KH Bibi skrev:
Hvis børn skulle sidde ved bordet til de voksne var færdige, så ville børnene få sår i røven, oftest.
Så det handler om forskellige aldre, for forskellige skikke.
Her er børnene simpelthen nødt til at vente på de voksne. Til gengæld skynder de voksne sig altså også at spise, så børnene ikke skal få alt for mange sår i røven ;)
Hvis mine børn måtte gå når de var færdige, ville de slet ikke spise aftensmad. De ville bare rejse sig straks fra bordet, og så gå ind og lege, og være hunde sultne til sengetid.
Hvis børnene kun skulle vente på hinanden, ville resultatet blive, at 1 barn spiser lidt mad, mens det andet slet ikke spiser/børnene 'overtaler' hinanden til ikke at spise, så de hurtigt kan komme fra bordet.
Når børnene skal vente på de voksne, keder de sig lidt, og så kan man jo lige så godt spise noget, når man nu alligevel sidder der...
Sådan fungerer det bedst her, og det har fungeret bedst sådan, siden Bastian ramte sin første 'jeg nægter at spise fase'.
til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at tvinge dem til at spise mad, det vælger de selv, de skal bare vente på de voksne.
Bordmanerer er lidt et problem her hjemme... jeg kan jo bede dem lade være at lege flyver med gaflen nok så mange gange, men det er de lige glade med. Det sker også jævnligt at de forsøger at gaffel-snig-myrde spisebordet. og jeg plejer at tage gaflen fra dem hvis de ikke stopper efter jeg har bedt dem om det.
Men det er lettere sagt end gjort, at få dem til at sidde pænt, uden for vild og meget fjol og fægten rundt med bestikket....
Anmeld