Her er en tilståelse: Jeg har i går aftes bedt om at få en tråd slettet - ved ikke, om jeg var den eneste, eller om der var mange andre som mig. Men i morges var den væk, så jeg tror, vi var flere...
Jeg havde læst tråden igennem nogen gange, for faktisk syntes jeg, at det første indlæg var rigtig godt og relevant (om den racisme, der ligger i at have et generelt negativt billede af og udtalelser om danskere) - jeg var helt enig. Og der var andre indlæg undervejs, der var konstruktive. Den generelle stemning igennem tråden blev bare mere og mere personlig og led - og det kunne jeg ikke se kunne føre til noget godt. Jeg kunne heller ikke lige se, hvor tråden kunne 'klippes over' for at bevare det gode og slette det grimme.
Jeg synes, det er ærgerligt, at der er en lille håndfuld mennesker herinde, der virker som rød klud på hinanden - og ødelægger debatten for andre, der har lyst til at debattere uden at gå til personligheder. Hvis bare jeg vidste, hvordan man kan komme videre... Alle muligheder for at styre debatten udefra (sletning af indlæg & tråde, advarsler, udelukkelser...) synes jeg er uheldige på den ene eller anden måde. Jeg ønsker mig derfor, at 'de røde klude' kigger indad og indser, hvor meget de ødelægger for sig selv og andre. Vi har alle ret til hver vores tanker, personligheder og udtryksmåder. Men vi har også en forpligtelse til at gøre verden (og i dette tilfælde debatten) et godt sted for alle. Ind imellem kan rettigheder og pligter clashe - og så må man jo tænke over, hvordan man kan bygge bro...
Anmeld