At holde fri med sine børn men hver for sig??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.495 visninger
25 svar
47 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juni 2015

Anonym trådstarter

Hej derude!

Nu har jeg læst et par gange at mødre herinde holder fri med deres børn hver for sig. Altså forstået på den måde at den ene dag holder man fri med sit ældste barn og den næste gang er det med sit yngste barn. Nu kommer mit spørgsmål. Hvorfor gør man det? Hvorfor ikke holde fri med dem begge på samme tid? At man vælger at holde fri med kun et af sine børn og aflevere det andet er det ikke synd og at gøre forskelsbehandling?? Hvad siger I til det barn der skal afleveres når han/hun spørger hvorfor han/hun skal i f.eks børnehave og lillebror/søster ikke skal men må blive hjemme med mor og hygge sig? 

Det skal lige siges at det her ikke er et fordømmende indlæg!! Jeg er bare nysgerrig da jeg selv har 2 børn. Den yngste er jeg dog stadig på barsel med. Men når jeg skal starte på arbejde igen så arbejder jeg hver anden weekend og det giver jo nogle fridage i ugen hvor jeg vil holde fri med mine børn. Og her tænker jeg at holde dem begge hjemme på samme tid. De vil komme til at gå i en intregreret børnehave/vuggestue så vil syntes det er synd hvis jeg aflevere den ene men tager den anden med hjem igen. Det vil jeg føle er forskelsbehandling.

Jeg kan sagtens se det gode i at have en hel dag for sig selv sammen med sit store barn og så den næste dag med sit yngste så de får al opmærksomhed for sig selv. 

Jeg er nysgerrig efter at høre fra jer 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej derude!

Nu har jeg læst et par gange at mødre herinde holder fri med deres børn hver for sig. Altså forstået på den måde at den ene dag holder man fri med sit ældste barn og den næste gang er det med sit yngste barn. Nu kommer mit spørgsmål. Hvorfor gør man det? Hvorfor ikke holde fri med dem begge på samme tid? At man vælger at holde fri med kun et af sine børn og aflevere det andet er det ikke synd og at gøre forskelsbehandling?? Hvad siger I til det barn der skal afleveres når han/hun spørger hvorfor han/hun skal i f.eks børnehave og lillebror/søster ikke skal men må blive hjemme med mor og hygge sig? 

Det skal lige siges at det her ikke er et fordømmende indlæg!! Jeg er bare nysgerrig da jeg selv har 2 børn. Den yngste er jeg dog stadig på barsel med. Men når jeg skal starte på arbejde igen så arbejder jeg hver anden weekend og det giver jo nogle fridage i ugen hvor jeg vil holde fri med mine børn. Og her tænker jeg at holde dem begge hjemme på samme tid. De vil komme til at gå i en intregreret børnehave/vuggestue så vil syntes det er synd hvis jeg aflevere den ene men tager den anden med hjem igen. Det vil jeg føle er forskelsbehandling.

Jeg kan sagtens se det gode i at have en hel dag for sig selv sammen med sit store barn og så den næste dag med sit yngste så de får al opmærksomhed for sig selv. 

Det er da ikke forskelsbehandling at give hvert barn særlige oplevelsesdage, når bare man gør det omtrent lige ofte med hver enkelt. Hvorfor skal søskende altid være "i flok", når de laver noget med far og/eller mor? Det er da vigtigt, de også får lov at være bare sig selv med far eller mor - og at lave noget netop på deres betingelser og tilpasset netop dem. 

I mine øjne er det mere synd, hvis storesøster altid skal vente på lillebror eller kun lave "barnlige" aktiviteter, fordi han skal kunne være med - eller omvendt, at lillebror ikke oplever noget særligt for hans aldersgruppe, fordi det ikke er noget for storesøster. 

Vi er fem forskellige individer i min familie, og ligesom min mand og jeg laver "voksenting" uden børnene, ligesom min mand tager alene på jagt, og jeg tager på shopping med en veninde - lige så vel har børnene da også lov bare at være sig selv på tur med mor. 

Anmeld Citér

13. juni 2015

TNBC

Anonym skriver:

Hej derude!

For at have alene dag med begge børnene hver for sig, at man kun har fokus på et barn, og at det er i centrum. Bare fordi man har flere børn, kan man sagtens godt have bare et hjemme.. Og hvad de siger, ved jeg ikke, men regner med at de ved at de får en dag med mor en anden dag. Jeg tror ikke børn ser det som forskelsbehandling.

Hvis du har et barn der gerne vil i legoland, men det andet vil hellere i svømmehallen, er det da smart at dele det op.

Og hvis man har børn med stor aldersforskel, er det ikke altid let at finde noget de begge vil, så er det bedre at de har hver deres dag.

Det er da også dejligt for børnene at have mors (Eller fars) fulde opmærksomhed.. Det kan jeg mærke her og de er kun 1 og 2.. Som at far tager den ene med et sted og den anden bliver hos far. Det giver også nogle gode bånd, mellem barn og voksen.

Men det er bare mit gæt, selvfølgelig er der også dage hvor begge børn kan være hjemme. Men jeg tror det kan være forskelligt fra familie til familie.  

Jeg er voksen og jeg elsker da stadigvæk at lave ting med min far, alene.. Og det er ikke fordi resten af mine søskende ikke er velkomne, men alenetid med en forælder er skønt. Om man får fri fra børnehave eller bare i det hele taget.

Anmeld Citér

13. juni 2015

CaWi

Vi har stadig kun et barn, men vil nok gøre sådan når vi en dag får nr to.

Det er så vigtigt at den ældste får noget kvalitetstid med forældrene. Nogle brn går jo mange år og er enebarn. Pludselig skal de dele opmærksomheden med en bror/søster, og for at de ikke skal føle sig "glemt" kan alene dage være en løsning. Derudover er der jo også det at det altså er forskellige ting man laver, alt efter hvor gammelt barnet er. Og det er svært at finde noget begge børn er lige interesseret i. 

Anmeld Citér

13. juni 2015

TNBC

Mor og meget mere skriver:

Det er da ikke forskelsbehandling at give hvert barn særlige oplevelsesdage, når bare man gør det omtrent lige ofte med hver enkelt. Hvorfor skal søskende altid være "i flok", når de laver noget med far og/eller mor? Det er da vigtigt, de også får lov at være bare sig selv med far eller mor - og at lave noget netop på deres betingelser og tilpasset netop dem. 

I mine øjne er det mere synd, hvis storesøster altid skal vente på lillebror eller kun lave "barnlige" aktiviteter, fordi han skal kunne være med - eller omvendt, at lillebror ikke oplever noget særligt for hans aldersgruppe, fordi det ikke er noget for storesøster. 

Vi er fem forskellige individer i min familie, og ligesom min mand og jeg laver "voksenting" uden børnene, ligesom min mand tager alene på jagt, og jeg tager på shopping med en veninde - lige så vel har børnene da også lov bare at være sig selv på tur med mor. 

Helt enig. Bare fordi man har flere børn, skal man ikke lave noget sammen med alle hele tiden. Jeg tror børnene nyder alene dage. Ligesom voksne nyder voksentid.

Og jeg tænker også, hvis man nu har 4-7års(eller mere) mellem sine børn, er det ikke sikkert at den store gider at lave hvad den lille vil og den lille kan ikke gøre de samme som den store.

Har jeg prøvet med mine nevøer og der er kun lige under 5år mellem dem..

Anmeld Citér

13. juni 2015

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen! Kan godt når jeg læser hvad I skriver se meningen I at holde fri med sine børn hver for sig. Jeg vil bare så gerne gøre mit bedste så ingen af dem føler sig til side! Min bekymring går nok bare på hvordan jeg skal takle det hvis nu min store datter spørger hvorfor lillebror må blive hjemme og ikke hende når jeg skal aflevere hende og når lillebror til den tid er startet i vuggestue. Og omvendt...??

Anmeld Citér

13. juni 2015

MomInTheMaking

Anonym skriver:

Tak for svar allesammen! Kan godt når jeg læser hvad I skriver se meningen I at holde fri med sine børn hver for sig. Jeg vil bare så gerne gøre mit bedste så ingen af dem føler sig til side! Min bekymring går nok bare på hvordan jeg skal takle det hvis nu min store datter spørger hvorfor lillebror må blive hjemme og ikke hende når jeg skal aflevere hende og når lillebror til den tid er startet i vuggestue. Og omvendt...??

Hvis du gør det lige meget med hvert barn, er svaret derpå jo simpelt.

Hun/han skal i børnehave fordi du skal have en dag bare med lillebror/søster, ligesom vi havde en dag/skal have en dag.

Børn skal ikke have det samme og på samme tid.

De har godt af at vide at du gør noget med dem hver især, og sammen og uden dem og nogen gange kun med far.

Anmeld Citér

13. juni 2015

Tranebaer

Du skal bare lade være med at ulovliggøre forskelsbehandling.

Jeg er opdraget med at der er forskel på alle og at man ikke kan være heldig hver gang. Bare fordi den ene får, skal den anden ikke have.

Kan slet ikke genkende din negative tone omkring forskelsbehandling i dit indlæg, som om det er forkert som forældre at forskelsbehandle. For mig er det "rigtigt" at forskelsbehandle.

Forstå mig ret, børnene skal selvfølgelig vide at de er højt elskede, lige elskede og den ene skal ikke altid favoriseres. Men derudover går der ikke noget af det ene barn, fordi det andet får.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Morjanne76

Anonym skriver:

Hej derude!

Har du valgt at holde dit ældste barn hjemme, nu hvor du går hjemme på barsel med lillebror? 

Hvordan vil du tilgodese det enkelte barns behov, hvis du ikke har alene tid med ham/ hende?

Anmeld Citér

14. juni 2015

Annemette07

Anonym skriver:

Hej derude!

Nu har jeg kun et barn, men kunne da forstille mig at Det er for at barnet får ens fulde opmærksom uden bror/søster tager opmærksomheden fra barnet, så det ikke føler sig glemt eller overset. Så længe man ikke gør forskel på at holde fri med børnene kan jeg ikk se det forkerte i det. F.eks hvis nu et barn lige er blevet storebrøster, så har det barn nok også brug for at være sammen med en forælder uden en lillebrøster fordi det er en stor omvæltning :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.