Tror ikke du skal være bekymret for sprigvurderingen i og med den jo blot fortæller det du ved: at din søn ikke har hverken et passivt eller aktivt dansk, og der skal gøres en indsats når han starter i børnehaven for at han når det sproglige niveau der kræves når han starter i skole. Og den indsats kan du jo heldgivis hjælpe med, da du har dansk som aktivt sprog, der er nogen andre tosprogede langt dårligere stillet da mor og far ikke taler dansk, og de kun hører dansk når de er insititution/skole.
Men det er klart der er både fordele og ulemper ved at være tosproget. Det er en fantastisk gave at have to eller flere sprog med sig. Men det kan samtidig også være svært fx med ordsprog, ordbilleder og den kulturelle forståelse fra fx børnebøger osv som vi glemmer vi bruger uden at forklare.
Den skole jeg arbejder på har en del tosprogede, og selv de meget dygtige støder nogen gange på problemet med især ordsprogene og metaforerne. Og som udgangspunkt er vi i de små klasser obs på de tosprogede bare for ikke at overse de problematikker der kan være. Det betyder ikke alle overhovedet bøvler med de problematikker, men bare at vi husker at være obs.
men udover det så lærer børn hurtigt, så mon ikke din søn om et år har skænt legesprog på dansk. Men vil du hjælpe nu hvor du har givet ham dit modersmål, så ville det være at læse på dansk for ham nu, både så han får sproget, men også han får skriftsproget, metaforerne, ordspillene osv. Plus en kulturelbank som vil være guld værd.
Anmeld
Citér