Den gode debat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

Soap-vb

Pia74 skrev:
Kommer måske an på hvor tit man praktiserer det?
Burde der være en forskel syns du, regler og omgangs tone er vel ens for alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Louise-vb

Pia74 skrev:
Louise skrev:
Men min pointe er: Lad mig da være som jeg er. Og så må andre hoppe hen over mig hvis i ikke kan tåle det.
Det ville også løse mange ting ;) Men kan man undskylde uforskæmmet sprog med at det er ens personlige stil? Mange ting kan sagtens komme i udtryk uden at bruge grove ordvendinger. I mine øjne er det mest spørgsmål om toneleje, som man selv vælger at bruge og skriver man grovt, støder man andre.
Jamen Pia det er lige nøjagtigt det.!!! Jeg undskylder ikke min opførsel. Og der med basta. Ja denne kommentar støder sikkert osse nogen..

Anmeld

8. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Louise skrev:
Pia74 skrev:
Louise skrev:
Men min pointe er: Lad mig da være som jeg er. Og så må andre hoppe hen over mig hvis i ikke kan tåle det.
Det ville også løse mange ting ;) Men kan man undskylde uforskæmmet sprog med at det er ens personlige stil? Mange ting kan sagtens komme i udtryk uden at bruge grove ordvendinger. I mine øjne er det mest spørgsmål om toneleje, som man selv vælger at bruge og skriver man grovt, støder man andre.
Jamen Pia det er lige nøjagtigt det.!!! Jeg undskylder ikke min opførsel. Og der med basta. Ja denne kommentar støder sikkert osse nogen..
Slet slet ikke, synes da aldrig du generer nogen, skriver grimt og nedsættende mm :) Men det kan selvfølgelig være det kommer :laugh:

Anmeld

8. oktober 2010

NikiFin-vb

generelt synes jeg, at der ikke er særlig stram censur her fra debat-reglerne og der ville ikke være mange grimme diskussioner hvis der ikke var nogle folk her som har det svært med at acceptere andres meninger og for det meste som har personlig noget imod nogle konkrete brugere. Det er dem der indfører censur her ved at blive irriterede fra andres meninger, begynder med de grimme indlæg og ødelager det hele.

Anmeld

8. oktober 2010

Pia74-vb

@soap Reglerne er da klart ens for alle, men hvis man ikke bruger nogle klokkeklare svinere, så kommer responsen mod de uheldige udtalelser meget an på tolkning og folks toleransgrænse. Synes jeg. Et sjældent ubrud - stadig ikke med helt grimme gloser - er nemmere at 'forstå' eller 'acceptere', mangler lige ordet for det rette udtryk her... Men er det noget som sker igen og igen og igen, så får man også hurtigere nok, for tolerencegrænsen falder med tiden. Og uanset hvor anonyme vi er her, færdes vi her nok til, at vi kender til hinandens stil og dermed ved og forstår mere af, hvad der også kommer frem mellem linjerne. Synes jeg. Er man igang med de helt grimme af slagsen, er det en no-go med det samme i min optik. Jeg har arbejdet med kundeservice i over 11 år efterhånden og det er da utroligt hvor uforskammede kunderne kan være i telefon. Fordi man ikke står face to face. Men jeg oplever meget tit, at når man snakker fornuftigt tilbage, så falder de fleste i ro og synes selv, at deres udtalelser måske ikke var så heldige... ;) Håber at dette forklarer lidt mine synspunkter :) Go' aften alle sammen :)

Anmeld

8. oktober 2010

NikiFin-vb

Pia74 skrev:
Jeg har arbejdet med kundeservice i over 11 år efterhånden og det er da utroligt hvor uforskammede kunderne kan være i telefon. Fordi man ikke står face to face. Men jeg oplever meget tit, at når man snakker fornuftigt tilbage, så falder de fleste i ro og synes selv, at deres udtalelser måske ikke var så heldige... ;)
De fleste folk i virkeligheden er bestemt mere hykleriske og ikke så modige som her.

Anmeld

8. oktober 2010

kongster-vb

Jeg undres til stadighed over folk i den virkelig verden og på nettet som stolt bekender at 'Jeg siger jo bare min mening råt for usødet som det er og hvis folk ikke kan lide det kan de bare smutte videre'. Det bruges næsten altid som en undskyldning for at tale grimt om andre, men siges som om det er noget virkelig unikt og godt. For mig lyder det som noget små børn gør. Altså siger 'Damen er grim/tyk/lugter' eller hvad de nu kan finde på. Voksne bør have mere pli end det, mener jeg. Dermed ikke sagt at man skal lefle for alle og ikke have nogen mening overhovedet, men enhver tanke der popper ind i ens hoved behøver altså ikke komme ud af munden eller blive skrevet på nettet.

Anmeld

9. oktober 2010

Happymummy-vb

Enig med kongster. Men jeg undrer mig yderligere over, at folk i denne debat 'bare siger hvad de mener råt for usødet' - og så alligevel beklager sig, når andre siger hvad DE mener om vedkommendes udsagn, for slet ikke at tale om kommer med argumenter imod vedkommendes udsagn. SÅ er der pludselig ikke plads til alle og 'hvorfor er det altid mig, det går ud over' - hvilket det jo for f... ikke er. I en debat må man også SELV finde sig i at blive modsagt - og nogle gange har modparten faktisk nogle gode eller ligefrem bedre argumenter end en selv. Det er ikke hetz, det er debat :) Eller at folk ikke lidt oftere tager et skridt tilbage og i det mindste overvejer, om ikke man eventuelt kan have misforstået noget i formuleringen i et indlæg, inden man flyver afsted med hån og Angry Smileys og udråbstegn og pegen fingre. Vi formulerer os forskelligt - og der er forskel i de forskellige debattørers erfaring med debatten, hvilket også bør tages i betragtning. Og misforståelser, som kan bunde i sproglige problemer, går tydeligvis begge veje i denne debat. Nogle gange, når et indlæg pisser en helt vildt af - så gå lige ud efter en kop kaffe, inden man farer i blækhuset - nogle gange HAR man misforstået budskabet i indlægget. Og overvej lige den rundhåndede brug af Angry Smiley en gang til, når man svarer på en anden debattørs indlæg. Det har en ganske anden effekt, end når man bruger den til at udtrykke utilfredshed over mere generelle ting eller ikke-tilstedeværende personer som svigermødre, ekskærester, politikere osv... :)

Anmeld

9. oktober 2010

Soap-vb

Pia74 skrev:
@soap Reglerne er da klart ens for alle, men hvis man ikke bruger nogle klokkeklare svinere, så kommer responsen mod de uheldige udtalelser meget an på tolkning og folks toleransgrænse. Synes jeg. Et sjældent ubrud - stadig ikke med helt grimme gloser - er nemmere at 'forstå' eller 'acceptere', mangler lige ordet for det rette udtryk her... Men er det noget som sker igen og igen og igen, så får man også hurtigere nok, for tolerencegrænsen falder med tiden. Og uanset hvor anonyme vi er her, færdes vi her nok til, at vi kender til hinandens stil og dermed ved og forstår mere af, hvad der også kommer frem mellem linjerne. Synes jeg. Er man igang med de helt grimme af slagsen, er det en no-go med det samme i min optik. Jeg har arbejdet med kundeservice i over 11 år efterhånden og det er da utroligt hvor uforskammede kunderne kan være i telefon. Fordi man ikke står face to face. Men jeg oplever meget tit, at når man snakker fornuftigt tilbage, så falder de fleste i ro og synes selv, at deres udtalelser måske ikke var så heldige... ;) Håber at dette forklarer lidt mine synspunkter :) Jeg forstår sagtens hvad du mener og er enig langt hen ad vejen, det r desværre bar sådan herinde at de pæne fine mennesker ser det i orden at være som de nu engang syns fordi de er flere om at mene det, rigtig eller forkert, gør ingen forskel Og at nogen er bedre til at pakke det ind end andre gør jo ikke det skrevne bedre overhovedet men det er åbenbart sådan man dækker sig ind

Anmeld

9. oktober 2010

Charlotte d. 17.-vb

Soap skrev:
Jeg forstår sagtens hvad du mener og er enig langt hen ad vejen, det r desværre bar sådan herinde at de pæne fine mennesker ser det i orden at være som de nu engang syns fordi de er flere om at mene det, rigtig eller forkert, gør ingen forskel Og at nogen er bedre til at pakke det ind end andre gør jo ikke det skrevne bedre overhovedet men det er åbenbart sådan man dækker sig ind
Tror du oprigtigt, at de 'pæne fine mennesker' - hvem det så end er - tænker, at 'det her er åbenlyst forkert, men vi er flere om at mene det, så det er alligevel i orden'?? Jeg nægter at tro, at nogle med fuldt overlæg blæser på rigtigt/forkert - men det, du mener er rigtigt, kan være fuldstændigt forkert i mine øjne og omvendt. Der er jo - så vidt, jeg lige kan komme i tanker om - INGEN emner herinde, som er så objektive og simple, at holdning A er rigtig og holdning B forkert. Mht. at være bedre til at pakke det ind, så mener jeg ikke, det handler om evner, men om vilje. Hvis jeg som svar til dit indlæg her havde skrevet 'Lille ven, fatter du da ikke, at...' eller tilføjet en smiley, der vendte det hvide ud af øjnene, ville det være et yderst bevidst valg fra min side - ikke et spørgsmål om, at jeg ikke kunne gøre det bedre. Vi kan ALLE sammen formulere os på en ordentlig måde til hinanden - og jeg synes ikke, det handler om at 'pakke det ind', men om at prioritere dialogen højere end at få luft for sin vrede/forargelse/trang til at fortælle den anden, at hun er et fjols. Jeg bliver ikke klogere på dine holdninger til hjemløse ved at fortælle dig, at du er HELT galt afmarcheret og et skidt menneske - så stopper den ligesom der. Ved at skrive, hvad jeg mener, er jeg måske heldig at få dig til at uddybe DIN holdning - og så kan jeg dels bedre følge dig, dels tænke videre over, hvad du skriver, og tage det med i min 'rygsæk' til næste gang, nogen præsenterer en holdning, som jeg umiddelbart ikke forstår.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.