Ny i faget - hjælp fra forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2015

Sujan

Natteravnen skriver:

Selvfølgelig må du komme med dit input også 

Vi har gulvtæppet med huse og biler og veje på i hele legeværelset  det er ikke til at finde legoklodser på det førend man står på dem, tortur 

Puslespilsmåtterne har vi ikke nogen af, men til gengæld tæppe på værelset og trægulv i køkken og opvarmet flisegulv i gang og bryggers. 

Mm dyr har vi vist ikke nogen af, har givet meget væk i den aldersgruppe da Elias blev for stor. 

Bolde skal der nok komme nogen af. 

Garderoben har vi købt ind til, en bænk med plads til kasser nedenunder, et til hvert barn og så en lille kommode med to andre skuffer til gæstebarn og til vores søn. 

Derudover har vi købt to knagerækker med regnbuefarver til at sætte i børnehøjde og i voksenhøjde lidt forskudt fra hinanden. Derudover sætter vi to hylder op over vaskemaskinen og tørretumbleren hvor vi placere en bordplade hvor de kan blive skiftet og deres kasser med bleer kan ligge og cremer osv. Der bliver selvfølgelig sat billeder op af dem og deres navn. 

Har hentet to gratis velholdte boxmadrasser til at hoppe på til legeværelset og overvejer at hænge en gynge op 

Der bliver også en forældrevæg hvor de vigtigste personer og evt kæledyr i barnets liv kommer til at hænge som de så kan kravle hen til når de har behov for det.

Der kommer også spejl op et sted , sikkert i legeværelset hvor de kan se på sig selv og musikinstrumenter og de får et par skabe de kan gå i og tage hvad de vil af grydeskeer og gryder etc. samt en skuffe med ting i og et til deres tallerkner og kopper og bestik så de selv kan nå til den tid de kan det 

Det lyder som om der bliver gjort meget ud af det:-)

min datter er lige stoppet i dagpleje og de ting som jeg satte stor pris på, som ikke var hos alle (når man har været i Gæstepleje) var knager i børnehøjde og plads/kasse til børnenes ting. Den ene dagplejemor ville slet ikke have noget hos sig så alle skulle slæbe frem og tilbage hver dag. Synes det er rart man lige kan have skiftetøj o.s.v liggende. 

Det min datter har været gladest for er balloner, bøger, perler og alt kreativt. Udenfor var det sandkassen. Jeg synes ikke legetøjet betyder så meget, bare der er forskellige muligheder:-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2015

EAF

Wauw, din dagpleje lyder godt nok som et skønt sted for små banditter! Jeg bliver da helt ærgerlig over at det ikke er min søn der skal passes der  

I vores dagpleje synes jeg det mest irriterende er, at der ikke er et sted at sidde med barnet når man giver tøj/sko på. Der er heller ikke plads til alle børnenes jakker og sko, da de hænger/står sammen med dagplejerens families overtøj. Men det ser det ud til at du har tænkt på  

Så synes jeg det er ærgerligt, at min dagplejer ikke har dukkevogn og dukker, fordi hun så længe kun har haft drenge - men derfor kan de da sagtens hygge sig med dukke- og rolleleg.. 

Af gode ting hos min dagplejer, som ungerne elsker: 

- bOBles i mange farver og former  

- Sækkestole til at tumle i.

- Et lille bord med stole i børnestørrelse. 

- En tavle

- Shufflebook (den grønne) 

Og så er alle ungerne vilde med noget så skørt som en sprællemand af træ, der ligner en ko, som hænger på væggen

Tak, jeg tror bare nu hvor jeg har chancen og muligheden at opfylde alle de drømme og fantasier jeg selv har haft som barn og tager udgangspunkt i hvad jeg selv har oplevet som barn i dagpleje, vores egen dagpleje til vores søn, hvad min egen søn syntes var et hit og så alle de institutioner jeg har trådt mine fødder i en fin kombination herhjemme  

Min søn har haft barnevogn og dukke, men da han ikke gad det mere gav vi det væk til familie og andre der ikke selv havde råd til det. Vidste jo ikke dengang at dagplejen ville blive til noget og slet ikke at det var noget jeg skulle arbejde som - men da vi så fandt det her hus og muligheden lige pludselig åbnede sig hvor jeg havde overvejet det længe, skyndte jeg mig at søge den uopslåede stilling 

Vi har to lilla kæmpe store sækkestole i stuen, som de sagtens kan bruge og lege i/i/på.  Vi bruger dem til at lave en kæmpe seng i stuen når vi leger biograf og smider dyner og puder på så vi kan putte sammen 

Det lille bord og to stole kommer ned oppe fra 1ste salen. Det røg derop da Elias fik sit store drenge legeværelse i det der bliver legerummet - og for at han ikke skal føle han bliver skubbet ud af sit eget hjem, laver vi gæsteværelset om ovenpå så det store drnegerum bliver endnu større - så det bliver også sat i stand i løbet af sommerferien og nu her. Han ønsker sig en hvid hval på væggen efter tegnefilmen Samson og Sally, så skal igang med at male akvariefornemmelsen ind i værelset på een af væggene. 

Hvis ikke B0bbles følger med vognmanden fra den gamle dagpleje jeg overtager nogen ting fra og jeg ikke kan finde dem ultra billigt eller gratis, så er det nogen jeg satser på at få da de godt nok er pebrede i prisen. Kender dem heller ikke da de vist ikke fandtes, havde ikke hørt om dem ihvertfald da min søn var lille. 

Tavle, godt du skrev det, den tager jeg også med. Kiggede på een igår med magnetbogstaver og kridt på den anden men syntes den var for høj til de børn. Men er på udkig 

Shufflebook? Hvad er det? 

Uh elsker skørt, regner med at hænge noget ned fra loftet i legeværelset. Har lige sat de sødeste figurer på jernpinde ude omkring i haven hvor der også kommer til at hænge lanterner der bruger solen som energi og som lyser når det er mørkt i Regnbuens farver ude i haven. Har fire hængende på hegnet indtil gården hvor børnene og forældrene kommer pt. 

Det vigtigste er at det kommer ned i børnehøjde og at man må pille og røre 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

22. maj 2015

Shiaz

Natteravnen skriver:

Tak, jeg tror bare nu hvor jeg har chancen og muligheden at opfylde alle de drømme og fantasier jeg selv har haft som barn og tager udgangspunkt i hvad jeg selv har oplevet som barn i dagpleje, vores egen dagpleje til vores søn, hvad min egen søn syntes var et hit og så alle de institutioner jeg har trådt mine fødder i en fin kombination herhjemme  

Min søn har haft barnevogn og dukke, men da han ikke gad det mere gav vi det væk til familie og andre der ikke selv havde råd til det. Vidste jo ikke dengang at dagplejen ville blive til noget og slet ikke at det var noget jeg skulle arbejde som - men da vi så fandt det her hus og muligheden lige pludselig åbnede sig hvor jeg havde overvejet det længe, skyndte jeg mig at søge den uopslåede stilling 

Vi har to lilla kæmpe store sækkestole i stuen, som de sagtens kan bruge og lege i/i/på.  Vi bruger dem til at lave en kæmpe seng i stuen når vi leger biograf og smider dyner og puder på så vi kan putte sammen 

Det lille bord og to stole kommer ned oppe fra 1ste salen. Det røg derop da Elias fik sit store drenge legeværelse i det der bliver legerummet - og for at han ikke skal føle han bliver skubbet ud af sit eget hjem, laver vi gæsteværelset om ovenpå så det store drnegerum bliver endnu større - så det bliver også sat i stand i løbet af sommerferien og nu her. Han ønsker sig en hvid hval på væggen efter tegnefilmen Samson og Sally, så skal igang med at male akvariefornemmelsen ind i værelset på een af væggene. 

Hvis ikke B0bbles følger med vognmanden fra den gamle dagpleje jeg overtager nogen ting fra og jeg ikke kan finde dem ultra billigt eller gratis, så er det nogen jeg satser på at få da de godt nok er pebrede i prisen. Kender dem heller ikke da de vist ikke fandtes, havde ikke hørt om dem ihvertfald da min søn var lille. 

Tavle, godt du skrev det, den tager jeg også med. Kiggede på een igår med magnetbogstaver og kridt på den anden men syntes den var for høj til de børn. Men er på udkig 

Shufflebook? Hvad er det? 

Uh elsker skørt, regner med at hænge noget ned fra loftet i legeværelset. Har lige sat de sødeste figurer på jernpinde ude omkring i haven hvor der også kommer til at hænge lanterner der bruger solen som energi og som lyser når det er mørkt i Regnbuens farver ude i haven. Har fire hængende på hegnet indtil gården hvor børnene og forældrene kommer pt. 

Det vigtigste er at det kommer ned i børnehøjde og at man må pille og røre 

Det ser bare så fint ud!  

shufflebook er en serie af kort med aktiviteter for børn. Vi har selv den grønne, "kom og syng med os". I den er en masse kort med billeder på. Billederne illustrerer forskellige børnesange. På bagsiden står så teksten På den måde lærer ungerne hurtigt hvilke billeder der passer til hvilken sang og kan være med til at vælge hvilke sange der skal synges Derudover er det nogle rigtig fine illustrationer der er på, som også giver masser af anledning til at tale om ting og sager.  Vores søn er vild med den! 

De findes i mange udgaver - bla. Også en med udendørs lege  

(billeder lånt fra Google) 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

22. maj 2015

modesty

Natteravnen skriver:

Vi har bygget vores eget trælegehus  hvor ungerne må male på væggene. Det har vores egen gjort. Ja og udenpå, pt. står der Elias på forsiden lige under taget og malet store blomster ved siden af døren. 

Træsandkasse med låg lige ved siden af 

Rutchebanetårn, er selvbyg men vi byggede det for højt  i sin tid, så ikke egnet til de små, så tænker jeg må ud i en plastikudgave.. selvom vi helst ser det så naturligt som muligt, byggematerialerne ihvertfald. 

Sansegynge, babygynge og almindelig gynge har vi på vores selvbyggede gyngestativ, vi har tanker om at udvide det så vi kan hænge flere gynger op. 

Vi har en 4benet trampolin, men må ikke bruges i dagplejen men så kan vi lave hule nedenunder den.

Vi arbejder på vores træhule, som vi regner med kommer til at stå klar i løbet af sommerferien. Børnene kan nok ikke komme op i den da vi har bygget den til vores søn og os så vi kan sove deroppe. Men vi vil købe klatrenet (Spiderman inspireret) og ringe til at svinge sig i og en hængekøje til mellem to af pælene. 

Vi har nogen udendørskøretøjer og en hal med stort cementgulv de kan køre på og fliser rundt om huset om til haven. Tænker stadigvæk vi skal have flere, men skal lige se hvad der kommer med vognmanden fra kommunen af ting. 

Hvis der ikke er Legekøkken med, har jeg øje for et til 200kr inklusiv mad. 

Dukkevogn - det har vi ikke, tak selvfølgelig skal der være en sådan! 

Biler har vi lidt af, skal nok lige øge antallet lidt da vores søn ikke legede så meget med lige dem samt landbrugsmaskiner. 

Legeværksted har vi i legehuset udenfor samt et  Legekøkken. 

Puslespil skal vi også have nogen af, men det kan ikke være svært at finde.

Perler har vi kun de små af, så nogen store nogen bør vi nok også have. Vi har også duploklodser og togbane. Bamser og et seperat kreaværelse til at tegne/male og lime klippe i. 

Tak for hjælpen 

Udover de ting du nævner her, synes jeg helt klart et stort tumleområde. Med en kæmpe madras og en masse puder a la dem på billedet, eller bobles (eller man kan sy dem selv, tænker jeg - de behøver jo ikke være så avancerede i formerne).

http://www.gullfossgade.dk/pics/176etumlerumvuggestue.jpg

Musikinstrumenter er også en god idé.

Plastikdyr - bondegårdsdyr, dinosaurer o.s.v.

Anmeld Citér

22. maj 2015

EAF

MissMaria skriver:

Læste lige det med forældre væggen  min søn er lige kommet hjem fra børnehave med et hus lavet i pap, hvor vi forældre have afleveret billeder af de personer i vores barn liv som skulle med i huset... De er så limet på... Synes det var en super ide - vil gerne sende dig et billede af det i privat besked... 

Da jeg selv arbejde i børnehaveklasse - fotograferede vi børnenes huse og så tegnede og klippede (med hjælp) de deres familie ud i hængte op i klassen...

vil så lige sige at det du beskriver lyder da som de mest fantastiske omgivelser for børn... 

Som forældre vil jeg sætte pris på nærvær, men bestemt også udeliv, måske hvis muligt en lille kanin eller høns børnene kan være med til at fodre og eller kæle med 

Nej hvor lyder det da bare som en fantastisk ide! Den vil jeg meget gerne se visuelt, send endelig en besked  

Vi har hund og to katte, men de må ikke færdes omkring børnene. Så hunden kommer i hundegård men den bliver bygget hvor børnene og mig kommer til at opholde os noget af tiden. Overvejer at leje een der kan komme og gå med hunden et par gange om dagen en times tid, men er i tvivl om hvad prisen er for det? Kattene må ikke komme ind, imens børnene er her, så der låser vi kattelemmen, men udenfor vil jeg altså ikke komme med restriktioner. De er ikke glade for børn, så kunne forestille mig de bare går og kommer tilbage når de er taget hjem  

Høns tiltrækker rotter, så dem har vi ikke tænkt os at anskaffe os, og vi har rigeligt af mus selvom kattene er gode til at holde bestanden nede, vi bor trods alt på landet  selvom vi helt sikkert har haft det overvejet. Og kanin bliver det nok heller ikke til, pt. har vi dyr nok selvom man efter min mening aldrig kan få katte nok  

Anmeld Citér

22. maj 2015

EAF

Sujan skriver:

Det lyder som om der bliver gjort meget ud af det:-)

min datter er lige stoppet i dagpleje og de ting som jeg satte stor pris på, som ikke var hos alle (når man har været i Gæstepleje) var knager i børnehøjde og plads/kasse til børnenes ting. Den ene dagplejemor ville slet ikke have noget hos sig så alle skulle slæbe frem og tilbage hver dag. Synes det er rart man lige kan have skiftetøj o.s.v liggende. 

Det min datter har været gladest for er balloner, bøger, perler og alt kreativt. Udenfor var det sandkassen. Jeg synes ikke legetøjet betyder så meget, bare der er forskellige muligheder:-) 

Jeg kan huske fra vores egen dagpleje at vi hver dag skulle have barnevognen med hjem, det bliver der ikke noget af her.. Her kan de have den stående også henover weekenden hvis de da ikke skal bruge den. Det irriterede mig nemlig meget. Der bliver også plads til taske og overtøj, det har vi også tænkt ind 

Jeg har to dagplejemødre i svigerfamilien og hos den ene har hun legetøj hulter til bulter fra ulv til loft i et lille rum, der bliver simpelthen så trangt - selvom hun vist bruger mere af huset end det, og det er et slaraffenland for børnene og spændende også, men de må gerne selv finde på, alt skal ikke serveres i forudbestemte lege igennem legetøjet. Vil vildt gerne at de som min søn lære at en ske kan blive til en guitar eller violin og trommer kan være en gryde - at de bruger fantasien og leger med den 

Men der skal være lidt til enhver smag for små og større , kender endnu ikke min aldersgruppe eksakte og hvilke køn de er 

Anmeld Citér

22. maj 2015

EAF

Shiaz skriver:

Det ser bare så fint ud!  

shufflebook er en serie af kort med aktiviteter for børn. Vi har selv den grønne, "kom og syng med os". I den er en masse kort med billeder på. Billederne illustrerer forskellige børnesange. På bagsiden står så teksten På den måde lærer ungerne hurtigt hvilke billeder der passer til hvilken sang og kan være med til at vælge hvilke sange der skal synges Derudover er det nogle rigtig fine illustrationer der er på, som også giver masser af anledning til at tale om ting og sager.  Vores søn er vild med den! 

De findes i mange udgaver - bla. Også en med udendørs lege  

(billeder lånt fra Google) 

Se, den kender jeg slet ikke! Fedt du lige kom på banen med den. Det er da helt sikkert noget jeg vil forsøge at erhverve mig  

Anmeld Citér

22. maj 2015

EAF

iPad er noget alle dagplejemødre i min kommune har fået tildelt sig. De bruger den blandt andet til at se og høre dyrelyde på og så bliver den brugt til at høre afslappende musik på når de har deres "15 minutters" stille tid, hvor alle børnene ligger på en madress og slapper af og lytter. 

Og så ændre tiderne sig jo bare. Det er svært at skærme børn fra teknologiens udvikling. Mange små klasser i skolerne burger jo også ipads til skolebrug. 

Ok, ja det ved jeg ikke om de gør her. Men så fortæller de mig det sikkert i så fald  og er det en del af dagplejens arbejdsmetode så tager jeg den til mig så vi kan sparre. Jeg er ikke eletronikforskrækket, men tænker bare ikke lige ipaden ind hvis det ikke er noget vi skal arbejde med. Jeg udelukker den ikke, men vil bare ikke finde den frem som det første. De skal tids nok stifte bekendtskab med det, allerede i børnehaven. Der sker ikke noget ved at vente lidt 

Anmeld Citér

22. maj 2015

EAF

Min datter er to år og helt vild med dansetimen i sin dagpleje, så danser alle babyer og børn inkl dpmoren 30 min hver dag. Det er et herligt syn  Så måske en cdafspiller eller radio eller lign så i kan danse. Og sangbøger er også altid et hit blandt børn. Og må jeg lige tilføje at din dp lyder fantastisk! 

Ork vi skal da helt sikkert have diskodasko sammen hvor vi bare gakker ud og danser og sanser, som vi lige har lyst - regner med at spille både børnesange, danske sange, salmer og klassisk musik, musicalsange og rockmusik - og præsentere alle mulige genre for dem - selvfølgelig med måde så de ikke får sprængt trommehinderne, men børnevenligt  og tak, håber virkelig virkelig virkelig jeg gør dagplejeerhvervet ære når jeg får begyndt og det hele lige så stille falder på plads 

Anmeld Citér

22. maj 2015

A-1995

I vores dagpleje savner jeg virkelig en ordentlig garderobe ��

ellers en masse udendørslegesager!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.