Børn kan sagtens håndtere, at tingene er forskellige til hverdag og fest - hjemme og hos mormor / når mormor er på besøg. Så jeg synes ikke, man skal blande sig i, om mormor serverer rosiner i ulvetimen el. lign. 'unoder' - medmindre altså mormor hører hverdagen til, fordi hun henter et par gange om ugen. Så må man snakke med hende om, hvordan I foretrækker, at hun håndterer situationen.
Til gengæld går min grænse der, hvor man udtrykker, at maden er ulækker. Jeg ville tage en alvorlig snak - på et passende tidspunkt - hvor jeg gjorde klart for bedstefar, at sådan gør man ikke hos os, fordi vi lægger stor vægt på at lære børnene at være positive omkring mad. Bliver det så gentaget alligevel vil jeg gentage snakken - og fortælle bedstefar, at han ikke kan spise sammen med barnet, fordi hun er kræsen i flere dage bagefter.
Men det der med at slå for at få opmærksomhed: Det er jo helt almindeligt i den alder, hvor pigen ikke kan udtrykke det, hun vil. Så dels gælder det om at give pigen opmærksomhed før hun slår, dels gælder det om at acceptere, at hun er frustreret over sine manglende kommunikationsevner og hjælpe hende til at blive bedre til at give udtryk for sine følelser, og så ikke mindst gælder det om at forstå, at du IKKE opfylder de behov, som pigen har - og sådan er det lige nu!
Du er gravid, og du er der ikke for din datter, som du var før. Så det at du er gravid tager noget fra hende. At hun engang får en søskende, som er en fantastisk gave, fjerner ikke det, at hun faktisk lige nu er berøvet noget, hun havde. Det skal ikke få dig til at fortryde graviditeten eller forsøge at købe aflad med Tivoliture eller fint nyt tøj. Men det er noget, du bare må forstå, fordi det kommer til at præge den kommende tid i familien.
Anmeld