, og det nød vi virkelig.. 

Og så må jeg tilstå at jeg savner min store knægt! Savner lige at kunne bruge noget tid KUN på ham hvor han ikke skal liste rundt, være stille osv hvis den lille sover 

Den lille er så lille at han ikke forstår det endnu, og den store er så stor at han forstår det hvis jeg er hjemme med lillebror uden ham (eksempelvis ved sygdom og da jeg havde barsel ) så her er alle parter tilfredse  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.